DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

Verstappen és Norris is állítja: rájuk nem fog hatni a szabályváltozás

Ha hinni lehet a versenyzőiknek, a Red Bullnál és a McLarennél sem aggódnak az első szárnyak szigorúbb tesztje miatt – de Carlos Sainz sem számít nagy átrendeződésre.

A világbajnokságért harcoló két istálló, a Red Bull és a McLaren egy-egy versenyzője, Max Verstappen és Lando Norris is állítja: rájuk nem igazán lesz hatással az F1-es Spanyol Nagydíjon életbe lépő szigorúbb ellenőrzés az első szárnyak hajlékonyságát illetően.

Mint arról ebben a cikkben bővebben írtunk, a hétvégi barcelonai futamtól kezdve módosul az első szárnyak hajlékonyságára vonatkozó technikai direktíva: mostantól ugyanolyan terhelés mellett 5 milliméterrel kisebb elmozdulást engedélyeznek az előírások a statikus tesztek során.

Nagy a várakozást azt illetően, hogy a szigorítás átrajzolja-e az erőviszonyokat a Formula-1-ben. Különösen érdekes lehet a világbajnokságot egyelőre többé-kevésbé uraló McLaren helyzete, amely tavaly és idén is a hátsó szárnya kapcsán már fókuszba került. Lando Norris azonban csütörtökön határozottan felelt arra a kérdésre, rájuk lesz-e bármilyen hatással a szigor:

f1-mclaren-szarny



„Nem, egyáltalán nem” – fogalmazott az Oscar Piastri mögött hárompontos hátránnyal világbajnoki második helyen álló brit, aki később hozzátette: „Vannak apró módosítások itt-ott. De nem, nem változik semmi abban, ahogy bármit is csinálnunk kell.”

Piastri sem érzi úgy, hogy a változtatás miatt eltűnne a McLaren eddigi tempója, szerinte az ugyanis nem a hajlékony első szárnynak tudható be:

„Szerintem a legnagyobb probléma, hogy mennyire túlfújták ezt. Tudjuk, hogy más lesz, szerintem valamilyen mértékig mindenkinek változtatnia kell. Én még nem, Lando viszont már ment azzal az első szárnnyal idén. Biztosak vagyunk benne, hogy nem ez a varázsfegyverünk. Nincs is olyanunk, nem ez a fő erősségünk.”

De hasonló álláspontra helyezkedett a vb-harc másik szereplője, a Red Bullt erősítő Max Verstappen, amikor ugyancsak arról kérdezték, érződik-e majd náluk a szárnytesztek hatása: „Nem sokat, nem. Talán kicsit megváltoztatja az autó egyensúlyát. Számunkra nem túl sokat fog ez jelenteni, de nem számítok nagy időnyereségekre vagy -veszteségekre a csapatok között.”

„Számunkra nem, ezt elég nagy magabiztossággal kijelenthetem. Úgy gondolom, ezek a szárnyak sosem adtak nekünk jelentős teljesítménynyereséget. Nem tudom, hogy elrontottuk-e vagy nem hoztuk-e ki belőle a legtöbbet.”

f1-verstappen-norris-1

„De szerintem a többi csapatnak is biztosan kezelhető lesz ez. Ha jó autód van, akkor jó autód van. Az első szárny kicsit kevésbé hajlik meg. Szerintem finomhangolással ezt meg tudod oldani.”

 

Sainz: Egy tizednél nagyobb ingadozás nem lesz

A vb-harcban nem érintett ugyan, de Carlos Sainz véleményét is kikérték minderről az FIA sajtótájékoztatóján, s ő sem számít jelentős teljesítményingadozásra a mezőnyben:

„Sokat beszéltek erről, de nem hiszem, hogy olyan mértékben hatással lesz a csapatokra, mint gondolják a mostani szabályváltozás kapcsán. Ez még mindig egy első szárny. Nyilván kicsit merevebb lesz és nem fog annyira elhajolni, mint eddig. Nem számítok egy tizednél nagyobb ingadozásra egyik cspaatnál sem.”

Amikor felvetették a Williams-pilótának, hogy akár egytizedes különbség is négy helyet jelenthet végeredményben, így reflektált a spanyol: „Ez igaz, különösen a középmezőnyben.”

Sainz ugyanakkor rámutatott, hogy még ha egy F1-es istállónak esetleg kihívást is jelentene majd az új első szárny és annak tesztje, olyan fejlettek ma már a csapatok eszközei – a szimulátorok és a szélcsatornák –, hogy orvosolni tudják majd ezt, főleg úgy, hogy a szabadedzések révén elegendő idejük is lesz erre.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: