„Butának tűnt, de nem volt az. Csak egy kommunikációs félreértésről volt szó” – összegezte pilótái Q2 végi ütközését Toto Wolff csapatfőnök az időmérőt követően. Egyetértett ebben amúgy a két versenyző is: George Russell elmondta, hogy nem is tudott róla, hogy csapattársa ott van közvetlenül mögötte-mellette, míg Lewis Hamilton azt hitte, hogy fiatalabb honfitársa szélárnyékot próbál húzni neki a célegyenesben – ha visszanézzük és visszahallgatjuk, hogyan zajlottak az események, mindkettejük véleménye megalapozott.
George Russell ve Lewis Hamilton'ın çarpıma anı.
— Mercedes////AMG News (@MercedesAMGTR) June 3, 2023
Hiç gerek yoktu buna hemde hi.
George Russell onu fark etmediğini söyledi ve Lewis Hamilton'dan özür diledi. ( İte olması gereken örnek davranı). #SpanishGPpic.twitter.com/E4n0Rdcggj
A Mercedes eredetileg eltérő ütemben küldte ki pilótáit a második időmérős szakasz végi próbálkozásokra, így a tervek szerint Russell akkor fejezte volna be a maga gyorskörét, amikor Hamilton megkezdte volna a magáét. Ez az elképzelés aztán akkor borult fel, amikor Russell az 5-ös kanyarban minimálisan szélesre csúszott a kanyarcsúcsponton – egyébként alig néhány másodperccel azt követően, hogy Sergio Perez is ugyanott rontott és szánkázott ki a sóderágyba, a Q2-es búcsúját előidézve.
Russell egyből megszakította a gyorskörét és elkezdte újra előkészíteni az abroncsait a következő körre. A brit rögtön érdeklődött rádión afelől, hogy érkezik-e bárki mögötte nagy tempóval, mire a versenymérnöke jelezte, hogy Yuki Tsunoda ugyancsak lassú körön van, majd rövidesen érkezik a gyorskörét befejező Max Verstappen. A hollandot az utolsó szektorba érve engedte el maga mellett Russell (és a korábban elé kerülő Tsunoda is), majd szóltak neki, hogy állítsa Strat 2-es módba majd a motorját.
A porszem aztán itt került a gépezetbe. Russell az átalakított nyomvonalszakaszra érve rákérdezett, hogy érkezik-e még valaki más, mire mérnöke közölte, hogy Carlos Sainz ugyancsak gyorskörön van, ezért a mercedeses még jobban visszalassított az utolsó kanyar előtt, hogy a ferraris is zavartalanul elmehessen mellette. Ezt követően viszont csak egy újabb Strat 2-es beállításról szóló üzenet érkezett Russell felé, a közben őt utolérő Hamiltonról egy szót sem szólt neki a mérnöke, ahogy megkezdte a fiatal brit az újabb próbálkozását.
Eközben hátrébb Hamilton maga is elengedte a gyorskörét befejező Verstappent és Sainzt, miközben értelemszerűen igyekezett ő is előkészíteni a gumikat a maga egyetlen nekifutására. Arról azonban egyáltalán nem érkezett kommunikáció a hétszeres világbajnok felé, hogy csapattársa félbeszakította a gyorskörét és újra nekifut majd.
Így érkezett meg az utolsó kombinációhoz Hamilton, ahol a Sainzt nem sokkal előtte elengedő Russell hirtelen visszavágott elé, ami azt eredményezte, hogy közvetlenül egymás sarkában fordultak rá a célegyenesre. Russell aztán némileg jobbra húzódott, hogy a gyorskörét befejező Sainz mögött némi szélárnyékot csenjen, így Hamilton joggal érezhette úgy, hogy kollégája félrehúzódik előle, ezért ment be mellé a némi lendületelőnyt kihasználva balról.
Ám mivel Russell nem tudott róla, hogy honfitársa ott van, az első kanyar felé menet vissza akart térni az ideális ívre, ezért balra mozdult – és már meg is történt a baj: Hamilton annyit tehetett, hogy kissé a fűre húzódva, majd az első finom kontakt után a gázt elvéve megelőzte a nagyobb balesetet. Az incidens után amúgy Hamilton az autója sérüléséről rádiózott, míg Russell már akkor jelezte a mérnökének egy bocsánatkérés mellett, hogy nem szólt neki a mögötte érkező autóról.
Túl nagy a jelentősége a rádiózásnak az F1-ben?
Szerencsére a kontaktból nem lett nagy baleset, Hamilton ráadásul még a Q3-ba is továbbjutott. Egy tanulsága mindenképp van a történteknek: ismét bebizonyosodott, hogy a jelenlegi Formula-1-ben a pilóták mekkora mértékben támaszkodnak a mérnökeik visszajelzéseire a forgalommal kapcsolatban. Nem ez az első alkalom, hogy ez idén kiderül: emlékezhetünk rá, hogy az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén több necces helyzet is kialakult, amikor meghibásodott a GPS-rendszer és emiatt a csapatok nem tudták kommunikálni a versenytársak helyzetét a pilótáik felé.
Lehet persze azt mondani, hogy Russell akár a tükörbe is nézhetett volna a célegyenesben, de egész egyszerűen arról van szó, hogy a versenyzők manapság nem számítanak rá, hogy bárki érkezhet mögülük, ha arról a versenymérnök nem tájékoztatja – és ráadásul ezúttal a csapattársról volt szó, úgyhogy a helyzetet valóban még „butábbá” tette, hogy a Mercedes házon belül hozta létre a kínos kontaktot. Hamilton pedig nem igazán tehetett semmiről, legfeljebb abból érzékelhette volna, hogy valami nem a tervek szerint halad, hogy Russell feltűnően hirtelen vágott belé az utolsó kanyarban, majd pedig a célvonalon áthaladva sem lassított vissza.
A történteket amúgy a felügyelők is vizsgálták, s az „abnormális irányváltás” miatt formális figyelmeztetésben részesítették Russellt és magát a csapatot egyaránt.