DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 10. csütörtök
F1

Russell ért célba elsőként a Belga Nagydíjon

Csodával határos módon végigcsinálta a 44 körös futamot egyetlen kiállással George Russell – fél másodperccel csapattársa előtt ért be a célvonalba, a harmadik Piastri is lőtávolon belül volt a leintésnél.

FRISSÍTVE: A versenyt követő technikai ellenőrzés során George Russell autóját az előírtnál könnyebbnek találták, ezért kizárták a Belga Nagydíjról. Az alábbi összefoglaló ezt megelőzően született.

Az időmérő edzés leggyorsabbja, Max Verstappen motorbüntetéséből kifolyólag csak 11. helyről várta a Belga Nagydíj rajtját, büntetése után Charles Leclerc örökölte a pole-pozíciót az esős szombat után száraz pályán, 21 Celsius-fokban induló vasárnapi futamra.

Eseménydúsan alakultak az első kanyarok a lámpák kialvása után. A Ferrari mellől Sergio Perez várta a startot, de nem támadta Leclerc-t, hanem rögtön a harmadik kockából jól elmozduló Lewis Hamilton felé húzott, aki mellé férkőzött a La Source-ban, az Eau Rouge-ban pedig megszilárdította a második helyet. Lando Norris a negyedik helyről pozíciókat veszített, Verstappen körről körre lassan nyert további helyeket – a második körben a bajnokság első két helyezettje már egymást követte a hetedik-nyolcadik pozícióban.



Leclerc vezetése csupán két körön át tartott, a 3. kör elején Hamilton DRS-sel vette át az első pozíciót a rajtelsőtől, de elhúzni ő sem tudott, és mögötte sem szakadt szét a mezőny, csak a nyolcadik Verstappen mögött alakult ki egy másodperc feletti köz. A kis különbségek ellenére a sorrend ezen a ponton beállt: Hamilton, Leclerc, Perez, Piastri, Russell, Sainz, Norris, Verstappen, Alonso és Albon a pontszerző helyeken.

A 7. körben Guanyu Zhou érkezett a bokszba, de ő nem is távozott onnan: a Stake már a futam elején lelassult a motorerő elvesztése után, a probléma pedig csak rövid időre oldódott meg. A következő körben Nico Hülkenberg nyitotta a kerékcseréket, majd a két Williams és Daniel Ricciardo jött: az élmezőnyből Max Verstappen és George Russell érkezett először, néhány körön belül azonban szinte mindenki lezavarta a kerékcseréket – kivéve a vezetést átvevő Carlos Sainz, aki a többség által választott közepessel szemben keményen startolt, valamint az első kiállását eltoló Lando Norris.

Hamilton, Leclerc és Perez sorrendje nem változott a kerékcserék során, Piastri azonban DRS-sel megelőzte a Red Bullt és átvette a virtuális harmadik pozíciót – az ausztrál emlékeztetett rá, milyen jó tempót diktált pénteken a McLaren. Eközben csapattársa, Norris kiállása után pozíciót vesztett Verstappenhez képest, jócskán a holland mögé ért vissza – de a négy-öt körrel frissebb keményeken összehozta a futam addigi leggyorsabb körét és gyorsan zárkózott fel.

Sainz igyekezetében értékes másodperceket dobott el, mikor kiszaladt a kavicságyba – ráadásul a Ferrari rádiózása alapján az eredeti terv, az egy kiállás sem működött, 20 kör után érkezett a bokszba, ami kevés volt, hogy közepesen kihúzza a végéig – ő érkezett vissza az élboly végére, a nyolcadik helyre.

A nagyobb leszorítóerős beállítással versenyző Red Bullok, különösen Perez szenvedtek az egyenesben: a mexikóit Russell előzte meg DRS-sel, a 44 körös futam felénél így a következő sorrend alakult ki: Hamilton, Leclerc, Piastri, Russell, Perez, Verstappen, Norris és Sainz, az utolsó két pontszerző helyen pedig a korai kiállásból profitáló Albon és Ricciardo.

Az előzés után Perez – mindössze egy tízkörös közepes etap után – érkezett második kiállására, meglepően korán. Csak négy körrel később ugrott ki újra valaki az első csoportból, Leclerc a második helyről: a Ferrari terve az elévágás volt, de a lassú kiállás 3,4 másodpercig tartott. Mercedes egy körrel később egy másodperccel gyorsabb volt, Hamilton így kényelmesen visszaért az SF-24 elé.

Piastri még négy körön keresztül húzta saját kiállását, de az előny, amit kiépített, ugrott is a kiállásnál, két másodpercet bukott azzal, hogy túlcsúszott a bokszhely vonalán – nagyjából ennyivel ért vissza Leclerc mögé.

Az első nyolcasból egyedül Russell nem állt ki a többiekkel együtt: úgy nézett ki, a gumit jól kezelő Mercedes megpróbálkozik azzal, ami a Ferrarinak nem sikerült, és 33 körre nyújtja el kemény gumis etapját, egy kiállással abszolválja a futamot. Hátrébb, Hamilton, Leclerc és Piastri mögött Verstappen állt az ötödik helyre: a hollandot engedelmesen maga elé engedte Perez. A mexikói újra célpont volt: ezúttal Norris előzte meg DRS-sel.

Piastri is lendületbe jött a hajrában, a kiállás jelentette veszteséget átfordítva ledolgozta a különbséget Leclerc-hez képest: a 35. körben még nem fért be a Les Combes-ban a monacói mellé, egy körrel később azonban ott tartotta a McLarent és átvette a harmadik helyet. Üldözőbe vette a két Mercedest: 5,5 másodperccel követte Hamiltont, 9,5 másodperccel a vezető Russellt, akihez képest másfél másodpercet is nyerni tudott körönként.

Az utolsó körben több csata is nyitva volt: Sainz megelőzte Perezt, az első sorból induló mexikói a nyolcadik helyre csúszott vissza ezen a ponton. A viseltes gumikon haladó Russellre az utolsó három körben esett rá Hamilton: a gumikülönbség ellenére váratlanul eredményesen tartotta pozícióját a fiatalabb brit a DRS-zónában is, ez viszont Piastrinak kedvezett: három körrel a vége előtt három másodperc volt lemaradása, ami vészesen fogyott.

A szenzációs utolsó körben mindhárom autó DRS-távolságon belül fordult – Hamilton a hátsó szárny nyitása ellenére sem tudott előzni a Kemmel-egyenesben. Ez eldöntötte a futam végeredményét, Russell megőrizte a vezetést a célvonalig, sikerre vitte az egy kiállást és megnyerte a Belga Nagydíjat, mindössze fél másodperccel Hamilton előtt, akinek győzelme szinte borítékoltnak tűnt – Piastri további hat tizeddel később ért célba.

Szintén egy csoportban futott be Leclerc, Verstappen és Norris – a negyedik-hatodik versenyző között végül nem volt helycsere. Sainz és Perez mögött Alonso és Ocon voltak a Belga Nagydíj utolsó pontszerzői.

Az F1-es Belga Nagydíj végeredménye:

1. Lewis Hamilton Mercedes 1:19:57,566
2. Oscar Piastri McLaren–Mercedes +0,647
3. Charles Leclerc Ferrari +8,023
4. Max Verstappen Red Bull–Honda RBPT +8,700
5. Lando Norris McLaren–Mercedes +9,324
6. Carlos Sainz Ferrari +19,269
7. Sergio Perez Red Bull–Honda RBPT +42,669
8. Fernando Alonso Aston Martin–Mercedes +49,437
9. Esteban Ocon Alpine–Renault +52,026
10. Daniel Ricciardo RB–Honda RBPT +54,400
11. Lance Stroll Aston Martin–Mercedes +1:02,485
12. Alexander Albon Williams–Mercedes +1:03,125
13. Pierre Gasly Alpine–Renault +1:03,839
14. Kevin Magnussen Haas–Ferrari +1:06,105
15. Valtteri Bottas Sauber–Ferrari +1:10,112
16. Yuki Tsunoda RB–Honda RBPT +1:16,211
17. Logan Sargeant Williams–Mercedes +1:25,531
18. Nico Hülkenberg Haas–Ferrari +1:28,307
  Kizárva:    
  George Russell Mercedes  
  Kiesett:    
  Zhou Guanyu Sauber–Ferrari  
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: