Új partnerséget kötött az F1, nem lesz idén újoncsprint
Kezdjük szerdai hírösszefoglalónkat a Formula-1 kora esti bejelentésével, amelynek értelmében tízéves megállapodást kötöttek a világ vezető luxusmárka-csoportjával, az LVMH-val. A francia cégcsoporthoz olyan márkák tartoznak többek között, mint a Louis Vuitton, a Moet Hennessy és a TAG Heuer – utóbbi révén így vélhetőleg a Rolex távozik az F1 partnerei közül. Az együttműködés 2025-ben indul a felek között, és többek között limitált termékek kiadását foglalja majd magába.
Ennél szakmailag sokkal fontosabb, hogy az F1 Bizottság is ülésezett szerdán, ahol az a döntés született, hogy a széles körű egyetértés ellenére idén nem rendeznek sprintet az újoncoknak az Abu Dhabi Nagydíj után, de folytatják a tervezést egy 2025-ös esemény céljával. Emellett a 2026-os szabályokon is módosítottak: a részletek itt olvashatók.
Csapatutasítás a McLarennél – de már későn?
Rátérve a szakmaibb jellegű hírekre: többen is megszólaltak a McLarennél immár kimondott csapatsorrend kapcsán. Zak Brown szerint például a McLaren dolga a konstruktőri bajnoki cím megnyerése, az egyéni világbajnokság a pilótákon múlik. Persze azért segítenek Lando Norrisnak, de Oscar Piastrit sem akarják hátráltatni – a nyilatkozat itt olvasható.
Eközben maga Piastri arról beszélt, hogy természetesen segíteni fog Norrisnak az utolsó futamokon, de mint minden pilótának, neki sem esnek jól a csapatutasítások: „Neki van reálisabb esélye arra, hogy megnyerje a vb-címet. De ez nem egy üres csekk. Számomra is kell, hogy értelme legyen, hogy elengedem őt” – fogalmazott az ausztrál.
A McLaren helyzetkezelése kapcsán fogalmazott meg kritikát Jacques Villeneuve: az 1997-es világbajnok szerint a wokingiak hibája lesz, ha Norris nem nyeri meg a vb-t, nem pedig a pilótáé – bővebben itt.
És ha már csapatutasítások: a Ferrarinál Carlos Sainz is jelezte, hogy jó csapatjátékos módjára el fogja engedni az összetettben nála sokkal jobban álló Charles Leclerc-t, ha erre kérik – bár azt is megjegyezte, hogy nem számít ilyesmire, mivel a monacóinak is tetemes a lemaradása.
De még visszatérve egy gondolat erejéig a McLarenre: Rob Marshall vezető tervező szerint ők más ütemben, más elgondolás mentén dolgoznak, mint a riválisok: ez lehet a titka a mindig betaláló fejlesztési munkának – részletek ide kattintva.
Alonso céljai: harmadik F1-es vb-cím, majd Dakar
Fernando Alonso arról beszélt, hogy jelenleg csakis a Formula-1-re koncentrál, és még a következő két-három évben szeretné üldözni a hőn áhított harmadik vb-címét. Az F1-ből való távozása után viszont nem az Indy 500-ra, hanem inkább a Dakarra térne vissza a spanyol.
A harmadik F1-es vb-cím azonban jelenleg igencsak távolinak tűnik, hiszen ahogy arra Alonso is rámutatott: jelenleg a konstruktőri tabella ötödik helye ellenére is inkább az erősorrend hetedik-nyolcadik helyén tanyázik az Aston Martin – éppen ezért fejlesztéseket is sürget a 43 éves pilóta, hogy néhány tized javulással visszatérhessenek legalább a középmezőny élére.
Még Alonso: a mezőny rangidőse arról is beszélt egy interjúban, hogy az F1-es pilótáknak mindig példaképként kell viselkedniük. „Amikor olyasmit akarsz mondani, ami nem helyes, akkor vissza kell tartanod magad, és politikailag korrektnek kell lenned... amikor pilótaként szerepelsz, vagy a nyilvánosság reflektorfényében vagy, akkor megfelelően kell viselkedned” – fogalmazott.
Alonso szavai részben kapcsolhatók a káromkodásügyhöz, amelyben most Günther Steiner excsapatfőnök is véleményt nyilvánított – a szavai ide kattintva olvashatók.
A Pirelli tesztje, Lawson rajtszáma
Hírösszefoglalónk végére néhány rövidebb hír. A Pirelli kétnapos tesztet teljesített a korábbi F1-es helyszínen, Magny-Cours-ban, ahol az időjárás is beleszólt a Mercedes segítségével bonyolított programba. Kedden Mick Schumacher mindössze 29 kört tudott megtenni a W15-össel, míg George Russell ma 86 körig jutott az elsősorban a körülmények miatt is az intermediate és extrém esős abroncsokra koncentráló teszt során.
Kiderült, hogy a tavaly használt #40-es helyett a #30-as lesz Liam Lawson állandó rajtszáma az USA Nagydíjtól kezdve: előzőleg ugyanis beugróként egy automatikusan kiosztott számot kapott meg, most viszont már teljes értékű versenyzőként maga választhatott.
Elítélik a dolgozók a Renault döntését az F1-es motorprogram bezárásáról: szerintük a javaslataikat lesöpörték az asztalról, az Alpine sporttörténetét figyelmen kívül hagyja a lépés, és a szakértelem és a munkahelyek miatt is aggódnak az alkalmazottak – részletek itt.