Ötödik szezonját kezdte meg az olaszoknál Charles Leclerc,aki korunk egyik legnagyobb tehetsége és a jövő világbajnoka. A Ferrari tehetsége 2018-ban mutatkozhatott be a Formula-1-ben, az Alfa Romeo-Sauber csapatával, ahonnét – Sergio Marchionne egyik utolsó akarata szerint – egy évvel később máris átült a Ferrariba.
Bár már korábban is nyílt rá több lehetősége, első győzelmére a 2019-es Belga Nagydíjig kellett várnia, amit rögtön követett a második, nem máshol, mint Monzában, a Ferrari szentélyében. Az olaszokezt követően jelentősen visszaestek az erősorrendben, 2020-ban egyenesen fennállásuk második legrosszabb eredményével zártak, mígnem a 2022-es szabályváltozások elhozták a várva várt sikereket.
Amelyeknek nagyon gyorsan vége szakadt, hiszen előtörtek a megbízhatósági gondok, majd a Red Bull a szezon második felére behozhatatlan előnyre tett szert, Leclerc és a Ferrari vb-álmai pedig szertefoszlottak. A monacói idén az eddig lezajlott három versenyen mindösszesen hat pontot tudott szerezni, miután a szezonnyitón megállt alatta az autó, majd Szaúd-Arábiában tízhelyes rajtbüntetést kapott az energiatároló bahreini (kétszeri!) meghibásodásáért, majd Ausztráliában az első körben elásta a kavicságyban az SF-23-at.
Ötévnyi várakozás és csalódás után joggal adódhat a kérdés: vajon meddig tűri még Leclerc a Ferrari szerencsétlenkedését?
Gondok a Ferrarinál
Charles Leclerc rögtön első ferraris szezonjában olyannyira meggyőzte a vezetőket és megszerettette magát a tifosival, hogy egy ötéves szerződéshosszabbítást írt alá a Scuderiával, ami a 2024-es szezon végeztével fog lejárni. A monacói olyannyira beépült a Ferrari családba, hogy az addig minden reményük mentsváraként kezelt Vettelt is kitúrta a csapatból, ám a sikeres 2019-es szezont két katasztrofális év követte.
Ezt követte a 2022-es szezon, melyre évek óta készültek az olaszok, de mint tudjuk, hatalmasat buktak és Mattia Binottónak ez az állásába került. A folyamatos stratégiai baklövésekkel és az újra és újra felbukkanó megbízhatósági gondokkal – részben – saját magukat fosztották meg a lehetőségtől, hogy a világbajnoki címért lehessenek harcban.
Frederic Vasseur, aki az utánpótlásszériákban és a Saubernél is dolgozott együtt korábban Leclerc-rel, jelenleg is a Ferrari strukturális problémáinak megoldásán fáradozik, azonban ami ennél is égetőbb probléma lehet számára, hogy alapvető tervezési gondok vannak az idei autóval, amivel fikarcnyi esélye sem maradt arra, hogy Verstappen kihívója legyen. Bár sokat hangoztatták, mégsem tudták megoldani télen a megbízhatósági gondokat, Vasseur szerint pedig esélytelen, hogy a Ferrari még idén egy áttervezett autóval álljon elő, ahogyan azt a Mercedes tervezi.
Hová mehetne Leclerc?
Ahogyan említettük, az ötszörös futamgyőztes kontraktusa a következő szezon végeztével fog lejárni, akárcsak Sergio Perezé a Red Bullnál. A mexikói pilóta jövője nagyban függ a teljesítményétől, ráadásul ahogyan most állnak a dolgok Verstappen és közte, nem valószínű, hogy sok maradása lesz a vb-pontverseny jelenlegi második helyezettjének 2024 után az energiaitalosoknál.
Ugyanakkor az sem túl valószínű, hogy Verstappen beleegyezne abba, hogy Charles Leclerc-t igazolja le mellé a csapat, így ezt az opciót nagyjából ki is lőhetjük. De akkor milyen lehetőségei lennének most Leclerc-nek? Nos, a válasz az, hogy nagyon semmilyen. A monacói bizonyára nem arra vágyik, hogy egy középcsapathoz igazoljon, amit megpróbál majd a csúcsra juttatni, mert erre már elvesztegette az idejét a Ferrarinál 2020-ban és 2021-ben, ráadásul Leclerc egyértelműen egy toppilóta, aki egy arra képes autóban a világbajnoki címért tudna harcolni, ez kétségtelen.
Logikusan nézve két opciója maradna: az idén a semmiből felemelkedő Aston Martin és a Mercedes. Alonso kontraktusáról csak annyit közölt az Aston, hogy több évre írt alá, pontos számot nem tudunk, de abban biztosak lehetünk, hogy bármennyi idős is legyen a spanyol, ha jól fog menni a szekér, akkor esze ágában sem lesz visszavonulni, a másik autó pedig nyilván a tulajdonos fiáé, Lance Strollé.
A Mercedesnél már egy kicsit másabb a helyzet, ahol Lewis Hamilton hangoztatja, hogy meg szeretné nyerni a nyolcadik bajnoki címét az Ezüst Nyilakkal, ám az utóbbi időben az látszik a briten, hogy kezd kiégni és belefáradni a sikertelenségbe, s miután nem nagyon látszik, hogyan kaphatnák el a Red Bullt most vagy akár a következő két évben, mielőtt 2026-ban újabb reform elé néz az F1, ez az eshetőség valós lehet Leclerc számára, azonban kérdéses, hogy a Mercedes előbb oldaná-e meg a gondjait és érné utol a Red Bullt, mint a Ferrari, így a monacói alighanem jobban teszi, ha egyelőre kivár, hátha a Ferrari varázsütésre megtáltosodik, avagy türelmesen vár egy kecsegtetőbb lehetőségre.