DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Formula+

Honnan vonulnak vissza az F1-es pilóták?

Két F1-es csapat egyetlen versenyzőt sem búcsúztatott el tíz év alatt, viszont van olyan is, akik hetet, s olyan istálló is akad, ahonnan történetük során idén először igazol át valaki másik istállóhoz.

Az elmúlt 10 esztendő során összesen 34 versenyző F1-es pályafutása ért véget – a beugrókat nem számítva, a jelenlegi mezőny azon tagjait viszont igen, akik az év végén garantáltan elbúcsúznak. A 34-ből hatan már megszűnt csapatoknál teljesítették utolsó F1-es futamukat: Kamui Kobayashi a Caterhamnél, Max Chilton és a néhai Jules Bianchi a Marussiánál, Will Stevens és Roberto Merhi a Manor Marussiánál, Rio Haryanto pedig egy évvel később a Manornál.

kobayashi-caterham-wico



A többi 28 pilóta a jelenlegi tíz csapat valamelyikéből vonult vissza akár önként, akár kényszerűségből, s mindössze két olyan istálló van, akik senkit sem búcsúztattak el a száguldó cirkuszból 2014 óta, méghozzá a Red Bull és a Ferrari.

Előbbit 5, utóbbit 4 versenyző hagyta el ebben az időszakban, de mindannyiuk számára lett folytatás az F1-ben, a Red Bulltól utoljára 2013-ban Webber, az olaszoktól 2009-ben Fisichella vonult vissza – sőt ha olyan pilótát keresnénk, aki utolsó teljes szezonját a Ferrarinál futotta, jóval messzebbre kellene visszamennünk…

fisichella-ferrari-wico

A mindenkori enstone-i csapat (jelenleg Alpine, előtte Renault és Lotus) valóságos átjáróháznak bizonyult ebben az időszakban, de a legtöbben úgy távoztak innen, hogy máshol kaptak ülést – egyedül Maldonado (2015) és Palmer (2017) nem tudta folytatni karrierjét. Grosjean, Magnussen és Ocon a Haashoz, Sainz és Ricciardo a McLarenhez, Alonso az Aston Martinhoz igazolt innen, s állandó versenyzőként a 2019 végén távozó Hülkenberg is a Haasnál tért vissza.

Szintén két versenyző számára jelentette a végállomást a McLaren Jenson Button (2016, egy beugrás 2017-ben) és Stoffel Vandoorne (2018) számára, míg az Aston Martinból és jogelődjeiből az elmúlt tíz évben csak Sebastian Vettel (2022), a Mercedestől pedig Nico Rosberg (2016) vonult vissza.

rosberg-2016-wico

A 28 versenyző nagy többsége, összesen 22-en négy csapat valamelyikénél zárták karrierjüket: öten a Williamsnél, öten a Haasnál, öten a VCARB-nál és elődeinél, heten pedig a Saubernél. Utóbbiakat 2014 óta csak két versenyző hagyta ott úgy, hogy még lett számukra folytatás az F1-ben: a 2018 végén a Ferrarihoz szerződő Leclerc, valamint az egy év után a Haasszal visszatérő Gutierrez 2014-ben. A többieknek, név szerint Sutilnak, Nasrnek, Ericssonnak, Wehrleinnak, Giovinazzinak, Raikkönennek, valamint (feltételezhetően) Zhounak a hinwili alakulat lett az utolsó csapata az F1-ben.

A Haas mindenkori versenyzői közül csupán egy olyan van, aki számára az amerikai csapattól való távozása után még megadatott a folytatás az F1-ben, méghozzá az idei év végén a Sauberhez szerződő Nico Hülkenberg, Romain Grosjean, Mick Schumacher és Nyikita Mazepin viszont itt fejezte be F1-es pályafutását, s ez a sors vár a szezon végén a Haastól másodszor, immár végleg visszavonuló Kevin Magnussenre is.

mazepin-wico

A VCARB és a Williams szintén elbúcsúztatott egy-egy versenyzőt idén Daniel Ricciardo és Logan Sargeant személyében, előbbi Jean-Eric Vergne-hez, Brendon Hartleyhoz, Danyiil Kvjathoz és Nyck de Vrieshez, míg utóbbi Felipe Massához, Szergej Szirotkinhoz, Robert Kubicához és Nicholas Latifihez csatlakozott azon versenyzők sorában, akik e csapatoknál zárták állandó F1-es karrierjüket.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: