Az Olasz Nagydíj futama előtt, két McLarennel az első rajtsorban aktuálissá vált a kérdés, alkalmaz-e csapatutasítást a wokingi istálló, vagy továbbra is szabad a verseny: Oscar Piastri bevetődése a Roggia sikánban Lando Norris mellé megadta a választ, a csapat engedte a hátrébb haladó versenyzőnek, hogy támadja csapattársát. A végeredmény, Piastrival a második, Norrisszal a harmadik helyen azt jelentette, hogy a brit hárommal kevesebb pontot nyert a vb-éllovas Max Verstappenen, mint amennyit nyerhetett volna – most 62 egység a hátrány.
A rivális csapatfőnök, Toto Wolff megérti, hogy a versenyzői lelkület a küzdelembe való beavatkozás ellen szól, de rámutatott, a McLarennek el kell ismernie, az ehhez hasonló esetek során eldobott pár pont is dönthet a végén Verstappennel szemben.
„Úgy gondolom, hogy egy versenycsapat, amely hirtelen az élen harcol, két tűz közé kerül” – idézi a Motorsport.com Wolffot. „Egyik oldalról versenyzők, akárcsak mi, és azt akarjuk, hogy a legjobb győzzön, másik oldalról viszont reagálni kell, ha már a csapat teljesítménye sínyli meg.”
„A csapat csak veszíteni tud, mert ha befagyasztják a pozíciókat és csapatutasításokat alkalmaznak, az talán nem felel meg a versenyzői léleknek, de végül mindig a racionalitásnak kell érvényesülnie. Nem akarsz a végén három vagy öt ponttal veszíteni, olyan pontokkal, melyeket könnyen meg lehetett volna szerezni. Nehéz ezen a kötélen táncolni, nincs univerzális igazság.”
„Mi ekkor vezettük be a párharc szabályait”
Wolff a Mercedes csapatfőnökeként nem riadt vissza a csapatutasítástól, amikor a szorosabb években, a bajnoki címekre fenyegetést jelentő Sebastian Vettel vagy a Max Verstappen ellen szükség volt rá: mindenekelőtt a 2018-as Orosz Nagydíj jut eszünkbe, amely során Valtteri Bottasnak győzelmet kellett átadnia Lewis Hamiltonnak. Korábban, Hamilton és Nico Rosberg ütközései idején szabályokat dolgoztak ki azokra az esetekre, amikor összecsaptak a pályán.
A Ferrariról pedig végképp eszünkbe jutnak csapatutasítás-sztorik, mint 2002 Ausztria vagy 2014 Hockenheim: ezek azokban az években történtek, mikor a McLaren csapatvezetője, Andrea Stella még az olaszok alkalmazásában állt.
„Andreánál jobban senki sem érti ezt a sportot, a Ferrarinál többször látta az említetteket kibontakozni a szeme előtt. Neki is versenyzői lelke van, ami tiltakozik ellene, azt akarja, hogy versenyezzenek szabadon, de szerintem a futam után következtetésre fognak jutni, hogyan kell kezelniük ezt a helyzetet. Mi ekkor vezettük be a párharc szabályait, azután viszont megváltoztattuk a szövegezést a »versenyzés szándékaira«, mert a szabály túl erős szó volt a pilóták számára” – mondta Wolff.
Monzában Stella is elmondta, a verseny történései után vizsgálni fogják az első kört, és adott esetben módosítják saját belső szabályaikat: a McLaren-csapatvezető kimondta, a konstruktőri mellett az egyéni vb-cím is elérhető, ebben az esetben pedig a jobb helyzetben levő pilótát kell támogatni.