DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. június 23. hétfő
Formula+

Mit kell tudni a két kerékcserés F1-es „Monaco-szabályról”?

Egyedi szabályt vezet be csak a Monacói Nagydíjra az F1: mutatjuk, mi a pontos előírás és hogyan hathat mindez a vasárnapi versenyre.

Monacóban mindig is nehéz volt előzni, ám a Formula-1-es autók jelenlegi méretei mellett ez szinte lehetetlenné vált, így az utóbbi években igazából csak akkor láthattunk esetlegesen izgalmakat a hercegség nagydíján, ha az időjárás megkeverte a kártyákat.

A 2024-es futam azonban minden korábbin túltett unalomban, köszönhetően annak, hogy a start utáni baleset – Sergio Perez és a két Haas-pilóta akadt össze – miatti piros zászlós megszakítás alatt mindenki „ingyen” letudhatta a kötelező kerékcseréjét, így még stratégiai csatát sem láthattunk, hiszen az alacsony gumikopás miatt gyakorlatilag a teljes távot teljesíteni lehet egyetlen szett abroncson.

f1-monaco-pitstop-1



Az F1 és az FIA lépett a tavalyi események után, csak a monacói futamra bevezetik a kötelező két kerékcserét – az alábbiakban összeszedtük, hogyan fog mindez működni.

 

Mi pontosan a szabály?

A csak az F1-es Monacói Nagydíjra életbe lépő szabály lényege, hogy bármilyen időjárási körülmények között legalább kétszer kereket kell cserélni a verseny során. Íme, a sportszabályzat vonatkozó részének pontos szövegezése:

„A monacói versenyen minden versenyzőnek legalább három szett gumit kell használnia a futam során bármilyen specifikációból, és ha nincsenek használva az intermediate vagy az esős abroncsok a versenyen, minden pilótának legalább két különböző specifikációjú száraz pályás gumit kell használni, amelyből legalább egynek a kötelezően kijelölt slick versenygumi-keveréknek kell lennie.”

f1-monaco-pitstop-2

Magyarán igazából annyi a változás a többi nagydíjhoz képest, hogy nem két, hanem három szett abroncs használatát írja elő kötelezően a szabály: a kétféle keverék használatára vonatkozó kikötés itt is érvényes.

A szabály végén említett kötelezően kijelölt versenygumi Monte-Carlóban a C4-es és a C5-ös keverék, amely itt a kemény és a közepes specifikáció, hiszen a harmadik opció az egy hete Imolában debütált új C6-os lágy abroncs lesz. Azaz a szabály azt kizárja még elméleti szinten is, hogy C6-osokkal fussák végig a versenyt – ha ez egyáltalán lehetséges lenne –, de ez sem újdonság, a többi futamra is érvényes ez a szabály.

Ami még kiemelendő és eltérés a többi versenytől, hogy a kötelező három szett használata esős körülményekre is vonatkozik: míg más helyszíneken esőben elméletileg teljesíteni lehet egyetlen garnitúra vizes abroncson a teljes futamtávot, Monacóban ilyen esetre is előírják a két cserét. Bár az előrejelzések alapján nem valószínű, hogy csapadékra kell számítani vasárnap.

Fontos azt is kiemelni, hogy természetesen a szabály továbbra is csak a használt gumiszettek mennyiségét írja elő, nem a bokszkiállások számát, azaz piros zászló esetén továbbra is megengedett a kerékcsere, nem kell kötelezően kétszer meglátogatni a bokszutcát.

f1-monaco-eso

Mi történik, ha valaki nem teljesíti az előírást?

Alapesetben ebben nincs eltérés a többi nagydíjtól: amennyiben a futamot nem kell úgy megállítani, hogy nem is tudják újraindítani, akkor kizárják azt a pilótát, aki nem használt legalább három szett gumit, illetve száraz verseny esetén kétféle keverékű slick abroncsot.

Ha megszakítják és nem is indítják újra a monacói futamot, abban az esetben 30 másodpercet írnak hozzá annak a versenyzőnek a versenyidejéhez, aki nem használt legalább három szett gumit vagy kétféle száraz keveréket a megfelelő körülmények között.

Ez eddig amúgy szintén nem újdonság, ritkán emlegetett szabály, de egy másik helyszínen zajló megszakított versenyen ugyanez jár annak, aki nem tesz fel száraz futamon két típusú slick gumit. Ami viszont extra Monaco esetén, hogy még további 30 másodperces időbüntetés jár annak, aki csak egyetlen szett abronccsal teljesítette a megszakított és újra nem indított versenyt.

 

Milyen hatással lesz mindez az F1-es Monacói Nagydíjra?

Ez az, aminek kapcsán egyelőre csak találgathatunk. Az egyértelmű, hogy a Formula-1 és az FIA célja a speciális szabállyal az, hogy ha már előzéseket és csatákat aligha láthatunk Monte-Carlo utcáin, legalább stratégiailag megfűszerezzék az ikonikus futamot.

Elméleti szinten erre lehet is esélyt. Ugyanis annak köszönhetően, hogy az alacsony gumikopás miatt akár egyetlen szetten is teljesíthető lenne a teljes táv, nincs egyértelmű bokszkiállási „ablak”, azaz egy idősáv, amikor alapértelmezetten célszerű megejteni a kerékcseré(ke)t.

f1-monaco-2024-start

Vegyünk két elképzelhető extrém példát! Előfordulhat például olyan, hogy a mezőny végéről valaki bevállalja, hogy már az első körökben letudja akár mindkét kerékcseréjét, hogy aztán nagy lemaradással, de tiszta levegőben autózva, jobb tempót diktálva elévágjon azoknak, akik későbbre időzítik a kiállásaikat.

Papíron ez működhetne, hiszen Monacóban rendre jellemző volt az utóbbi években, hogy az élmezőny direkt visszafogta a tempót, még elviselhetetlenebbé téve a vonatozást – jóllehet, épp a kötelező két kerékcsere eredményezheti azt, hogy végképp nem kell majd spórolni vasárnap az abroncsokkal.

Egy másik extrém taktika lehet az is, hogy a hajrában felkerülnek a C6-os lágy abroncsok egy rövid etapra: bár Imolában egy időmérős kört sem bírtak teljesen, Monaco ilyen tekintetben is más, szóval a Pirelli előrejelzései szerint sem lehet éppenséggel kizárni azt, hogy a piros oldalfalú keverék a futamon is előkerüljön.

Persze Monacóban rendre számíthatunk arra, hogy – amint az egyébként megtörténik más helyszíneken is – alapvetően befolyásolja a stratégiákat egy esetleges (virtuális) biztonsági autós fázis, és emiatt könnyen lehet, hogy igazából semmi extrát nem ad majd hozzá a speciális szabály a vasárnaphoz.

Mindenesetre így látatlanban egyelőre annyi jelenthető ki, hogy egy próbát megér a dolog – annál rosszabb úgy sem lehet, mint volt 2024-ben (amit persze azzal is ki lehetne védeni, hogy megtiltják a piros zászló alatti kerékcserét…).

Az F1-es Monacói Nagydíj teljes menetrendje ide kattintva böngészhető, alább pedig hozzuk szokásos futam előtti beharangozó videónkat:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: