A Formula-1-es költséglimit alá tartozik az adott versenycsapat minden alkalmazottjának bére, leszámítva a versenyzőkét és a három legjobban fizetett csapattagét. Ezen a szabályon lazítana a Nemzetközi Automobil Szövetség a 2026-os szezonban, az új gyártóként érkező Audinak kedvezve.
Az FIA arra alapoz, hogy Svájcban magasabbak a bérek, mint a többi csapat bázisának otthont adó Egyesült Királyságban és Olaszországban, így azonos méretű állományt csak nagyobb keretből tud fenntartani az Audi, a fejlesztésre így kevesebb jutna, hacsak nem adnak kivételt. (A magasabb bérek igazak a Sauberre is, de a csapat jelenleg a mezőny végén található, míg az Audi győzelmi ambíciókkal érkezik, így esetükben fontosabb a költségvetési határ optimális kihasználása.)
„Miért tesznek kivételt egy olyan csapattal, amelynek a székhelye Svájcban található?” – adott hangot nemtetszésének a Haas csapatfőnöke, Ayao Komatsu az Autosport szerint. „Mindenki maga dönti el, hol indít csapatot. London, Oxford és Észak-Anglia között is eltérőek az árak. Hol állunk akkor meg, hol lesz a határ?”
„Emlékszem, régen próbáltunk valakit a Saubertől áthívni, de az ember szerette a csapatot és a hegyeket, nem akart Angliába jönni. Ezt is számításba kell venni. Nagyon veszélyes egyetlen dimenziót látni és kijelenteni, hogy mert drágább ott, mondjuk a sör ára alapján, kivételt kell tenni.”
Senki nem támogatja az FIA tervét
Komatsu kijelentette, nem saját maga, hanem a másik tíz csapat nevében is beszél: senki – természetesen az érintett istállót kivéve – nem támogatja a javaslatot, az FIA mégis át akarja vinni 2026-tól kezdődő érvénnyel.
„Elég vicces, hogy az F1 Bizottság találkozóin, leszámítva a Saubert, mindenki ellene van. Nem tudom, az FIA miért tolja teljes erővel” – magyarázta a japán csapatvezető.
Komatsu továbbment: ha Svájcot megkülönböztetik, más országokkal is meg kellene tenni, hiszen az Olaszországban dolgozók bruttó fizetése többet ér az adókedvezmények miatt.
„A Ferrari és részben az RB bázisa Olaszországban van, a mi gyárunk félig Olaszországban, félig az Egyesült Királyságban. Hol húzzuk meg a határt? Ha pedig Olaszország, ott óriási az adókedvezmény az első években. Ezt ki lehet használni, például ott van Loic Serra, aki a Mercedestől a Ferrarihoz ment. Nem akarom őt példaként emlegetni, de ha tegyük fel, egy vezető mérnök az Egyesült Királyságból Olaszországba megy, annak biztosan lesznek pénzügyi előnyei. Ezt is kompenzálják? Természetesen nem.”
„Hacsak nem vizsgálnak meg minden egyes dimenziót, akkor ezt nagyon nehéz teljesen igazságosan csinálni. Lehetséges minden egyes dimenziót megvizsgálni? Nem hiszem” – mondta Komatsu.
„Nem akarom túlságosan kritizálni az FIA-t, de…”
Gyakran téma mostanában az FIA következetlensége és a túlszabályozottság kérdése – gondoljunk csak a versenyzők káromkodásügy miatt született közös levelére, amelyre nem érkezett válasz –, és Komatsu is felült a vonatra, az FIA egyéb vitatható döntéseire kitérve.
„Nem akarom túlságosan kritizálni az FIA-t, de más szabályokban, sportszabályokban is láthatjuk ezt, mint a kvalifikációs deltaidők, pályahatárok satöbbi. Minél jobban igyekeznek szabályozni bizonyos részletek meghatározása által, annál jobban le kell fedni minden egyes eshetőséget, de minél inkább belemennek a részletekbe, annál nehezebbé válik ez, mert újabb problémákat kreálnak. Ismerős? Ha azt mondják, hogy Svájc kivétel, mi lesz a következő?” – érvelt amellett a japán csapatfőnök, miért nem szabad kivételt tenni az Audival.