DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. február 28. szerda
F1

Csak 2026-ban reagál a kiskapukra az FIA

Az FIA formulaautós részlegének igazgatója elismerte: nehezebbé vált az autók követése az F1-ben, de így sem várhatók változások a következő két szezonban.

A 2022-es technikai szabályok bevezetésével az volt elsődlegesen a cél, hogy a ground-effectet kihasználva könnyebbé váljon a Formula-1-ben az autók követése és ezáltal az előzések kivitelezése. Mindezt elsősorban azzal igyekeztek elérni, hogy a leszorítóerőt nem a szárnyakon, hanem az autó padlólemeze alatt haladó légáramlatok generálják az új generációs F1-es gépek.

Ennek érdekében a szabályalkotók azt célozták, hogy az aerodinamikai elemekkel visszaszorítsák az úgynevezett ’out-wash’ jelenségét, azaz amikor a légáramlatokat az autótól kifelé terelik. Csakhogy ahogy a csapatok egyre jobban kiismerték az új szabályrendszert, úgy találták meg a réseket a pajzson és egyre inkább visszatért a jelenség.

f1-elozesek-kovetes-2023-1



Ez persze ahhoz vezetett, hogy ismét jobban felkavarják az autók maguk mögött a légáramlatokat, ez pedig újra nehezebb követhetőséget eredményez. Az F1-es pilóták többször beszéltek is idén arról, hogy ismét nehezebbé váltak az előzések: a becslések szerint a tavalyi 20 százalék helyett 2023-ban már 35 százalékos leszorítóerő-veszteséget jelentett egy másik versenygép követése kétautónyi távolságból.

Nikolas Tombazis, az FIA formulaautós részlegének igazgatója elismerte: a csapatok találták olyan kiskapukat, amelyeket nem tudtak időben bezárni – de a helyzet így is jobb, mint volt a szabályváltozásokat megelőzően:

„A légörvények egyértelműen némileg rosszabbá váltak idén. Tudtuk, hogy kicsit romlani fog a helyzet, amint többet fejlesztenek, de volt néhány konkrét területe az autónak, ahol voltak olyan kiskapuk, amelyeket nem sikerült elég gyorsan bezárnunk. Ez rontott a helyzeten.”

f1-elozesek-kovetes-2023-1

„Az első szárny egy ilyen terület volt például, plusz a kerekek környezete és az első kerekek belsejében lévő fékcsatornák. Úgy vélem, tanultunk valamelyest ebből, hogy hogyan csináljuk legközelebb. De míg a légáramlatok valóban rosszabbodtak 2022-höz képest, még mindig jelentős mértékben jobb a helyzet, mint 2021-ben volt.”

A fentiek ellenére Tombazis elárulta, hogy nem terveznek belenyúlni a technikai előírásokba az amúgy is esedékes 2026-os újításokat megelőzően – így felelt arra a kérdésre, mikorra esedékes, hogy megpróbálják bezárni az említett kiskapukat: „Azt mondanám, valószínűleg 2026-ban. Nem áll szándékunkban változtatni 2025-re, hacsak valami váratlan nem történik.”

A szakember arra is rámutatott, hogy szerinte nem várható további romlás a következő két szezonban: „Nem hiszem, hogy sokkal rosszabbá válna a helyzet a következő évre, mert nem gondolom, hogy van még más kiaknázható kiskapu, mint volt az első szárnyé. Éppen ezért arra számítok, hogy nagyon hasonló marad a helyzet. És azt sem gondolom, hogy romlott volna szezon közben a helyzet, tényleg csak a tavaly és az idei évad összevetése látszik.”

Megjelent a Száguldás és cirkusz F1-es szezonösszefoglaló album és falinaptárunk, amelyek webshopunkban most nagy kedvezménnyel megvásárolhatóak!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: