Ha minden a tervek szerint alakul, idén rekordot jelentő 24 nagydíjat fognak rendezni a Formula-1-ben, és ugyanilyen számú verseny került be a már tavasszal bemutatott 2025-ös versenynaptárba. Több sportági résztvevő – versenyzőktől kezdve csapatfőnökökig – beszélt arról, hogy az utóbbi évek bővülése már túl sok, Stefano Domenicali F1-vezérigazgató az Auto Motor und Sportnak nyilatkozva azonban nem így látta a helyzetet:
„Nem hiszem, hogy a 24 nagydíj túlkínálatot jelentene. Nézzük meg a többi sportot: a labdarúgásban és a kosárlabdában minden második nap játszanak. Sokkal intenzívebben szórakoztatják a rajongóikat. Mennyiség tekintetében sokkal kevesebb tartalmat kínálunk” – húzott párhuzamot más sportágakkal Domenicali.
„Mindazonáltal más sportokkal összevetve is jól teljesítünk és fejlődünk. Mindenkinek, aki bármilyen módon érintett a sportunkban, elégedettnek kell lennie a helyzettel.”
Az F1-vezér ugyanakkor azt is kiemelte, hogy nem akarják tovább növeli a jelenlegi versenyszámot: „Meg akarjuk tartani ezt a 24 nagydíjas szintet. De helytelen azt mondani, hogy a 24 túl sok. Túl sok miből? Amikor a sport annyira jó, mint most, amikor sok lehetséges győztes van, a rajongók számolják a napokat a következő futamig.”
„Úgy értem, a mezőny szorosabban együtt van, mint eddig bármikor. 78 meg 93 ezredmásodperces különbségekről beszélünk manapság – egy tizednél is kevesebbről egy négy-öt kilométeres pályán. Ilyen távolságokat 100 méteres síkfutásban szoktunk látni.”
„A 24 verseny egy jó szám. Mindegyik eseményüknek megvan a maga karaktere. A Monacói Nagydíj nyilván nem a történelem legizgalmasabb versenye volt, de az egyik legjobb tv-s nézettségük értük el. Egy jó egyensúlyt akarunk fenntartani a régi és az új futamokkal – bár még sok ország akar nagydíjat rendezni.”
Rotáció Európában
Domenicali utolsó mondata kapcsán, miszerint még vannak olyan országok, amelyekbe jelenleg nem látogat el a száguldó cirkusz, de szívesen fogadnák a Formula-1-et, már korábban felmerült, hogy évenkénti váltásban rendezhetnének néhány versenyt. Az F1 vezérigazgatója elismerte, hogy ez opció, és elsőként az európai futamok vehetnek részt ebben:
„Gondolkodunk egy rotációs rendszeren. Valószínűleg Európában fogunk kezdeni ezzel” – fogalmazott Domenicali. Persze mindez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a jelenlegi szinthez képest is csökkenne az európai fordulók száma, hiszen lehetnek új érdeklődők az öreg kontinensről is, amelyek így kerülhetnek be a naptárba: elég csak például Madrid 2026-os érkezésére gondolni.
Még több sprint
A menetrendet még zsúfoltabbá teszi a tény, hogy a nagydíjhétvégék negyedén sprintversenyeket is rendeznek. Márpedig Domenicali kijelentette, hogy ez az arány viszont tovább nőhet a közeljövőben: „Ez a cél. A számok azt mutatják, hogy van érdeklődés irántuk” – fogalmazott annak ellenére, hogy a szurkolók és a versenyzők körében is felemás megítélésnek örvendenek a sprintek.