Kedd este jelentette be a Williams, hogy a 2024-es F1-es évad utolsó kilenc versenyére elküldik Logan Sargeantot, a helyét azonban nem az előző napokban pletykált és a Red Bull és a Mercedes által is ajánlott Liam Lawson vagy Mick Schumacher, hanem saját akadémistájuk, az F2-ből feljebb lépő Franco Colapinto foglalja el.
Természetesen az Olasz Nagydíj helyszínén James Vowles meg is kapta a kérdést, hogy miért nem például Schumachert ültették be az autójukba:
„Három opció volt előttünk az asztalon, amit nagyjából ki is találtatok. Az egyik Liam Lawson volt, a másik Mick, a harmadik pedig Franco. Liam esetén a Red Bull-lal való szerződéses helyzete nem működött volna nálam a Williamsnél, szóval ilyen körülmények között nem vált lehetőséggé számunkra” – magyarázta a Williams csapatvezetője a Formula.hu jelenlétében, vélhetően arra utalva, hogy a Red Bull azt akarta, hogy bármikor visszahívhassa Lawsont.
„Ezután pedig nehéz volt a döntés. Mick sokat fejlődött a Haasnál töltött ideje óta, nincs kétség felőle. Tudom, hogy megkapta a saját idejét, de remek munkát végzett azóta az Alpine-nal, a Mercedesszel és a McLarennel is. Ha beszélsz velük, mind elmondják, hogyan alkalmazkodott és változott.”
„Szóval a döntési helyzet az volt, hogy beültetjük-e Micket az autóba, aki szerintem jó munkát végzett volna, vagy invesztálunk valakibe, aki az akadémiánk tagja. Körök százait és ezreit teljesítette a szimulátorunkban, ő az egyetlen pilóta, aki vezette az idei autónkat az FP1-en, és az adatokból látjuk a teljesítményén, hogy jelentős előrelépéseket tesz.”
„Úgyhogy azt kellett eldöntenünk, hogy a jövőbe fektetünk be vagy valaki másba. Szerintem mindkét eset a ’jó, de nem különleges’ kategóriába esett volna. Szerintem világosan kell erről beszélnünk: Mick nem lett volna különleges, csak jó.”
„Sokkal több tapasztalattal érkezett volna meg, mint Franco. De amiben én és a Williams is hisz, és ami mindig az alapja volt a csapatnak, hogy a Williams mindig invesztált a jövőbe és a fiatalokba. A Williams jövője sem a múltba való befektetésen alapszik, hanem a jövőbe, a tehetségekbe való invesztáláson, az akadémiába való invesztáláson.”
„Franco előzi Kimit és Bearmant az F2-es bajnokságban. Az MP-nél versenyez, akik felé minden tiszteletem, de mégsem egy Prema vagy ART. És így is jó munkát végez. Szóval úgy érzem, készen áll a feladatra és kihívásra. Meg akartam mutatni a világnak, hogy érdemes invesztálni a jövőbe.”
Miért most döntöttek Sargeant elküldése mellett?
A pilótaválasztást tehát így magyarázta Vowles, de vajon miért épp most, egy futammal a nyári szünet vége után döntöttek Sargeant menesztése mellett? A Williams-vezér hangsúlyozta: nem a zandvoorti edzésbalesete volt az ok, hanem szerinte mostanra bizonyosodott be, hogy a másodéves amerikai már nem tud tovább fejlődni az F1-ben – éppen ezért Sargeant számára is ez a fair lépés:
„Ha bármely csapatfőnököt megkérdezünk, senki nem akar év közben cserélni. Borzalmas. Rendkívül nehéz a versenyzőnek, nehéz a csapatnak, és minimum megakasztja a munkát.”
„A legtisztább pont persze az év eleje lett volna. De mint elmondtam, Logan a tavalyi szezon végén elkezdett fejlődni és közelebb kerülni Alexhez. Láttuk a fejlődést, és ha az folytatódott volna, jó helyzetben lennénk.”
„Az ok rendkívül világos: elég tapasztalatunk volt ahhoz, hogy lássuk, hogy elérte a határait annak, amire képes. És igazságtalan is lett volna vele szemben, ha folytatjuk. Nézzük meg az arcát, amikor kiszáll az autóból: mindent beleadott, amit tudott, és ez sem volt elég. Emberi oldalról mindig száz százalékot nyújtott, de mostanra eléggé világossá vált, hogy vannak a határai.”
„A kapcsolatunk pedig csak nehezebbé vált volna az utolsó kilenc futamon, hiszen tudja, mit tartogat számára a jövő, és az nem az F1 már. Úgyhogy egy világos szünet megfelelő döntésnek tűnik mindkét fél számára. Úgy érzem, ez fair Logan szempontjából is – most aligha érzi így, de a jövőben talán ő is így fog tekinteni erre.”