DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 27. szombat
F1

Grosjean balesete miatt szenvedtek a pilóták Katarban?

Persze csak áttételesen: de tény, hogy a 2020-ban történt rendkívül súlyos F1-es baleset is hozzájárult a Katarban kialakult embertelen körülményekhez.

A versenyzők érdekvédelmi szövetsége, a GPDA elnöke, az egykori F1-es pilóta, Alexander Wurz is értékelte a Katarban kialakult szituációt: ahogy arról részletesen cikkeztünk az elmúlt napokban, számos versenyző szenvedett az autókban uralkodó pokoli hőségtől, ami sokak számára egészségügyi és biztonsági kockázatot is jelentett.

wurz



A BBC Sportnak nyilatkozva Wurz rámutatott, hogy a testedzés nem elég ahhoz, hogy a versenyzők megbirkózzanak ezekkel a körülményekkel, ahogy arra is, hogy az eltérő körülmények miatt unfair az összehasonlítás a régi időkkel – amit vasárnap óta előszeretettel tesznek meg a rajongók a közösségi médiában.

„Túl könnyű megoldás azt mondani, hogy itt egy kondibérlet, hajrá!” – kezdte Wurz. „Több tényező is hozzájárult a helyzethez, amit meg kellene értenie mindenkinek. Az első gondolataim azokról a leckékről szóltak, amelyeket megtanulhattunk más olyan kategóriákban, ahol a hőség problémát jelent a versenyzők számára.”

russell-katar-2

„A hűtött ülések például nagyon jól működnek, és nem is nehéz őket kifejleszteni és beszerelni. Ezt a lehetőséget minden csapat megvizsgálhatná” – folytatta a többszörös F1-es dobogós és Le Mans-győztes versenyző. „Jobban el kell szigetelni a forró elektromos eszközöket, vagy levegővel kell hűteni őket, hiszen ezek sokszor nagyon közel vannak a versenyző üléséhez, vagy a forró hidraulikus vezetékeket át lehetne irányítani annak érdekében, hogy az ülés környéke ne melegedjen túl.”

Korlátozni kellene a hőterhelést

Wurz egy érdekes szempontot is behozott, amiben a szemléletet is módosítani kellene: „A szabályrendszer az autó számos alkatrészérére ír elő teszteket és határértékeket. És mivel a versenyző is egy eleme a képletnek, talán ideje lenne határokat kijelölni azzal kapcsolatban, hogy milyen hőterhelés érheti őket.”

grosjean-crash-dppi-cut

A fentebb említettek mellett a Romain Grosjean 2020-as szahíri balesete nyomán bevezetett új hőálló ruhák is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a forró helyszíneken a korábbinál nagyobb hőterhelés éri a versenyzők testét: „Egyszerűen megfőznek. Nemrég teszteltem egy autót úgy, hogy az újonnan kötelezővé tett hőálló ruhát viseltem, és sokkolt, hogy mennyire meleg.”

„Persze okkal vannak itt” – folytatta Wurz. „És nem azt javaslom, hogy térjünk vissza gyengébb megoldásokhoz, csak azoknak mondom, akik nem értik, hogy mi történik, hogy ez is a számos tényező egyike.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: