Sajtóértesülések szerint a következő időszakban komolyabb mozgolódás is várható az F1-es átigazolási piacon, nagyobb nevek is elgondolkodhatnak a váltáson, igazi gigaigazolásokat sem lehet kizárni. Érdemes azonban áttekinteni, hogy ezekben az ügyekben mit mond a realitás.
Kezdjük mindjárt a Ferrarival, ahol Charles Leclerc és Carlos Sainz szerződése is 2024 végén jár le, és a hírek szerint mindketten gondolkodnak már a folytatáson: Sainz ki is mondta, hogy szeretne idén hosszabbítani a Scuderiával, mert nem akar úgy nekivágni a következő szezonnak, hogy még bizonytalan a sorsa.
A Ferrarinál viszont nehéz lenne eltitkolni, hogy nem a spanyol élvezi a prioritást: Leclerc az akadémia neveltje, aki egyrészt valamivel gyorsabb, és eddig összességében eredményesebb is Sainznál, másrészt az első lépései óta teljesen egyértelmű, hogy őt szánják az olaszok következő világbajnokának. Minden szerződése, a neki kedvező stratégia, a még Sebastian Vettellel szemben is neki épített autó mind-mind egyértelmű jelzés, Fred Vasseur csapatfőnök érkezése óta pedig szintén többször is kidomborodott, hogy Leclerc a kedvezményezett – nem is beszélve mondjuk az elnök tavalyi mondatáról, hogy Leclerc-rel szeretnének bajnokságot nyerni.
Hogy Sainzcal mennyire elégedettek, az egyelőre nem egyértelmű, bár túl sok okuk nem lenne a váltásra, már csak azért sem, mert nem igazán látni nála jobb opciót – a spanyolt viszont az értesülések szerint nagyon vinné az Audi, de maga a pilóta a ferraris hosszabbítást részesítené előnyben. Könnyen elképzelhető, hogy a Sainzcal való megegyezés részben annak is a függvénye, hogy mi történik Leclerc-rel, sikerül-e előbb vele megegyezni és hosszabbítani – ha esetleg úgy áll a dolog, hogy távozik, az biztosan kihatással lesz Sainz szerződésére.
Vasseur már többször is elmondta, hogy egyelőre nem foglalkoznak a témával, az autó fejlesztése és a csapat irányba állítása a prioritás, a versenyzők szerződései még ráérnek – de az is kiderült a szavaiból, hogy mindkét pilóta menedzsmentje forszírozná már a dolgot, a nyári szünet után aligha kerülhető el az erről való egyeztetés.
Mercedes: Hamilton marad-e, jöhetne Leclerc?
A Mercedesnél George Russell szerződésének lejárta nem hivatalos, de a források szerint 2024 végéig biztosan marad az istállónál, és reálisan nézve utána sincs semmilyen ok a lecserélésére: a teljesítménye abszolút az elitbe emeli, régóta jó a kapcsolata a márkával és Toto Wolff-fal, ráadásul a következő szezon előtt még csak a 26. életévét tölti be, hosszabb távon is ő lehet az istálló ikonja.
Lewis Hamilton szerződése viszont idén lejár, és bár mindkét fél kiemelte többször, hogy szinte megvan a megegyezés, de apróbb részleteket még tisztázni kell, a bejelentés viszont csak nem akar megszületni – sokan a Brit Nagydíjra várták ezt, de ez is elmaradt, sőt kifejezetten nagy a csend az üggyel kapcsolatban.
Itt kell megemlítenünk a Leclerc-pletykát: egyes sajtóértesülések szerint a monacói szívesen igazolna Brackley-be és beszélgettek is már ennek lehetőségéről a Mercedes vezetőségével. Silverstone-ban a Formula.hu FIA-akkreditált újságírója, Mészáros Sándor is lencsevégre kapta Leclerc és Wolff elmélyült, kedélyes beszélgetését, amibe természetesen önmagában még nem kell semmi komolyat belelátni, de az elmúlt hónapok során több pletyka is felmerült azzal kapcsolatban, hogy akár Hamilton és Leclerc helyet is cserélhetne.
Viszont maradjunk a józan észnél: Russell helye biztos (minek lecserélni egy hasonló korban lévő, hasonló tudással és tapasztalattal rendelkező, hasonló szintet hozó, rendszeren kívüli versenyzőre?), Hamilton pedig alighanem addig marad, ameddig akar, és ezt ő fogja eldönteni. Persze a korábban megpendített ötéves hosszabbítás azért valószínűleg csak különböző opciókkal együtt működhet, amiben akár az is benne lehet, hogy mondjuk 2026-tól vagy 2027-től felszabadulhat a helye – ezzel együtt a maradása jelenleg biztos, és az sem lehet nagy kérdés, hogy nem csak 2024-ben gondolkodnak a Mercedesszel. Márpedig ha ez így van, akkor Leclerc-nek a következő években itt nem lesz helye, és maximum B opció lehet ő Hamilton esetleges visszavonulására.
De Leclerc mindenkinek kellene
Az értesülések viszont arról szólnak, hogy a monacói mehet máshova, ha akar. Állítólag a Red Bull is felvette vele a kapcsolatot, mert az energiaitalosok vezetősége a lehető legerősebb párost akarja összerakni, és két vb-esélyes pilótát akar versenyeztetni.
Ezt viszont megint mérlegeljük azért racionálisan: a Red Bullnál (és máshol sem) soha nem sült még ki abból semmi jó, ha a két versenyző egymással harcolt, van tapasztalatuk ilyenről, és az is teljesen egyértelmű, hogy még sokkal inkább beálltak Max Verstappen mögé már hosszú évekkel ezelőtt, mint ahogy a Ferrari megtette ezt Leclerc-rel.
Még egy értesülés: egy olasz lap forrásai szerint a tavasz vége felé a Red Bull-lal egyeztetett is Leclerc, az energiaitalosok pedig már 2024-ről érdeklődtek nála, vagyis hogy már jövőre mozdítható lenne-e ő a szerződése ellenére – tehát lecserélnék rá Sergio Perezt.
Felvethető, hogy Verstappen olyan negatívan nyilatkozik az F1 jövőjéről és annyiszor megpendítette már, hogy ő nem akar sokáig versenyezni és nem érdeklik az all-time rekordok, hogy akár egy esetleges visszavonulás esetén szeretné magát bebiztosítani a gárda – csak éppen a világbajnok kontraktusa 2028 végéig szól, az még olyan messze van, hogy beszélni sem érdemes addig semmiről. Addig Leclerc bőven aláírhat egy másik szerződést máshol, aztán majd visszatérnek rá, ha aktuális lesz – kivéve persze, ha Verstappen azt sem tölti ki, hanem előbb búcsút int a sportágnak éppen úgy, ahogy azzal fenyegetőzik már egy ideje.
De az időzítés itt is kulcsfontosságú: tudják-e előre, hogy mikor és hogyan dönt Verstappen, hogyan illeszkedik ez majd éppen Leclerc aktuális szerződéséhez, akkor is ő lesz-e még a legjobb opció, akkor is jobbat tudnak-e még neki kínálni, mint az aktuális csapata? (egyébként pedig Verstappen és Leclerc azért nem a legjobb barátok, a holland jobb viszont ápol Norrisszal és Ricciardóval is)
Ugyanis sajtóértesülések szerint az Aston Martin is érdeklődik a monacóinál. Fernando Alonso F1-es karrierje most már tényleg a végéhez közelít, a spanyol is megpendítette, hogy egyáltalán nem biztos abban, hogy a 2026-os új szabályrendszert ő még a pályán tölti. A nagy ambíciókkal rendelkező csapatnak mindenképpen szüksége lenne egy sztárra, akivel képes lehet harcolni a győzelmekért, ilyenből pedig nincs túl sok, ha egy jó korban lévő, de már tapasztalt versenyzőt keresnek – gyakorlatilag Leclerc vagy éppen Sainz jöhet még szóba.
Csak itt is emeljük ki az időzítést: ha Alonso még 2025-ben is versenyezni akar, akkor Leclerc-nek előbb megint csak alá kell írnia valahol valami mást – és az sem biztos, hogy az Aston annyival jobb opció lenne neki, mint a köré épített Ferrari.
Zárógondolat Leclerc-hez: az egész igazából abból indult ki, hogy hónapokkal ezelőtt szárnyra kapott a pletyka, hogy a folyamatosan rosszul fejlesztő, rossz döntéseket hozó Ferrariból elege lett a monacóinak, aki nagyjából körbeérdeklődte a számításba vehető csapatokat és lehetőségeket, hogy van-e értelme másban gondolkodni.
A visszajelzések pozitívak, nagyjából mindenkit érdekelne az ő leigazolása, de mindenhol van nehezítő tényező, és arra kevés esély mutatkozik, hogy közvetlenül a szerződése 2024-es lejárta után akár a Red Bullnál, akár a Mercedesnél, akár az Aston Martinnál találhatná meg a számításait – valószínűbb az, hogy aláír valamit a Ferrarinál, de ha ez idén nem történik meg, akkor jó eséllyel tényleg vár valamilyen reális lehetőségre.
Norris is kulcsszereplő lehet
Lando Norris szeretné ugyan felvirágoztatni a McLarent, de Wokingban az utóbbi évek nem hoztak igazán nagy előrelépést, és bár ez most ironikusan hangzik a Brit Nagydíj után, de egyelőre ne ájuljunk még el a csapattól – ha huzamosabb ideig így teljesítenének, és ott lennének a Mercedes vagy a Ferrari szintjén, akkor azzal talán maradásra lehetne bírni a britet.
De a dolog nem egyszerű, ugyanis amellett, hogy a Mercedes is szívesen látná Norrist, ha úgy hozza a helyzet (vagyis hogy Hamilton visszavonul), nagyjából ugyanaz a helyzet vele, mint Leclerc-re: bárhol találhat magának ülést.
Egy vadabb pletyka szerint Norrisszal már kötött valamilyen előszerződést a Ferrari, ezt megint csak kezeljük a helyén: ha ez így lenne, az azt jelentené, hogy vagy Leclerc-ről vagy Sainzról döntést hoztak és lemondtak Maranellóban, de akkor valamelyiküknek távozni kell. Norris jelenlegi kontraktusa a McLarennél 2025 végén jár le, vagyis még két évre szól, tehát legkorábban 2026-ban igazolhatna el máshova – addig viszont Leclerc-nek és Sainznak is alá kell írnia valamit valahol, és aligha egy évre…
A reálisabb forgatókönyv a Red Bull lehet: Max Verstappen és dr. Helmut Marko is nagyon elismerően beszélt mostanában Norrisról, utóbbi egyenesen azt mondta, hogy messze ő a legjobb opciójuk, jó kapcsolatban van Verstappennel, ideális megoldás lenne számukra. Jelenleg aligha mondana nemet bárki a Red Bull megkeresésére, de ez később még változhat, és Milton Keynes állítólag már többször is kereste Norrist, aki eddig mindig inkább hosszabbított a McLarennel – most viszont talán ennek lenne kevesebb értelme.
Norrisszal biztos, hogy megint hosszabb időre bebiztosíthatná magát a Red Bull, de megint csak ne feledjük az időzítést: a brit kontraktusa 2025 végéig szól, tehát hacsak nem vásárolják ki ebből (vagy ha nincs benne olyan záradék, ami lehetővé teszi a korábbi távozást, ezt egyelőre nem tudjuk), akkor az ő megszerzése előtt még lépniük kell valamit, mert Perez (és Leclerc) szerződése is előbb ér véget. (a szerződésből való kilépés, kivásárlás egyébként a pletykált ferraris előszerződésnél is megoldást jelenthetne a feltett kérdésre)
Tegyük hozzá, hogy Silverstone-ban Norris menedzserét látták a Red Bull motorhome-jában, Marko pedig utána nyilatkozta azt, amit – de itt szeretnék rámutatni a cikk utolsó előtti bekezdésére.
Természetesen elképzelhető az, hogy a köztes időt kitöltenék Daniel Ricciardóval, és nem nagyon foglalkoznának azzal, hogy mi történik az ausztrál karrierjével, ha mondjuk egy vagy két év után megköszönik a segítségét…
Összegzés: mi rajzolódik ki?
A pletykákból nagyjából két dolog szűrhető le közös pontként.
Egyrészt a Red Bull többek szerint is pilótát keres Verstappen mellé, méghozzá egy versenyképesebbet, és az sem zárható ki, hogy már jövőre, 2024-re beültetne valakit, ha lenne kit. Marko is azt mondta, hogy nem cserélik le most Perezt, mert jelenleg senki olyan nem elérhető, akire érdemes lenne – ez jelentheti azt is, hogy Norris és Leclerc szerződése sem megkerülhető, legalábbis 2024-re még nem.
Ezt támaszthatja alá az is, hogy Ricciardót siettetve, kicsit kapkodva beültetik az AlphaTauriba már idén – ha más nincs, jó lesz ő is 2024-re vagy ha senki nem elérhető, akkor 2025-re, ezek pedig mind abba az irányba mutatnak, hogy Pereznél már a következő év is rezeg, 2025-re pedig nem sok jóra számíthat.
A másik dolog, ami közös pont, az Leclerc és Norris csapatkeresése, de főleg Leclerc-nél nem biztos azért, hogy feltétlenül távozna, az ilyen híreknél mindig érdemes számolni azzal, hogy a pletykák egy részét éppen a pilóta menedzsmentje gerjeszti azért, hogy jobb pozícióba kerüljenek az aktuális csapatukkal szemben a hosszabbítási tárgyalások során.
Az időbeli eltolódások és a 2026-os hatalmas szabályváltozások mindenki dolgát, döntését megnehezítik, de ez az évnek azon időszaka, amikor mindenki beszélget mindenkivel mindenről, akár későbbi tervekről, elképzelésekről, lehetőségekről is.
Az első lépés mindenképpen az lesz, hogy Lewis Hamilton egészen pontosan milyen feltételekkel és milyen időtartamra hosszabbít a Mercedesszel (tehát nyitva marad-e ott egy kiskapu akár Leclerc-nek), a következő pedig az, hogy Leclerc és Sainz hosszabbít-e idén a Ferrarival – ezekre 2023 végéig, sőt valószínűleg a következő egy-két hónap során választ kell kapnunk.