DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

A fékek miatt szenved ennyire a Haas?

Az elrontott fékhűtés okozhatja a gumimelegedést, ami lenullázza a versenytempót: az erre kevésbé érzékeny pályákon versenyképesebb az istálló.

A Haas idei F1-es autója nagyon hasonló problémákkal küzd, mint a Ferrarié, ami nem csoda, tekintve hogy minden olyan alkatrészt a Scuderiától vásárol az amerikai tulajdonú istálló, amelyre a szabályok lehetőséget adnak.

Egy körön ugyanúgy egészen versenyképes a VF-23, ám ahogy bármi kibillenti az ideális egyensúlyból, rengeteg leszorítóerőt és teljesítményt veszít: iszonyatosan koptatja a gumit, szélérzékeny, minden másnál inkább forgalomérzékeny, komoly változásokat okoz a megtankolt állapot és az ürülő tank is. 

f1-haas



Az Auto Motor und Sport mutatott rá, hogy a viselkedés hátterében ráadásul egy fékprobléma is állhat: azokon a pályákon tud magához képest jobb versenytempót hozni a Haas, amelyeken alacsonyabb a fékterhelés. Kevin Magnussen Dzsiddában és Miamiban szerzett pontot, Nico Hülkenberg pedig Ausztráliában futott erős versenyt, az ausztriai sprintet azért kicsit vegyük ki az egyenletből.

Illetve bizonyos szempontból mégis inkább illesszük oda: a hűvösebb, esősebb körülmények kedveznek az autónak, így kevésbé jön ki a problémája.

A túlmelegedő fékek a felnin keresztül felmelegítik a gumikat is, ami komoly hátrányt jelent egy versenytávon, és bár a csapatok ezt a jelenséget fel tudják használni a gumik ideális tartományba melegítéséhez is, de ha valaki nem tudja kontrollálni ezt a hőmérsékletet, akkor a hosszabb etapjai összedőlhetnek.

 

Próbálják orvosolni a problémát

A Haas leginkább az első fékhűtésével bajlódott, az első fékek melegedtek túl annyira, hogy az tönkretette a gumikat is, így ezen próbált meg javítani a csapat Silverstone-ban. Az átalakított fékhűtés viszont önmagában még nem elegendő, mert a hátsó fékek is kritikusak, azok módosítása pedig több időbe telik: egyrészt aerodinamikailag is fontosabb szerepet töltenek be, másrészt a brake-by-wire rendszer beállításait is módosítani kell.

Silverstone-ban egyébként már így is jobb volt a gumikopásuk a vártnál, az első fékhűtés átalakítása érezhetően segített a problémán, ahogy arra Magnussen rá is mutatott. De Silverstone megint egy olyan pálya volt, ahol nem kellett nagyokat fékezni, nem voltak igazán kemény féktávok, így maga a hibajelenség is kevésbé volt érezhető. Jönnek még olyan pályák, ahol érdemes lesz ezt figyelni...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: