Hamilton maranellói irányváltásának váratlan időzítése minden kétséget kizáróan alaposan megkavarta a dolgokat az F1-es pilótapiacon. A Mercedesnél számítottak a hétszeres világbajnok brit pilóta szolgálataira 2025 végéig, így az év végi kilépésével furcsa helyzetbe kerültek ugyan, de egy komoly lehetőséghez is hozzájutottak.
Mivel a távozó nagyágyú jövőre már 40 éves lesz, hosszabb távon egyébként sem számoltak vele a csillagosoknál, egyebek mellett ezért ajánlottak neki az általa reméltnél rövidebb szerződést. Noha a legnagyobb marketingértékű versenyző távozása az üzleti oldalon gyaníthatóan megbonyolítja valamelyest a csapat dolgait, a helyzet megteremti a lehetőséget arra, hogy a tervezettnél korábban elkezdjék lerakni a saját jövőjük alapjait.
A Mercedes áll a középpontban
A ground effect autók korszakában egyelőre csak küszködő formációnál a saját nevelésű fenegyerek, George Russell jelenti a folytonosságot, a csapattárs kilétével kapcsolatos döntés pedig meghatározó lehet a pilótapiacra. Toto Wolff előtt számos lehetőség nyitott, de a Formula.hu által a paddockban hallott információk alapján kettőt lehet igazán komolyan venni. Az egyik Fernando Alonso, aki rövidtávra jelenthetne megoldást, de sportszakmai tekintetben és kétszeres világbajnokként marketingérték vonatkozásában is pótolhatná Hamiltont.
Nagy kérdés, hogy a spanyol akarja-e a váltást? 2005 és 2006 világbajnoka jelenleg mélyen elkötelezett az Aston Martin mellett, komoly erőfeszítéseket tesz a zöldekért (ezt a bahreini teszt sajtótájékoztatóján lapunk kérdésére is megerősítette), s bár a Mercedes-pletykákat rendre igyekszik rövidre zárni, a Formula.hu által megkérdezett bennfentesek szerint egyáltalán nem elképzelhetetlen a váltás. Ha az AMR24-es Aston Martin az évad kezdeti időszakában alulmúlja a várakozásait, a Mercedes pedig jól teljesít, a spanyol akár a váltás mellett is dönthet.
A legidősebb vagy a legfiatalabb?
Ha Alonso marad a Stroll-csapatban, vagy esetleg visszavonul (ezt az opciót sem lehet kizárni), Wolff meglépheti a már spendírozott „merész húzást”, amely csakis az osztrák menedzser által patronált, a Mercedes juniorprogramjában pallérozódó olasz tehetség, az idén az F2 meghódítására készülő Andrea Kimi Antonelli lehet. Bár a talján szemtelenül fiatal, még csak 17 éves, de eddig mindent megnyert, ahol elindult: az utóbbi két évben F4-es bajnoki címeket, valamint Formula Regional bajnoki titulust „termelt”, őstehetségnek tartják, és a Mercedes-vezér biztosan nem akar lemaradni róla úgy, ahogyan 2014 nyarán lemaradt Max Verstappen szerződtetéséről.
Antonelli kinevezése kockázatos lépés lehet, így Wolff nem kapkodhat: mindenképpen meg kell várnia az idény első néhány futamát, hogy láthatóvá váljon, hogyan birkózik meg az eddigi legnagyobb feladattal az olasz, akiről a paddockban az a hír járja, hogy rövidesen akár F1-es autó volánja mögött is lehetőséget kaphat. Idén már tesztre fogható a ground effectes autók első, 2022-es szériája, így felmérhetővé válik az, hogyan boldogul Antonelli egy ilyen versenygéppel.
Ha esetleg korainak tűnik a váltás, Wolffnak még mindig lehet sansza Alonso leigazolására, a fiatal olasz pedig trenírozódhat tovább az F2-ben, esetleg – a „russelli utat” követve – megpróbálhatja elhelyezni a Williamsnél. Ez is bonyolultabbnak ígérkezne annál, mint a közvélemény gondolja, ugyanis a Williamsnek megvannak a saját patronáltjai, ráadásul jelenleg más csapatoknál versenyző tapasztalt pilóták is kopogtatnak Grove-ban. A Formula.hu által megkérdezett, az ügyre rálátással bíró személyek szerint egyébként a Mercedes döntése rosszabb esetben akár május végéig, június elejéig is elhúzódhat.
Sainz jövője is a Mercedes döntésétől függ?
Hamilton szerződtetésével Carlos Sainz akarata ellenére is a pilótapiacon landolt: bár a spanyol a legértékesebb portékák közé sorolható, a vörösök lépésével valamennyire kiszolgáltatott helyzetbe került. A kétszeres nagydíjgyőztessel kapcsolatban ralilegenda édesapja kapcsolatai miatt gyakran elhangzik, hogy úgyis az Audinál köt ki: ebben lehet potenciál, hiszen éppen olyan mentalitást vinne a német márka 2026-ban startoló, a jelenlegi Stake-re épülő gyári csapatához, amire egy frissen induló alakulatnak szüksége lenne, azonban a menedzsmentje hibát követne el, ha nem néznének körbe alaposabban is a pilótapiacon.
A vizsgálódás folyamatban van, a Formula.hu információi szerint a Mercedes szóba sem került lehetőségként, a Red Bullnál Sergio Perez pozíciója a „talán” kategóriába tartozik, ám sokkal valószínűbb, hogy az Audi mellett az Aston Martin áll az érdeklődésük középpontjában.
Ha Alonso átigazolna a Mercedeshez, esetleg visszavonulna, felszabadulna egy hely a zöldeknél, amely Lawrence Stroll invesztíciójának köszönhetően – várhatóan – már előrehaladott állapotú, versenyképesebb projekt lesz. Ha emellett kalkulálunk azzal, hogy a Honda 2026-ban csatlakozik a gárdához, a silverstone-i csapat kétségkívül csábító lehetőség lehet a spanyol számára – olyannyira, hogy forrásaink szerint a menedzsmentje jelenleg ezt az opciót tekinti elsődlegesnek. Várniuk kell, de gyaníthatóan megtehetik, mert az Audinál feltételezhetőleg most még nem sürgős a pilótaigazolás.
Sötét felhők az Alpine felett?
A 2024-es előszezon negatív szenzációját az Alpine szolgáltatta, amely inkább hátralépett, mint előre. Noha a szezon még nem kezdődött el, a szakmai közvélemény máris kiábrándítónak minősíti, amit gyári csapatként az enstone-i formáció összehozott az idei szezonra és egyesek azt sem tartják kizártnak, hogy ez hatással lesz a csapat jövőjére. Vannak, akik szerint egykettőre elfogyhat a türelem az anyacég részéről, ami azt eredményezheti, hogy túladnak a csapaton és legfeljebb csak motorszállítóként maradnak az F1 körforgásában.
A Bahreini Nagydíj csütörtöki napján a Formula.hu már egy komolyabb amerikai befektetőcsoport érdeklődéséről is hallott, de természetesen ez még semmit nem jelent. Az viszont igen, hogy Esteban Ocon és Pierre Gasly szerződése is lejár az idei évad végén és a tavalyi ősz óta hallani, hogy mindketten váltáson gondolkodnak. Aligha lehet kétséges, hogy mindkét francia kopogtat majd minden lehetséges állomáshelyen, ami további változókat csempészhet a pilótapiaci egyenletbe…