DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Formula+

Szárnyak és padlólemez: Az F1-es csapatok fejlesztései Barcelonára

Az F1-es Spanyol Nagydíjra az új szabályoknak megfelelő szárnyak mellett is komoly fejlesztésekkel érkezett több csapat – a McLaren viszont egy új elemet se jelentett be.

A Spanyol Nagydíjra számos csapat új aerodinamikai elemeket hozott, különös tekintettel az első szárnyakra, mivel itt léptek életbe a hajlékonyságra vonatkozó módosított szabályok. Többen, köztük a Mercedes, a Williams és a Racing Bulls is jelentős fejlesztéseket vet be a hétvégén, az egyetlen csapat pedig, akik nem is nyúltak az autóhoz, a vb-éllovas McLaren. Hogy mi derült ki az FIA által közzétett dokumentumból, az alábbiakban összegezzük.

Új szabályozás, változnak az első szárnyak

Az F1-es Spanyol Nagydíjtól életbe lépő, az első szárnyak hajlékonyságára vonatkozó frissített szabályozásnak megfelelő új elemek mellett is hoztak újításokat a csapatok Barcelonába, de az ilyenkor szokásos összefoglalót érdemes a szárnyhelyzettel kezdeni.

fb2



Az FIA által közzétett dokumentumban a Ferrari például az új irányelvre hivatkozik a szárny módosítása kapcsán, melyen módosították a terheléselosztást, valamint áttervezték a véglapokat és a szárnyelemek külső szélein található íveket: mint írják, ez a frissítés nem pályaspecifikus, hanem az új technikai szabályok (3.15.4 és 3.15.5 cikkelyek) életbe lépésével került bevezetésre.

A Red Bull szintén az első szárnyat módosította az új szabályozásnak megfelelően. Az áttervezés során azt tartották szem előtt, hogy anélkül növeljék a szerkezeti merevséget, hogy ez jelentős tömegnövekedéssel járna. Ezt követően finomhangolták a kialakítást annak érdekében, hogy elérjék a kívánt aerodinamikai terhelési karakterisztikát.

fb4

A Haas ugyanerre hivatkozik új első szárnyának „bejelentésekor”, de az Aston Martin és a Racing Bulls és a Williams is említi a saját „bevallásában” a változtatást.

Az élcsapatok fejlesztései

A Ferrari módosításai között szerepel az első mellett a hátsó szárny is, melynek nagy leszorítóerős felső elemének külső végein és formáján hajtottak végre módosításokat a helyi áramlási viszonyok fejlesztését és hatékonyabb leszorítóerő-termelést célozva – ez egyébként egy 2024-ből áthozott, Imolában használt elem.

A Mercedes jelentős padlólemez-fejlesztésekkel készült Barcelonára annak érdekében, hogy fokozzák a padló alatti légáramot, és így nagyobb leszorítóerőt generáljanak, az egyes részelemek újraprofilozásával pedig a padlólemez aerodinamikai hatékonyságát optimalizálják.

A hátsó szárnyon szintén módosítottak: ez a kifejezetten Barcelonára fejlesztett konfiguráció több helyi leszorítóerőt biztosít, miközben a légellenállás-növekedést az adott pályán optimális hatékonysági görbén tartják.

fb1

A McLaren nem jelentett be fejlesztést, és a fentebb említett szárnyon kívül a Red Bull sem.

Az üldözőboly

A Racing Bulls nagymértékben átalakította az első szárnyat és az orrkúpot Barcelonára, és nem kizárólag a szabályváltozás miatt. Az első szárny fő profiljainak elemei megújultak, a középső rész alacsonyabbra került, így nagyobb terhelés jut a szárny középső zónájára a szélekhez képest, ami módosítja az áramlási viszonyokat.

A szárnyvégek csatlakozásánál szintén változtattak: a véglemez és a szárnyelem találkozási pontjain javították a geometriát, csökkentve a háromdimenziós áramlásból eredő veszteségeket. Az orrkúpot is módosították: az orr hegyét lejjebb vitték, hogy jobban illeszkedjen az új szárnyelemekhez, míg az orr alsó felületét megemelték, ezzel tovább növelve a szárny középső részének leszorítóerejét és optimalizálva az autó alatti áramlást.

hadjar-barcelona

A Williams szintén átdolgozta az első szárnyat, az új szabályoknak való megfelelés mellett geometriai és szerkezeti módosításokat hajtottak végre, hogy optimalizálják az áramlási mintázatot a szárny mögött, valamint javítsák a fékhűtő rendszert, illetve az első padlólemez működését. A hátsó fékhűtők kivezető nyílásait is módosították: a szűkebb geometria szabályozza az átáramló levegő mennyiségét, ezzel a barcelonai fékezési igényekhez igazítva a hűtési teljesítményt.

Emellett egy új, maximális hűtést biztosító lamellás hűtőpanelt is bevetnek, ami több és nagyobb nyílást tartalmaz, növelve az átáramló levegő mennyiségét, ezzel fokozva a motor hűtését, de mindez leszorítóerő- és légellenállás-csökkenéssel jár. A Williams szerint ez a konfiguráció a szezon későbbi, melegebb futamain válhat még inkább hasznossá.

A sereghajtók

Az Aston Martin az első szárnyon hajtott végre módosításokat, de a közlemény szerint szintén nem kizárólag a technikai direktíva miatt. Átdolgozták a szárnyelemek külső részét, ami javítja az áramlást a szárny külső peremén, így növeli a helyi leszorítóerőt.

alonso-barcelona-3

Az Alpine a padlólemez több pontját finomhangolta Barcelona előtt, hogy javítsák a padló alatti áramlási struktúrák minőségét, ami által az egész padlólemez hatékonyabban működik, és növeli a helyi leszorítóerőt. Emellett kisebb geometriai módosításokat alkalmaztak, amelyek maximalizálják az átdolgozott elemek hatását, tovább javítva az áramlást.

A Sauber komoly fejlesztésekkel érkezett Barcelonába: a padlólemez több részét módosították a légterelő lapátokat, a padló külső szélét és a diffúzort is átdolgozták annak érdekében, hogy javítsák a padló alatti áramlási viszonyokat az autó teljes hosszában, kiegyensúlyozottabb és hatékonyabb leszorítóerőt elérve. Ezzel együtt az oldaldobozok burkolatán is változtattak, hogy azok jobban illeszkedjenek az új padlólemez geometriájához.

Az első szárnyon a hinwiliek kisebb módosítást hajtottak végre a fő szárnyelem és a véglemez találkozásánál, hogy növeljék a szárny külső részének hatékonyságát, javítsák a hátrébb lévő áramlás minőségét, és ezzel összességében is hatékonyabb leszorítóerőt biztosítsanak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: