Két technikai direktíva is egybeesett a Red Bull drámai szingapúri hanyatlásával. A 18-as számú új FIA-iránymutatás a szárnyak rugalmasságára és mozgó alkatrészeire vonatkozik. Kevesebb szó esett a 39-es számú direktíváról, amelyre a Motorsport.com hívta fel a figyelmet: ez a padlólemez rugalmasságára vonatkozik, eredetileg a 2022-es kanadai versenyre vezették be, még a delfinezés miatt, most azonban változott a szövegezés.
A Red Bull küszködésére magyarázatot keresve kézenfekvőnek tűnhet, hogy talán a két technikai direktíva volt negatív hatással a teljesítményre. Ezt már a hétvége során cáfolta Paul Monaghan, a Red Bull vezető mérnöke, a verseny után pedig Christian Horner nyomatékosította.
„Ebben a sportban nincsenek csodafegyverek. Tudom, mindenki szeretné a technikai direktívával magyarázni, de sajnos nem okolhatjuk, mivel egyetlen komponenst sem kellett megváltoztatni miatta az autón” – nyilatkozta a csapatfőnök Szingapúrban a sajtónak. „Zéró hatása volt” – válaszolta arra a kérdésre, hogy akkor a komponensek működésén kellett-e változtatni.
A beállítás ment félre a Red Bullnál
A valódi magyarázat az autó beállításában keresendő. Az RB19 egyik erőssége, hogy relatív magasra állított hasmagassággal, lágy felfüggesztés mellett képes nagy szívóhatást generálni, és pattogás nélkül közel kerülni a felszínhez. Az egyenetlenebb felszínű pályákon azonban ezek a beállítások nem ideálisak – sokkal korlátozottabban ilyen volt Spa is, ahol az Eau Rouge-ban kellett elvenni a gázból a padlólemez leérése elkerülése érdekében. A csapat így eleve úgy készült a versenyre, hogy ezen a pályán nehézségei lehetnek.
A szingapúri hétvégén emellett gond volt az előzetes szimulációval is, amely nem egyezett a pályán tapasztaltakkal. A csapat végül a helyszínre hozott fejlesztett padlót is leszerelte az időmérőre, és a régebbi verzióval folytatta – ezzel egy jelentős tényező változott meg a szabadedzésekhez és az ott gyűjtött adatokhoz képest.
„Tudtuk, hogy itt szorosabb versenyt várhatunk, de még minket is meglepett, hogy mennyire messze voltunk pénteken. Szerintem egyszerűen nem voltunk az autó megfelelő működési ablakában, főleg egyetlen körön. Ha pedig az ember nincs benne, akkor a gumik szörnyűek, egyszerűen semmi sem akar működni” – magyarázta Horner.
„A hétvége előtti szimuláció sem vezetett minket a helyes következtetésekre. Ilyenkor tulajdonképp ki kell kecmeregnünk ebből a helyzetből. Egyszerűen a rossz ablakba kerültünk, ami feltárta az autó egyes gyengeségeit” – folytatta a csapatfőnök.
A Red Bull még ebből a helyzetből is megpróbál előnyt kovácsolni: a küzdelmes szingapúri hétvége rávilágított, az autó mely problémáira kell koncentrálni a következő évi modell tervezésénél: „Igazából ez egy nagyon hasznos lecke volt a következő év tekintetében, hasznos rálátást kaptunk egyes dolgokra, melyeket napirendre tűzhetünk az RB20 fejlesztésében.”
Ha a Ferrari Japánban is nyer…
„Sosem számítottunk arra, hogy tarolunk, még hét versenyt kellett volna hozzá megnyerni. A 15 futamos sorozat is felülmúlta a legvadabb fantáziánkat. Bár a statisztikák annyira nem fontosak, a csapat mégis hihetetlenül büszke rájuk” – beszélt a 15 nagydíjon át tartó sorozat végéről.
A következő helyszínen, Japánban azonban arra számít, újra beszállnak a győzelmi harcba: Max Verstappen itt már nyert tavaly, a verseny Covid utáni visszatérésén, és a világbajnoki címet is ezen a helyszínen biztosította be.
„Teljesen eltérő vonalvezetés, egészen más típusú pálya volt ez a mostani, ezért remélhetőleg Japánban ismét versenyképesek lehetünk. Lássuk meg, hogy ez a mostani pályaspecifikus volt-e. Ha a Ferrari a japán hétvégén hirtelen első-második lesz, akkor tényleg jelentős ugrás történt a részükről. A csapatok formája jelentősen ingadozott idén, az egyetlen következetes teljesítményt mi nyújtottuk. Most kicsit kijöttünk a formánkból” – tekintett előre, a motorpartner Honda miatt különleges fontosságú Japán Nagydíjra Horner.