A csütörtöki nap nagy híre, Lewis Hamilton 2025-ig megkötött új Mercedes-szerződése még pénteken is éreztette hatását. „Jó hír a sportnak” – reagált rá tömören Max Verstappen. Fernando Alonso ennél hízelgőbben fogalmazott: „Ha én vezetnék egy csapatot és választanom kellene Hamilton és a legfiatalabb tehetség vagy egy ígéretes F2-es pilóta között, még 80 évesen is Hamiltont választanám addig, amíg valaki azt nem mutatja, hogy gyorsabb nála” – mondta a spanyol.
Fel sem merült Hamilton és Russell mellett más név a Mercedesnél. Toto Wolff csapatfőnök elmondta azt is, miért kétéves megállapodást kötöttek a hétszeres F1-es világbajnokkal – bővebben itt.
De Hamilton egy másik sztorival ma is a fő hírekbe került, nevesen egy nyilatkozattal, amelynek vélhetően szintén lesz még visszhangja. A Mercedes hétszeres F1-es világbajnokát nem nyűgözi le jobban a holland teljesítménye, mint a korábbi klasszisoké, és szerinte amúgy is felfújják a fölényét. „Személy szerint az a véleményem, hogy Valtteri és az összes többi csapattársam erősebb volt, mint akik Max mellett voltak” – hangzott el Hamilton vitatható nyilatkozata.
Most már kijelenthető, hogy nagy port kavart Toto Wolff legutóbbi kijelentése, miszerint Max Verstappen dominanciája és elképesztő sikerszériája annak is betudható, hogy a Red Bull köré fejlesztette az RB19-est: a Mercedes csapatvezetője szerint ezt bizonyítja a csapattárs Sergio Perezzel szembeni óriási fölény. Maga Verstappen csütörtökön baromságnak nevezte Wolff véleményét, most pedig csatlakozott hozzá főnöke, Christian Horner is: „Toto nem ért semmit.” Bővebben.
Verstappen is adott egy érdekes interjút. Újra elismételte a kétszeres bajnok: nem fog 40 éves koráig az F1-ben versenyezni, és az sem motiválja, hogy a sportág legeredményesebb versenyzőjévé váljon. Egyszer elege lesz majd. Itt szemezgettünk az interjúból.
Ferrari-elsőség az Olasz Nagydíj pénteki napján
Az első szabadedzésen Max Verstappen kezdett a leggyorsabban, de csak századokkal múlta felül Carlos Sainzt az első szabadedzésen. A másodikon fordult is a kocka, Sainz két századdal Norris előtt végzett első helyen. Az Olasz Nagydíj edzésnapján a Red Bullnak csak harmadik hely jutott a Ferrari és a McLaren mögött. Kétszer is lengett a piros zászló, a végén Perez kicsúszása miatt – összefoglaló itt.
Sainz nem is teljesen értette, mitől javult fel így a Ferrari. Néhány napja Zandvoortban szenvedtek, az F1-es Olasz Nagydíj péntekjén a tabella élén végeztek – persze a spanyol szerint a versenyen itt is a Red Bull a favorit. A spanyol és Leclerc nyilatkozata itt található.
„A gyorsköröm közben a második szektorban kicsit feltartottak, a hosszú etapunk alatt pedig nem tudtam elegendő mennyiségű kört menni. Ezért nem kaptunk elég információt ahhoz, hogy össze tudjuk rakni a teljes képet” – támasztotta alá Verstappen, hogy délutáni ötödik helyezése nem volt igazán reális. Perez viszont kicsúszása ellenére nagyon optimista volt. „Jó ideje a legjobb péntek” – mondta többek között.
A Red Bull számára kevésbé ideálisan zajló pénteken egy szokatlan hibát is láthattunk a címvédésre készülő Verstappentől: a második edzés során a bokszutcában a megengedett 80 kilométer per órás átlagsebességet 4,8 kilométer per órával meghaladta – így az FIA az osztrák alakulatot 500 eurós pénzbírságra ítélte.
„Nem vagyunk olyan jók, mint amilyennek látszunk” – értékelte le saját esélyeit Lando Norris. Csak századokkal maradt le a pénteki elsőségről, a McLaren versenyzője mégis óvatosságra int az F1-es Olasz Nagydíjon. A Q3-ban azért jó lehet az MCL60-as – bővebben a csapattal itt foglalkoztunk.
Egy kis technikai háttér: Nem történtek nagy változtatások erre a hétvégére, a legtöbben csak a speciális monzai szárnyakat vették elő a jobb légellenállás érdekében. Itt vettük végig csapatonként az Olasz Nagydíj fejlesztéseit.
Nem működött Lewis Hamilton új beállítása Monzában, a brit szerint azonban mindent megoldanak szombatra, ahogy szoktak. Andrew Shovlin azonban mintha kevésbé venné félvállról a problémákat – ellentmondó nyilatkozatok hangzottak el a Mercedes táborában a jelenlegi helyzetről.
Az Olasz Nagydíj pénteki szabadedzései után nyilatkozó Fernando Alonso a helyszíni nézőkhöz fordult, és elnézésüket kérte. A Hungaroringhez hasonlóan Monzában is alternatív gumikiosztás van érvényben, ami nem csupán az időmérő fázisaiban használható keveréket írja elő, de a hétvégén rendelkezésre álló szettek számát is korlátozza 13 helyett 11-ben: emiatt vette spórolósra az F1-es mezőny pénteken. Ezeket mondta Alonso.
Bajnokavatás az F3-as időmérőn
A Formula-3-ban már a szezonzáró fordulóra kerül sor a hétvégén Monzában, és mivel Gabriel Bortoleto komoly fölénnyel érkezett meg Olaszországra, esélye volt arra is, hogy már a kvalifikáción, a két verseny előtt bebiztosítsa a bajnoki címét. Ehhez az kellett, hogy egyik matematikailag még versenyben lévő üldözője, Paul Aron és Pepe Martí sem szerezze meg a két pontot érő pole-pozíciót. Éppen ez történt a piros zászlóval háromszor is megszakított időmérőn.
Zajlik a MotoGP versenyhétvégéje is Barcelonában. Aprilia-uralommal indult a Katalán GP, a sor végén a Yamaha és a Honda – helyzetjelentés a szabadedzésekről itt található.