DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
Formula+

Trükkös felfüggesztéssel rukkolt elő a Mercedes

A stúdiófotókon még kamunak hihettük, a bahreini F1-teszten viszont kiderült, milyen megoldással igyekeznek szélesíteni a W15-ös működési tartományát.

Több érdekességet is tartogatott a Mercedes 2024-es versenygépe a bemutató alkalmával közzétett, majd a silverstone-i shakedownról készült fotók alapján. Utóbbiakon tekinthettük meg először a szabályok betűjének megfelelő, de a szellemiségét egyesek szerint figyelmen kívül hagyó felső elemet az első szárnynál.

Viszont a stúdiófotók is szolgáltak egy csemegével: az első futóműnél egy második felső lengőkar is feltűnt. Eleinte az F1-es technikai szakírók arra tippeltek, hogy ez csupán figyelemelterelés lehet a Mercedes részéről, elvégre a szabályok nem teszik lehetővé szükségtelen felfüggesztés-elemek felhelyezését.

f1-mercedes-w15-futomu-1



Ám mint a Motorsport.com szakírója, Giorgio Piola rámutatott: a bahreini F1-es teszten kiderült, hogy nem erről van szó. A kép valójában ugyanis egy változtatható elrendezésű futómű-kialakításra utalt, amelynek két állását láthattuk a stúdiófotókon. A megoldás lehetővé teszi, hogy a lengőkar karosszériát rögzítő végét másképp helyezzék el az egyes pályák igényeinek megfelelően.

A bahreini teszten ezt ki is próbálta a Mercedes: míg az első két nap során egy felsőbb állásban használták a lengőkart, a harmadik napra lejjebb helyezték azt, hogy felmérjék a megoldás előnyeit és esetleges hátrányait.

Az egyáltalán nem szokatlan, hogy az F1-es csapatoknak van némi mozgásterük a lengőkarok karosszériához történő rögzítési helye kapcsán, ugyanakkor általában milliméterekről beszélünk, az Ezüst Nyilaknál most látható szegmens viszont nagyobb az átlagosnál.

f1-mercedes-bahrein-teszt-2

A trükk mindenekelőtt nagyobb mozgásteret ad a Mercedesnek abban, hogy a különböző pályatípusokhoz megfelelő pozícióban rögzítsék a lengőkarokat, amely kinematikai és aerodinamikai hatékonyság szempontjából is előny lehet. A harmadik tesztnapon alkalmazott lejjebb vitt állásban például a felső lengőkar közelebb került az alsóhoz, amely vélhetően aerodinamikailag egy hatékonyabb kialakítást jelentett.

Az idézett szakíró hozzáteszi: az aerodinamikai előnyök mellett az úgynevezett anti-dive effektusban – amelyről Gobodics Tamás is részletesen beszélt a Pitwall hétfői, lentebb megtekinthető adásában 22:15-től – segít a több rögzítőpontos elrendezés, hiszen szintén több lehetőséget biztosít az alkalmazkodásra a különböző pályatípusokon.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: