A barcelonai kvalifikáció talán legemlékezetesebb momentuma volt a Mercedesek összeérése a Q2-ben: mindketten gyorskört kezdtek meg, Lewis Hamilton balról kezdte előzni George Russellt, aki azonban szintén balra húzódott a lassuló Carlos Sainz kikerülése miatt – az eredmény összeütközés lett, a fiatalabb brit pedig már a Q2-ben kiesett.
Russell, Hamilton és Wolff az ütközésről
„Azt sem tudtam, hogy ott van” – érvelt Russell az időmérő után a tévéstáboknak nyilatkozva ugyanazzal, mint a csapatrádióban: mérnöke nem tájékoztatta az érkező autóról. „A köröm kezdtem, Sainzról akartam szélárnyékot venni. Szerencsére nem lett belőle baj.”
„Ez egy óriási kommunikációs hiba volt, előre figyeltem Carlosra, a következő pillanatban pedig Lewis ott volt. Belső körben kell megbeszélni, hogy történhetett meg, mert két csapattárs között ilyen soha nem fordulhat elő. Egyikünk sem volt hibás, Lewis valószínűleg nem tudta, hogy én is kört kezdek meg” – mondta Russell.
„Félreértés volt a kommunikációban” – mondta az esetről röviden Hamilton, aki hozzátette: azt hitte, kollégája szélárnyékot akar adni neki a célegyenesben. A W14 nem sérült komolyan, de egy kis hatása azért volt a kontaktnak: „Óriási különbség nem érződött, de az autó jobbra húzott. Az utolsó körön rendben volt.”
Toto Wolff úgy nyilatkozott: „Félreértés volt, kommunikáció hiánya a garázsból egy kiélezett pillanatban. Senki sem felelős érte.”
Rosberg: Hamilton is kérjen bocsánatot!
Russell érve, hogy nem szóltak neki Hamilton helyzetéről, ingatag lábakon áll, hiszen egy versenyzőnek a visszapillantó tükröket is figyelnie kell. Így inkább ő tűnik a felelősnek, de Nico Rosberg – aki nyolc éve pont ugyanitt ütközött össze Hamiltonnal – arról beszélt, hogy a hétszeres világbajnok is kifogásolható.
„George bocsánatot kért, ami helyénvaló is szerintem, de Lewisnak is bocsánatot kell kérnie, mert ha ő ott megelőzi, akkor George körének annyi. George beragadt volna mögé, ami tönkretette volna a körét. Ez volt utolsó próbálkozása a Q3-ra jutása, ezért Lewisnak később bocsánatot kell kérnie tőle” – emlékeztetett a 2016-os világbajnok arra, hogy az előzéssel Hamilton hátráltatta volna Russellt.
Russell a szenvedésen, Hamilton a sebességen lepődött meg
Russell csak a 12. rajthelyről kezdhet Spanyolországban – a brit problémák hegyeivel szembesült: „A bokszból kimenet az első kifutáson nem volt tapadásom, aztán a gyors kanyarokban az autó nagyon pattogott, így nem tudtam azokat padlón venni, reggellel ellentétben. Nagyon furcsa időmérő volt, nem lep meg, hogy már a Q2-ben kiestem.”
„Változtattunk ezt-azt, de semmi olyasmit, aminek ilyen gyökeres változást kellene eredményeznie. Talán a trükkös körülményeket hozhatnám fel, ami mindenkit érintett. De nem szabadna ilyen helyzetben lennünk, ez kellemetlen számunkra” – ismerte el, hogy egyelőre nem tudják a gyenge szereplés magyarázatát.
Russell-lel ellentétben Hamilton erősnek tűnt az időmérő különböző szakaszaiban, a Q1-ben még leggyorsabbként zárt, és a Q3-ban is második helyen állt, bár az utolsó gyorskörök során az ötödik helyig csúszott vissza. Feltűnő, mennyire más képet fest az autó működéséről, mint Russell:
„Először is, sokkolt a mai nap, igazi meglepetésként ért minket, hogy ennyire elöl voltunk és az első sorért versenyeztünk. Nagyszerű munkát végeztünk éjszaka, 11-ig itt voltam, próbáltuk kitalálni, hogyan szerezhetünk köridőt. Lényegében a 10-es kanyarig megvolt az első sor, ott azonban túlkormányzott lett és kitört az autó. Ezzel két tizedmásodpercet veszítettem. Azért nem öl meg a csalódottság. Ha a világbajnokságért harcolnék, talán így lenne, de most inkább biztató, hogy itt áll az autó” – értékelt Hamilton.