DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
Hírösszefoglaló

Chicagói F1, daytonai 24 órás – vasárnapi hírek

Felbukkant az első markáns jel, amely az USA-ban tartandó negyedik nagydíjra utal, Horner több Red Bull-klónra számít 2024-ben, a hétvége két rangos versenye véget ért január 28-án.

A nap legérdekesebb F1-es vonatkozású híre Chicagóhoz kötődik. Kiszivárgott néhány screenshot az Egyesült Államok szabadalmakkal és védjegyekkel foglalkozó hivatalának rendszeréből, amely szerint az F1 január 19-én elkezdte beregisztrálni a „Formula 1 Grand Prix of Chicago”, továbbá a „Grand Prix of Chicago”, „Chicago Grand Prix” és „Formula 1 Chicago Grand Prix” nevet. Egy ideje hallani arról, hogy tervben van negyedik amerikai futam is, több helyszín is felmerült már, de ilyen markáns (vagy legalábbis annak tűnő) jelet még nem láttunk.



Kisebbfajta káoszt okozott Daytonában Brad Pitt F1-es filmjének forgatása. Egyes versenyzők – köztük Jenson Button – éjszaka nem tudtak aludni, mást nem engedtek a lakókocsijához. Az Apexként emlegetett forgatása a tényleges versenyzők életét nehezíti meg: a témát ebben a cikkben jártuk körül.

Interjút adott Horner és Hakkinen

Csökkenő hozadék elve, konvergencia és evolúció: Christian Horner szerint a riválisok innentől csak közeledni fognak hozzájuk, több Red Bull-klónra számít a 2024-es F1-es szezonban.

„Nem tudtam volna elképzelni, hogy egymillió év alatt megtörténik ilyen. És nem gondolom, hogy tanúi leszünk, a mi életünkben már biztosan nem, hogy megismétlődik, amit tavaly elértünk az RB19 dominanciájával” – mondta az interjúban Horner.

„Meggyőződésem, hogy a következő évben sokkal több autót fogunk látni, amely az RB19 filozófiájára hasonlít. Aki egy helyben áll ebben az iparban, az hátrafelé halad. Úgy vélem, hamarabb felívelt a görbénk, mint másoké, de már elkezdett érvényesülni a csökkenő hozadék törvénye.”

Kikerülhet a Red Bull F1-es projektjéből a költségsapka miatt Adrian Newey? A néhány éve bevezetett Formula-1-es költségvetési limit alól alakulatonként a három legjobban kereső csapattag fizetése kivételt képez: rendszerint ez a csapatfőnököt, a technikai igazgatót és még egy vezető beosztású személyt jelent.

A Red Bullnál ebbe a kategóriába tartozhat a tervezőzseni Adrian Newey, amely így fejtörést okozhat az energiaitalosok számára, hiszen más szakemberek fizetésének ellenben bele kell férnie az idei szezonra még alacsonyabban meghúzott költségsapka alá. Emiatt az Auto Motor und Sport értesülései szerint felmerült, hogy Newey kikerüljön az F1-es projektből: jelenleg a sztártervező kvázi részmunkaidősként dolgozik a Formula-1-es csapatnál és az autón, de ez rövidesen megváltozhat, s teljes idejét és energiáját az RB17 kódjelű utcai hiperautóra fordíthatja.

„Még mindig Hamilton csapata.” Nem lepte meg Russell házon belüli veresége a finn F1-es világbajnokot, Mika Hakkinent, arra számít, hogy idén is Hamilton viszi hátán a csapatot. A német sajtóban megjelent interjúból itt szemléztünk.

James Vowles a Formula-1-ben megfigyelhető új trend képviselője, azon csapatvezetők közé tartozik, akik műszaki háttérrel kerültek a főnöki székbe: ő volt az egyik első, mikor 2023 januárjában a Williams csapatfőnökévé nevezték ki. Addig a Mercedes motorsport-stratégiai igazgatójának titulusát viselte, Toto Wolffnak jelentett, aki a következő tanáccsal bocsátotta útjára: „Úgy emlékszem, azt mondta, ’ne légy sz*r’. Ez volt a tanácsa! És ezen is vagyok…”

Monte-Carlóban Neuville, Daytonában a Porsche Penske

A nemzetközi autósport 2024-es szezonja már januárban elkezdődött, hiszen hétvégén a Formula-E mellett megtartották a WRC szezonnyitóját, valamint a legrangosabb amerikai 24 órás versenyt, a daytonai egynapos.

Thierry Neuville legyőzte Ogier-t és mindent vitt a Monte-Carlo Ralin. A Hyundai sztárja elképesztő teljesítménnyel kezdte a 2024-es WRC-szezont és így tett a Citroennel Yohan Rossel is. Kettős Toyota-dobogó, Tanak csak negyedik. Beszámolónk itt olvasható a futamról.

Daytonában a Hypercarral megegyező GTP osztályban a pole-pozícióból induló #31-es Action Express Cadillac (a legénység Jack Aitken, Tom Blomqvist és Pipo Derani), valamint a #7-es Porsche Penske (Dane Cameron, Matt Campbell, Josef Newgarden és Felipe Nasr) csapott össze a győzelemért, egészen az utolsó óráig húzva a harcot.

Az előző két kiadáson Acurával győztes Blomqvist vezetett az utolsó óra kezdetén, de fél órával a vége előtt helycsere történt a bokszban, köszönhetően annak, hogy kevesebb üzemanyagot kellett a Porschéba tölteni, melyet az ex-F1-es Nasr vezetett az utolsó etapon. Egy biztonsági autó még összerázta a párost, öt perccel a vége előtt mindössze fél másodperc volt a különbség, de Nasr állta a nyomást és behozta az első helyre a #31-es egységet: a Porsche 20. győzelmét szerezte Daytonában, a csapathátteret adó Penske azonban 1955 óta nyert először.

A harmadik helyet az Acura #40-es egysége, a Wayne Taylor Racing és Andretti autója szerezte, amelynek tagja volt Jenson Button is (Louis Deletraz, Colton Herta és Jordan Taylor mellett) – a 2009-es F1-es világbajnok hétvégén úgy nyilatkozott, bakancslistája teljes, Daytonával együtt már minden autóversenyen indult, ami számít. További beszámoló a daytonai 24 órásról itt olvasható.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: