Ha a 2026-os F1-es szezon a mostanában megszokottaknak megfelelően december elején ér véget, az Aston Martinnal való szerződését 2026 végéig meghosszabbító Fernando Alonso 45 éves és 4 hónapos lesz az idényzáró napján. Ezzel a spanyol az F1 történetének 43. legidősebb versenyzőjeként teljesítheti azt a bizonyos futamot, ami nem hangzik kiemelkedőnek, de ha kicsit a számok mögé nézünk, már egészen más képet fest a dolog.
A 42 versenyző közül ugyanis, akik ennél is idősebben álltak rajthoz világbajnoki futamon, 31-en még az 1950-es években tettek így, amikor a napjainkban megszokottnál jóval magasabb volt az F1-es versenyzők átlagos életkora, összesen 6 olyan verseny volt, amikor az indulók átlaga 40 év felett volt.
Abban a 10 évben, az 1950-években összesen 81 versenyző állt rajthoz 40 éves kora felett a királykategóriában, míg viszonyításképp az elmúlt 40 esztendőben csak 8-an. Ezek után az sem meglepő, hogy az abszolút korrekorderek listájának első 17 helyezettje egyaránt a világbajnokság történetének első évtizedében teljesítette a rekordot jelentő versenyt.
Természetesen az 1950-es években versenyzett az abszolút rekordernek számító monacói Louis Chiron is, aki 55 évesen és 9 hónaposan állt rajthoz hazája nagydíján 1955-ben. Rajta kívül még 11 olyan versenyző volt, aki 50. születésnapja után is részt vett királykategóriás futamon, köztük utoljára a nem sokkal később tragikus balesetben elhunyt Louis Rosier az 1956-os Német Nagydíjon, ahol pontot is szerzett.
Az 1960-as években már jóval kevesebb, mindössze 27 versenyző indult világbajnoki futamon 40 éves kora felett – köztük heten az 1960-as Indy 500-on. Alonso majdani, 45 éves és négy hónapos koránál idősebben pedig csak nyolcan voltak, köztük a rekorder 48 éves és 5 hónapos Jack Fairman az 1961-es Olasz Nagydíjon, akinek pályafutása 12. és utolsó világbajnoki futama volt ez.
Az 1970-es években tovább csökkent a negyvenesek száma az F1-ben: mindössze heten álltak rajthoz ebben az évtizedben a negyedik X betöltése után, köztük hárman negyvenöt év és négy hónap felett. Név szerint az évtized rekordere, a 47 éves és két hónapos John Love 1972-ben Dél-Afrikában, az amerikai Pete Lovely, valamint a kétszeres világbajnok Graham Hill.
A még abban az évben halálos repülőbalesetet szenvedő Mr. Monaco 1975-ben Brazíliában 45 évesen és 11 hónaposan állt rajthoz, ezzel a mai napig az utolsó versenyző, aki 45, sőt 44 éves kora felett elrajtolt egy királykategóriás futamon.
Negyven feletti versenyzők persze azóta is voltak, de csak elvétve: az 1980-as években öt, az 1990-es években kettő, a 2010-esben három, majd e mostani évtizedben ismét kettő – tegyük hozzá, Kimi Raikkönen mindkét évtizedbe beszámít, hiszen már a 2010-es évek utolsó futamait is negyvenesként futotta.
Ilyen megközelítésben az F1 úgyszólván legfiatalabb évtizedét a 2000-es évek jelentették, ahol 39 év feletti versenyzők sem voltak, sőt 38 feletti pilóta is csak öt futamon indult, Olivier Panis háromszor, Luca Badoer pedig kétszer.
Így tehát miközben igaz, hogy Fernando Alonso csak az F1 történetének 43. legidősebb pilótája lesz, ha rajthoz áll a 2026-os szezonzárón, de egyúttal azt is elmondhatjuk, hogy a megelőző ötven évben senki nem indult nála idősebben királykategóriás futamon – s 1961 óta is csak kilencen voltak. És arról most ne is beszéljünk, hogy mi lesz, ha esetleg még ezen túl is folytatja karrierjét…
Arról viszont még ejtsünk pár szót, hova kerülhet a spanyol az örökranglistákon, hogy ha valamilyen sikert ér el ebben a bizonyos 2026-os szezonban. Ha dobogóra áll, az F1 történetének 7., 8. vagy 9. legidősebb dobogósa lesz attól függően, hogy az idény mely pontján sikerül ez neki, ha pole-t is szerez, ő lesz minden idők harmadik legidősebb pole-pozíciósa, a futamgyőztesek ranglistáján minden idők ötödik legidősebbje lehet, világbajnoki címet pedig csak Juan Manuel Fangio szerzett idősebben annál, mint amilyen korú ő lesz 2026-ban.
Végül pedig legyen szó dobogóról, győzelemről, pole-ról vagy bajnoki címről – az 1950-es évek vége óta senki nem érte el egyiket sem ilyen idősen, jelenleg 1960-tól tekintve minden korrekordot Jack Brabham tart, de Alonso 2026-ban felülírhatja őket.
Ha szeretnéd a cikket videós formában elfogyasztani néhány táblázat kíséretében, azt itt teheted meg: