Az FIA néhány héttel ezelőtt szuperlicensz-pontrendszere kapcsán számos kimutatás készült a különböző szériák összehasonlítására. Az F1Fanatic blog szerzője, Keith Collantine a sebesség szempontjából közelítette meg a kérdést: mennyire vannak összhangban az egyes sorozatokra adott pontok azzal, hogy milyen gyors autók szerepelnek azokban?
Az európai utánpótlás-nevelő sorozatok közül a GP2 áll a legközelebb a Formula-1-hez a sebességet tekintve, a tavalyi köridők alapján Monacóban, valamint néhány másik pályán is a „bűvös” 107 százalékon belül voltak a betétsorozat autói az F1-esekhez képest, míg az átlagos lemaradás 7,2 százalék volt azon a 11 pályán, ahol a nevelőszéria mezőnye megfordult tavaly. A ranglétra másik csúcsa, a WSR 3,5 literes fősorozata a GP2-nél egyértelműen lassabbnak mondható, minden másnál viszont gyorsabb, méghozzá jelentősen.
A Formula Renault 3.5 átlagos lemaradása ugyanis 8,8 százalék volt (egyetlen „közös” pályán sem volt gyorsabb a széria a GP2-nél), a listán ezt követő formulaautós sorozatok, az Auto GP és a GP3 hátránya viszont már 14,8 százalék. Az F3-as Európa-bajnokságot egy újabb lépcső választja el ezektől, közel 20 százalék a lemaradás az F1-hez képest. Ezen a ponton érdemes felidézni: utóbbi széria bajnoki címe önmagában elegendő a szuperlicenszhez, míg a WSR3.5-é és a GP3-é nem – az Auto GP pedig fel sem került a listára, bár ennek okai máshol keresendőek.
A két premiersorozat mögött helyezkedik el tempót tekintve a leggyorsabb zárt karosszériás széria, a WEC: az LMP1-es autók Silverstone-ban, Spában és Sanghajban is tíz százalékon belül voltak az F1-esekhez képest, s összességében magasan a többi zártautós bajnokság fölé nőnek a sebességet tekintve. Ezek leggyorsabbika, a DTM egyébként nagyjából hasonló sebességi szinten van az F3-as Európa-bajnoksággal.
Természetesen vitathatatlan, hogy a sebességet tekintve melyik a Formula-1-hez legközelebb álló sorozat – ez a cím az IndyCart illeti, azonban itt nincs pontos összehasonlítási alap, hiszen egyetlen közös pályája sincs a két szériának. A tengerentúli sorozat oválon természetesen gyorsabb, ezt mondani sem kell, azonban érdekes lenne látni egy összehasonlítást egy épített pályáról– ezt azonban sajnos idén sem kaphatjuk meg.
S hogy melyik a leggyorsabb formulaautós széria, melyet össze is tudunk mérni az F1-gyel? Nem a GP2, hanem a japán nemzeti sorozat, a Super Formula. Bár Suzuka volt az egyetlen helyszín, mely közvetlen összehasonlítási alapot biztosított a királykategóriával, az ott született időeredmények egyértelművé tették ezt, hiszen közelebb voltak a köridők, mint bármely másik sorozat bármelyik versenyén.
Az új generációs, kétliteres, négyhengeres Toyota-, illetve Honda-motorok által hajtott autó mindössze 660 kilogramm, ez is hozzájárul a nagy sebességhez annak ellenére, hogy az erőforrások teljesítménye „csak” 540 lóerő körül van. Suzukában Andre Lotterer tavaly 1:36,994-et futott, amivel az F1-es időmérő két autót is legyőzött volna a Dallara által gyártott versenygéppel. Ennek ellenére a licenszrendszerben hét sorozat is megelőzi a Super Formulát...
A szériák százalékos lemaradása az F1-hez képest a közös pályák alapján:
1. |
IndyCar |
? |
2. |
Super Formula |
4,8 |
3. |
GP2 |
7,2 |
4. |
WSR 3.5 |
8,8 |
5. |
WEC (LMP1) |
10,6 |
6. |
Auto GP |
14,8 |
7. |
GP3 |
14,8 |
8. |
F3 Eb |
19,1 |
9. |
DTM |
20,3 |
10. |
V8SC |
29,6 |
11. |
WTCC |
32,7 |
A teljes kimutatás itt érhető el.