DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Formula+

Így ihlette a Mercedes az új F1-es Red Bullt

Nem ültek rá a tavalyi sikerekre az energiaitalosok, több ponton is merész újításokat vállaltak be az RB20-assal – közülük többet is a nagy rivális inspirált.

Egyértelmű tendencia a 2024-es autókat – vagy az azokról készült renderelt fotókat – elnézve, hogy a csapatok nagy része elmozdult a tervezési koncepció tekintetében a Red Bull által az előző másfél-két évben használt és sikerre vitt megoldások irányába.

f1-redbull-rb20-1_1



Maga a világbajnok alakulat azonban ugyancsak nem ült a babérjain. Hiába fogalmazott nemrég úgy az energiaitalosok tervezőguruja, Adrian Newey, hogy kissé bizonytalan is amiatt, hogy nem voltak-e túl konzervatívak az RB20-as fejlesztésénél, bizony itt szó nincs ilyesmiről.

Christian Horner csapatvezető nem véletlenül mondta azt a csütörtöki bemutató előtt, hogy van néhány izgalmas újítás a 2024-es versenygépen, amelyet a következő hetekben alaposan vizsgálni fognak majd a szakértők és a riválisok. Max Verstappen „kontrollált agresszivitásként” írta le a világbajnok istálló fejlesztési és tervezési filozófiáját, de még Sergio Perez is elismerte, hogy meglepte, mennyire eltér az RB20-as koncepciója a 22 nagydíjból 21-et megnyerő elődjétől.

 

A kukázott Mercedes-koncepció ihlette az RB20 újításait

A legszembetűnőbb változások az autó hátsó felén találhatók, és nem véletlenül említették már a keddi silverstone-i bejáratást követően azt a szakértők, hogy a Mercedes megoldásai inspirálhatták a Red Bull mérnökeit.

f1-mercedes-2023_1

A 2023-as szezon eleji Mercedes

 

Egyfelől miközben a legtöbb istálló elmozdult a Red Bull által eddig alkalmazott, keskenyebb hűtőnyílás-kialakítás irányába, most az RB20-ason egy olyan függőleges nyílás jelent meg, amely a Mercedes 2022-es és 2023 eleji „zéró oldaldobozos” versenygépét jellemezte. Szó nincs persze zéró oldaldobozról a Red Bullnál, de ez az elem a Mercedes mostanra elhagyott megoldását idézi.

Magán az oldaldobozon még jelentősebbnek tűnik az elülső kezdeti szakaszon az alávágás, ahogy a hátsó részen is sokkal meredekebb annak „letörése”, mint például a Mercedes idei W15-ösénél.

f1-redbull-rb20-2_1

A leglátványosabb újdonság ugyanakkor még csak nem is az oldaldoboz vagy a hűtőnyílás, hanem a motorborításon megjelent, bizonyos szögekből „rakétavetőnek” látszó kitüremkedés, amely ugyancsak a Mercedes honosított meg és még néhány másik csapat átvett azóta. Az újítás nyilvánvalóan a légáramlatok terelésében és a hűtésben játszik szerepet.

Horner a bemutató előtti sajtóbeszélgetésen elmondta: szó sincs taktikázásról abban, hogy az ellenfelek megoldásai felé mozdulnak el, pusztán ha az adatok és a szimulációs eszközök azt mutatják, hogy jó elmenni egy adott irányba, akkor így is fognak tenni.

f1-redbull-rb20-3_1

Az autó elején is van érdekesség

Bár a fentiekhez képest kevésbé látványos újdonság, de a Red Bull által közzétett fotókon és a bemutatón leleplezett autón van még azért érdekesség, amellyel épp a saját maguk által kreált trendekkel mennek szembe.

Az orrkúp ugyanis az előddel szemben a legelső szárnyelemhez csatlakozik, Ám mint arra a The Race szakírója, a korábbi jordanes technikai igazgató az elemzésében rámutatott: az orról hiányzik a Newey által kedvelt megnyitás, így elképzelhető, hogy már egy teljesen másik változat gurul majd pályára néhány nap múlva a bahreini teszten – ami persze az autó többi részletére és a riválisok versenygépeire is igaz, így könnyen lehet, hogy még nem is láttuk az RB20-as legextrémebb újításait.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: