A Kínai Nagydíj hétvégéjén kapott szárnyra a híresztelés, hogy új pontrendszert vezetne be az F1 a következő szezontól kezdve, melynek értelmében a jelenlegi 10 helyett 12 versenyző kapna pontot az egyes futamokon, méghozzá oly módon, hogy az első hét helyezett változatlanok maradna, a 8. viszont a jelenlegi 4 helyett 5 pontot kapna, s onnantól egyesével csökkenne a megszerezhető mennyiség egyészen a 12. pozícióig.
A változtatás pozitív visszhangokra talált a megkérdezettek körében, s mivel a tízből hat csapat támogatása elég ehhez, a jelenlegi öt „gyengébb” istálló, valamint az RB anyacsapata, a Red Bull szavazatával jó eséllyel meg is lehet a szükséges többség ahhoz, hogy 2025-től bevezessék a módosítást.
A jelenlegi tabella első 9 helyezettjét érdemben nem érintené ez a változás (persze pár ponttal itt is több lenne egyes szereplőknek), így a 10. helytől lefelé haladva mutatjuk be, hogy állnak az egyes pilóták a mostani rendszerben, s milyen változást jelentene az új pontrendszer, ha már most is ez lenne érvényben:
Az aktuális pontrendszer |
|
A tervezett új pontrendszer |
||||
10. |
Lance Stroll |
9 |
|
10. |
Lance Stroll |
12 |
11. |
Yuki Tsunoda |
7 |
|
11. |
Nico Hülkenberg |
12 |
12. |
Oliver Bearman |
6 |
|
12. |
Yuki Tsunoda |
9 |
13. |
Nico Hülkenberg |
4 |
|
13. |
Oliver Bearman |
6 |
14. |
Kevin Magnussen |
1 |
|
14. |
Kevin Magnussen |
5 |
15. |
Alexander Albon |
0 |
|
15. |
Alexander Albon |
5 |
16. |
Esteban Ocon |
0 |
|
16. |
Esteban Ocon |
2 |
17. |
Guanyu Zhou |
0 |
|
17. |
Guanyu Zhou |
2 |
18. |
Daniel Ricciardo |
0 |
|
18. |
Daniel Ricciardo |
1 |
Pierre Gasly, Valtteri Bottas és Logan Sargeant a megreformált rendszerben is 0 ponttal állna.
A változás elsősorban Nico Hülkenberg eredményén figyelhető meg: az új rendszer a középmezőny és az alsóház tagjainak esetében a jelenleginél sokkal inkább díjazná a kiegyensúlyozottságot, míg a jelenlegi esetében ennél többet számít egy-egy kiugró eredmény. Stroll és Tsunoda ugyanis egyetlen pont kivételével ausztráliai 6. és 7. pozícióiknak köszönhetik a jelenlegi termésüket, miközben Hülkenberg mindkettejüknél többször, ötből háromszor végzett idén pontszerző helyen.
Ami pedig a csapatokat illeti, Esteban Ocon kínai 11. helyének köszönhetően már senki nem állna pont nélkül az új szisztémában – és itt még látványosabb a Haas kiegyensúlyozott teljesítményének értéke:
Az aktuális pontrendszer |
|
A tervezett új pontrendszer |
||||
6. |
RB |
7 |
|
6. |
Haas |
17 |
7. |
Haas |
5 |
|
7. |
RB |
10 |
8. |
Williams |
0 |
|
8. |
Williams |
5 |
9. |
Alpine |
0 |
|
9. |
Alpine |
2 |
10. |
Sauber |
0 |
|
10. |
Sauber |
2 |
Végül pedig arra is vessünk egy pillantást, hogy állna a bajnokság a sokak által visszasírt 10-6-4-3-2-1–es szisztéma szerint – itt jól látható, miért lenne alkalmatlan ez a pontrendszer az F1 mai viszonyaiban történő alkalmazásra, hiszen a kevés kieső miatt a mezőny jelentős részének gyakorlatilag esélye sem lenne pontot szerezni.
Versenyzők |
|
Konstruktőrök |
||||
1. |
Max Verstappen |
40 |
|
1. |
Red Bull |
64 |
2. |
Sergio Perez |
24 |
|
2. |
Ferrari |
39 |
3. |
Carlos Sainz |
20 |
|
3. |
McLaren |
19 |
4. |
Charles Leclerc |
19 |
|
4. |
Mercedes |
4 |
5. |
Lando Norris |
13 |
|
5. |
Aston Martin |
4 |
6. |
Oscar Piastri |
6 |
|
6. |
RB |
0 |
7. |
George Russell |
4 |
|
… |
|
|
8. |
Fernando Alonso |
3 |
|
|
|
|
9. |
Lance Stroll |
1 |
|
|
|
|
10. |
Lewis Hamilton |
0 |
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
|
Utóbbi számításban a leggyorsabb köröket és a sprintet nem vettük figyelembe, mivel az 1991 és 2002 közötti pontrendszerbe nem lehet őket beilleszteni.