DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Mélyponton a Haas Monzában – utolsóként vált koncepciót a csapat

A fejlesztési irány zsákutcába futott, a Haas inkább le sem gyártotta az idei fejlesztéseket. Austinban viszont teljesen megújul az F1-es modell, természetesen a Red Bull mintájára.

Az Auto Motor und Sport szellőztette meg, hogy a VF-23 jelentős átalakításon esik át a Haas hazai versenyén, az USA Nagydíjon: a padlólemez, az oldaldobozok és a motorborítás átalakításával számottevően megújul az autó, és a Red Bull által kitaposott fejlesztési irányra, a „downwash” koncepcióra áll át.

A hírt a szingapúri hétvége előtt Günther Steiner csapatfőnök is megerősítette: a 2022 óta használt eddigi koncepció kimerült, nincs benne több fejlődési potenciál, ezért a többi csapathoz hasonlóan, a sorban utolsóként a Haas is filozófiát vált és a bevált formulához nyúl.

„A jelenlegi koncepciónkkal a legnagyobb probléma az volt, hogy nem tudtunk már több teljesítményt találni. Az egész évben fejlesztettünk, de semmi. Egy ponton ki kell találni valami újat, nem verhetjük állandóan a fejünket a falba, miközben a többiek állandóan javulnak apránként. A McLaren is így változtatatott és előnyre tettek szert. Tehát egy ponton koncepciót kell váltani és szembe kell nézni a realitással” – idézi az Autosport Steinert.



Az előző koncepció a végére annyira zsákutcának bizonyult, hogy a Haas a mérnöki irodában megtervezett újításokat végül inkább le sem gyártotta, mivel a szimuláció alapján nem jelentettek volna köridőjavulást.

„A terv szerint lettek volna még újítások, de mivel nem találtunk teljesítményt, nem hoztunk idén újdonságokat. Nincs értelme legyártani alkatrészeket, ha az autó nem lesz tőlük gyorsabb. Így pedig az erre el nem költött pénzt most a nagy fejlesztésre fordíthatjuk” – mondta Steiner, aki hozzátette, az austini csomaggal már 2024-re is tesztelhetnek, mivel jövőre biztosan a Red Bull-féle koncepciót gondolják tovább.

Nem nevezik B autónak a megújuló Haast

Az AMuS beszámolójában B autóként hivatkozott az texasi csomagra, de Steiner nyilatkozatában kerülte ezt a kifejezést, a pilóták csütörtöki sajtótájékoztatóján pedig Kevin Magnussen sem akarta B verziónak hívni.

„Ezt nem erősíthetem meg. De az biztos, hogy sok újdonságot próbálunk hozni az autóra. Hogy B specifikáció vagy sem, azt nem tudom megmondani, de sok az újdonság, izgalmas dolgok várhatók” – mondta az FIA-eseményen Magnussen, aki egyébként az austini bevezetést sem erősítette meg.

Monza mélypont volt a Haasnál

Az amerikai istálló számára az idei év folyamatosan a futamokon való, rossz gumikezelésből fakadó küszködésről szól. Az Olasz Nagydíjon a mezőny legvégére kényszerült a csapat, Nico Hülkenberg és Kevin Magnussen az utolsó két pozícióban futott be vasárnap.

„Szerintem az egész évben Monzában voltunk a leggyengébbek, rettentő nehéz volt az időmérőn és a futamon is, nehéz volt lenyelni” – ismerte el a dán. „De tudjuk, hogy hiányzott a fejlesztés egész évben, pedig a szezon kezdetén erős helyről indultunk, néha az első tízbe is bekerültünk.”

„Más csapatok azonban nagyobbakat fejlődtek, mint a Williams és az óriásit ugró McLaren. Most arra várunk, hogy ez a lépés nálunk is megtörténjen. A háttérben készülnek érdekes újdonságok” – célzott újra a nagy fejlesztési csomagra.

Monzát követően Szingapúr a magas leszorítóerővel éppen a másik véglet, de Magnussen szerint a Távol-Keleten is a szokásost Haast látjuk majd.

„Az alacsony leszorítóerő nem valami kedvező számunkra.  De nem hiszem, hogy megváltja majd a világot, hogy ez a pálya nagy leszorítóerőt igénylő. Továbbra is ott állunk, ahol. Le vagyunk maradva, tisztában vagyunk vele. Minden futamon igyekszünk kiaknázni az esélyeinket egy biztonsági autóval vagy bármilyen kirívó lehetőséggel, amit megragadhatunk. Tudjuk, hogy tempóból nem tudunk pontokat szerezni, de természetesen mindent megteszünk, amire képesek vagyunk” – beszélt a hétvégi kilátásokról.

Magnussen két szingapúri leggyorsabb köre

Kuriózum Magnussen pályafutásában, hogy a dán, bár a Haas versenyzőjeként sosem végzett előrébb az ötödik helyezésnél versenyen, két leggyorsabb körrel rendelkezik – és mindkettővel a Szingapúri Nagydíjról, 2018-ból és 2019-ből. Ez is szóba került a sajtótájékoztatón.

„Enyém az eddigi vonalvezetés körrekordja is, de azért, mert szörnyű versenyünk volt, a legvégén kellett kiállnom. Új gumikat kaptam alacsony üzemanyagszinten, így lett meg a körrekord. Idén meg lesz döntve, de biztosan nem én fogom. Az egyik alkalommal úgy lett meg a leggyorsabb kör, hogy valamilyen gyorskaja csomagolása az első szárnyba akadt, és ki kellett állnom” – nosztalgiázott a Szingapúri Nagydíj előtt kicsit Magnussen.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: