Nem úgy alakul eddig a Ferrari 2023-as idénye a Formula-1-ben, ahogy azt Maranellóban remélték: Charles Leclerc és Carlos Sainz is többször arról beszélt, hogy kiszámíthatatlanul viselkedik az SF-23-as, és ez akár körről körre vagy kanyarról kanyarra is igaz. Különösen a futamokon szembetűnő a küszködés, versenytempóban nemcsak a domináns Red Bull-lal, hanem az esetek többségében az Aston Martinnal és a Mercedesszel sem tudják tartani a lépést.
Sainz úgy véli, ez utóbbinak már a 2022-es idény hajrájában is láthattuk az előjelét, csak azóta még nagyobbá vált a különbség – minderről a Motorsport.com hasábjain beszélt a spanyol: „Szerintem ha a nagyobb képet nézzük, már a tavalyi év második felében is látszott, hogy olyan autónk van, amellyel képesek vagyunk pole-pozíciókért harcolni, a versenyeken viszont rendre legyőz minket a Red Bull. Az emberek sokszor a stratégiát hibáztatták emiatt. De szerintem igazából sokszor csak nem voltunk olyan gyorsak a futamokon, mint ők, mint például Budapesten vagy Austinban, illetve azokon a versenyeken, ahol pole-t szereztünk, s aztán hátrafelé haladtunk.”
„Talán a különbség az, hogy akkor egytizedes előnnyel voltunk a pole-ban, versenytempóban pedig két-három tized volt a hátrányunk, míg idén talán nagyobb a differencia, mert fél másodpercre vagyunk a kvalifikáción, s aztán nyolc tizedre a futamon” – mutatott rá Sainz.
De akkor miért maradt a tavalyi koncepciónál a Ferrari?
Az SF-23-as a legtöbb pontján az előző évi konstrukciót idézte, így felmerülhet a kérdés, hogy ha tavaly már kiderült, hogy nem feltétlenül az övék a helyes irány, miért nem változtattak – amelyet végül az idei barcelonai csomaggal tettek meg. Sainz szerint pofonegyszerű a magyarázat: túl későn vált egyértelművé, hogy hátrányba kerültek a Red Bull-lal szemben.
„Ha visszatekintünk a tavalyi évre, amikor ez az autó megszületett, még mindig roppant versenyképesek voltunk. Úgyhogy még nem tudtuk, milyen lesz az idény második fele. Nem tudtuk, hogy az autó szenvedni fog versenytempóban. A szezon első hat-hét futamán időmérőn és versenyen is gyorsak voltunk. És valószínűleg ezért született meg az idei autó. Az első hat-hét verseny volt az, amely elhitette velünk, hogy ez a jó koncepció. Talán ha hamarabb látjuk az évad második felét, könnyebb lett volna az idei szezon eleje. Mindkét szempontból lehet ezt nézni. Ezért ennyire összetett az F1, ezért könnyű kívülről kritizálni.”
Trükkös a 2023-as F1-es Ferrari
Sainz a mostani interjúban is elismételte, hogy bár jó irányba indultak az említett fejlesztésekkel, amit a Kanadai Nagydíjon látott biztató tempó is igazol, még mindig eléggé késhegyen táncolnak a versenygéppel: „Nem fogok hazudni, még mindig nem nagyszerű az érzés az autóval. Ez nem egy olyan autó, amit a határon tudnék vezetni és komfortosan lennék vele a határon. Ez egy olyan autó, ami meg tud lepni és ami bonyolult.”
„Kívülről is látszik ez, de legalább többé-kevésbé tudom, hogyan kell beállítanom és hogyan kell vezetnem. Ha eltalálom ezt a két tényezőt, akkor tudom, hogy minden egyes hétvégén többé-kevésbé oda tudom hozni az autót, ahol lennie kell. Bakut leszámítva, amelyik hétvégét még mindig nem értem és soha nem is fogom érteni, minden hétvégén nagyjából ott voltam, ahol az autónak lennie kell. És ilyen tekintetben büszke vagyok erre. Viszont egyúttal nem vagyok boldog, mert jobban akarom élvezni, jobban akarom nyomni és nem akarok hátrafelé lépdelni a versenyen. Előrefelé akarok nézni, nem akarom a tükröt nézve tölteni a futamot. Ezen igyekszünk most javítani.”