Ahogy ígérte a Mercedes, legújabb Formula-1-es versenygépe, a W15 jelentősen megújult elődjéhez képest: James Allison stábja az orrkúp és első szárny, az oldaldobozok és hátsó traktus területét is átrajzolta, azzal a szándékkal, hogy az elmúlt két évhez képest kezelhetőbb autót bocsátsanak Lewis Hamilton és George Russell rendelkezésére.
A várakozásoknak megfelelően az autó stabilabb lesz a kanyarbejáraton, majd a csúcsponthoz közeledve egyre fordulékonyabbá válik, és a kalkulációk szerint csökken a leszorítóerő, a DRS-hatékonyság pedig növekedik – sorolta a változásokat Allison.
Legelöl található a leglátványosabb különbség
A csapat stúdiófotói és az egy füst alatt megejtett silverstone-i bejáratáson készült képek között több eltérés is kiszúrható – a fizikai autóból érdemes kiindulni, bár a csapat a bahreini tesztig hátralevő hétben is megváltoztathat elemeket.
Az F1-es sajtó technikai szakírói az első szárnyon szúrtak ki egy rendhagyó újítást. A stúdiófotókon a négy szárnyelem mindegyike csatlakozik az orrkúphoz – ahogyan azt a szabályok előírják 2022 óta.
A pályán készült fotókon azonban a legfelső, negyedik szárnyelem különbözik, az orrkúphoz közeledve a távolság nagyjából kétharmadánál vége szakad, nincs csatlakozási pont.
Ez a 2022 előtti első szárnyakra emlékeztet: akkoriban a szabályrendszer semleges zónát jelölt ki az orrkúp és szárnyelemek közti 250 milliméter széles területen – ahogy a lenti képen is látható, egyedül az alsó vízszintes szárnyelem csatlakozott az orrkúphoz. A mérnökök azonban ezt a semleges zónát idővel hasznosították: itt képződött az Y250 elnevezésű légörvény, melyet a külsőbb szárnyelemek közreműködésével a bargeboard felé irányítottak. A légörvény bizonyos körülmények között szemmel is látható volt az autókon.
A 2022-es szabályzatot éppen az Y250 légörvény aerodinamikai kihasználásának megszüntetése érdekében fogalmazták meg, folyamatos, zárt első szárnyelemeket írtak elő, a bargeboard pedig eltűnt az autókról, melyek a leszoríterő többségét most már a padló szívóhatásával termelik.
Hogyan lehet szabályos a W15 első szárnya?
A Mercedes megoldására – amely az Y250 örvényhez hasonló jelenséget igyekszik előidézni és kiaknázni – ez alapján első ránézésre rávághatjuk, hogy szabálytalan: de ha közelebbről megnézzük a fotókat, megértjük, mit találtak ki Brackley-ben. A szárnyelem belső, alsó sarkából egy vékony szénszálas drót indul ki az orrkúp irányába – azaz a szárnylap tulajdonképpen csatlakozik az orrkúp testéhez.
The uppermost flap of the W15’s front wing is connected to the nose cone by just a single carbon wire.
— Mercedes-AMG F1 News (@MercedesNewsUK) February 14, 2024
Detached wing elements were banned for 2022. This seems to be an attempt at recreating pre-2022 front wings.
The single carbon wire makes the front wing *techincally* legal. pic.twitter.com/RiMNow7B5f
A csapat találhatott egy kiskaput, amellyel saját értelmezése szerint megfelel a szabály betűjének. Ha a megoldás kifizetődő – amire nincs garancia: két éve is azt gondoltuk, a Mercedes nagy okosságot talált ki a zéró oldaldobozzal –, új trend kezdődhet a Formula-1-ben, de benne van a pakliban az is, hogy a konkurencia tiltakozni fog az újítás ellen, az FIA pedig betiltja azt, hogy az első szárnyak fejlesztése ne induljon el nemkívánatos irányba.
Létezik egy harmadik opció is: láttunk már olyat, hogy egy csapat csak össze akarja zavarni a riválisokat. Talán a Mercedes csak kipróbált egy extrém ötletet, melyet élesben sosem látunk. Bahreinben azért figyeljük a W15 elejét.