DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 30. szerda
F1

Alonso és Sainz miatt módosítottak az F1-es szabályokon

Két kínai eset miatt nyúltak hozzá minimálisan a sportszabályzathoz az illetékesek – de rendelkeztek a 2026-os változások előtti „öszvérautós” tesztekről is.

Több kisebb, de fontos szabálymódosítást is elfogadott szerdán az FIA Motorsport Világtanácsa, amelyeket az év korábbi szakaszaiban látott incidensek váltottak ki. Érdekes módon mindkét eset az F1-es Kínai Nagydíj hétvégéjén történt, és mindkettő a mezőny spanyol pilótáihoz volt köthető.

 

Sprintbüntetések átkonvertálása

Kezdjük azzal, amikor Fernando Alonso a sanghaji sprinten tíz másodperces büntetést kapott a Carlos Sainzcal történt koccanásáért. Az Aston Martin pilótája nem fejezte be az autója sérülése miatt a versenyt, ám mivel teljesítette a táv 90 százalékát, értékelték őt az utolsó pozícióban – és a büntetését is hozzáadták az idejéhez, aminek így persze semmi jelentősége nem volt.

f1-alonso-sainz-kina



A stewardok már a büntetés kiosztásakor felhívták rá a figyelmet, hogy a sportszabályzatban van egy szürke zóna, eddig ugyanis csak arról rendelkezett, hogy ha a futamon valakit úgy szankcionálnak, hogy azt kiesés miatt nem lehet letölteni, a következő nagydíjra rajtrácsbüntetéssé konvertálják – ahogy azt például Esteban Ocon esetében is láthattuk a monacói ütközését követően.

A sprintekre tehát ez nem vonatkozott, az ott le nem töltött büntetéseket eddig nem lehetett továbbvinni. Most azonban változtattak a szabály szövegezésén: immár úgy fogalmaznak, hogy ha egy büntetést kiesés miatt nem tud a versenyző letölteni a sprinten vagy a futamon, a felügyelők ezt rajtrácsbüntetéssé konvertálhatják a következő versenyre.

 

Pontosították a megálló F1-es autókra vonatkozó szabályt

A másik vitákat kiváltó eset alig néhány órával később történt Kínában, amikor az időmérőn Sainz a Q2-ben hibázott és megtörte a Ferrarit, majd több mint egy perces várakozás után, már piros zászló hatálya alatt tovább tudott menni, visszatért a bokszba, és az újraindítást követően a kvalifikációt is folytatta.

Annak idején az Aston Martin óvott is az ügyben, mondván, hogy a szabály kimondja, hogy bármely autó, amely megáll a pályán az időmérőn, nem folytathatja azt – és Sainz esetén felvillant az erről szóló üzenet az FIA hivatalos rendszerében. Az Aston óvását el is utasították korábbi esetekre és arra hivatkozva, hogy Sainz külső segítség nélkül tudott továbbmenni.

f1-sainz-kina-crash

Ez utóbbi kitétel fontos szempont volt, ám a szabály szövegében eddig nem szerepelt. Most ezt orvosolta az FIA, ugyanis immár úgy fogalmaz az előírás, hogy „amelyik autó a bokszutcán kívül bármely területen megáll az időmérő vagy a sprintidőmérő során, és fizikai segítséget kap, nem vehet részt az edzés további részében”.

 

Piros zászlós megszakítás bezárt bokszutca mellett

A sportszabályzatban történt egy harmadik apró módosítás annak kapcsán, hogyan néz ki a procedúra egy verseny megszakításakor, ha a bokszutca bejárata valamilyen okból zárva van. A szabály szerint ez esetben az autók a boksz helyett a rajtrácsra mennek, és aki elsőként odaér, annak a pole-pozíciós rajthelyre kell felállnia, a többieknek pedig sorrendben a rajtrács többi pozícióját kell feltölteniük.

 

Öszvérautós tesztek 2026-ra

Az FIA egy külön paragrafust illesztett be a sportszabályzatba annak kapcsán, hogy lehetővé tegyék az úgynevezett öszvérautókkal való tesztelést a 2026-os technikai szabályváltozások előtt a Pirelli számára.

f1-2026-autok-fia

Az előírás szerint a csapatok az előző négy év technikai szabályainak megfelelő autókat és karosszériákat módosíthatják úgy, hogy az lehetővé tegye a 2026-os szabályokra való felkészülést a gumigyártó számára vagy az FIA-nak, hogy „jövőbeli alkatrészeket vagy procedúrákat” próbálgasson.

Érdekesség, hogy ez a négyéves ciklus 2024-ben 2020-tól 2023-ig terjed, azaz szerepel benne az előző generációs autók utolsó két idénye (2020 és 2021), valamint a jelenlegi ground-effect autók első két szezonja (2022 és 2023) is.

A Pirelli részéről Mario Isola egyébként azt mondta, hogy mivel a tervek szerint kisebbek és könnyebbek lesznek a 2026-os autók, amelyek aktív aerodinamikával lesznek felszerelve, „szinte képtelenség” hasonló tulajdonságokkal bíró öszvérautót létrehozni. Korábban volt amúgy hasonlóra példa, a 2017-es változtatások előtt is teszteltek öszvérautókkal, ám akkor sokkal kisebb átalakításokról volt szó.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: