Az F1 Bizottság múlt heti ülésén többek között döntés született arról, hogy már az idei hatodik futamtól, az Imolában rendezendő Emilia-romagnai Nagydíjtól kezdődően bevezetik azt az esőgumit, amely nem igényel melegítő paplant. Hosszabb távon pedig az a sportág feltett szándéka, hogy költségkímélési okokból már 2024-ben teljesen kivezessék a gumimelegítő paplanokat a többi abroncstípus esetén (erről júliusban fognak majd szavazni).
Néhány versenyző már korábban is aggodalmát fejezte ki ennek kapcsán, a bahreini teszt során pedig Lewis Hamilton szólalt fel a legélesebben, amikor erről kérdezték: a hétszeres világbajnok „veszélyesnek” és „értelmetlennek” nevezte a terveket. A Mercedes pilótája már vezethette a 2024-re szánt slick abroncsokat, ám Mario Isola, a Pirelli motorsport-igazgatója a RaceFans.net érdeklődésére rávilágított: az még nem a végleges verzió volt.
„Lewis a Paul Ricard pályán tesztelte a gumikat február elején. Nagyon hideg volt akkor, és az is egyértelmű, hogy olyan gumikat teszteltünk, amelyek még nem nyerték el a végleges formájukat: nem a végleges verziója az abroncsoknak, amelyeket a melegítő paplanok nélkül homologizálnánk. A következő lépés – és remélem, sikerrel járunk idén –, hogy találjunk olyan intermediate gumit, ami működik paplan nélkül.”
„Ezzel egyidejűleg pedig van egy fejlesztési tervünk a slick gumikra vonatkozóan, emiatt kértünk is néhánnyal több tesztnapot, hogy elérhessük azt a célt, hogy 2024-re nem kellenek a paplanok. Ez egy hosszú út, aminek ez még csak az első lépcsőfoka: komoly technikai kihívás, hiszen teljesen újra kell terveznünk a szerkezetet és az összes keveréket.”
Jogosak Hamilton szempontjai
Hamilton egyik érve az volt, hogy amennyiben hideg abroncsokkal gurulnak pályára, akkor több időbe telik, mire felmelegítik őket, márpedig ez több üzemanyag fogyasztását is eredményezi, azaz egyáltalán nem biztos, hogy környezet- és költségkímélési szempontból pozitív lenne a mérleg. Isola szerint jogos, amit a brit pilóta mond:
„Meg kell találni az egyensúlyt, ez igaz. Ha három-öt körbe telik felmelegíteni a gumit, nyilván több üzemanyagot használsz, és ezt valóban figyelembe kell venni, amikor azt számoljuk, mennyit tudunk spórolni a paplanok elhagyásával. A fő kérdés, hogy meddig tart a felmelegítés, mert ha csak három-négy kanyar, akkor nem használsz több üzemanyagot. Ha három-négy körig, az már egy másik történet” – fogalmazott a szakember, hozzátéve: a paplanok megszüntetése teljesen más karakterisztikájú gumikat is igényel egyúttal.
Isola abban is osztja Hamilton álláspontját, hogy ha a hideg gumik túl lassú kivezető köröket eredményeznek, az balesetekhez vezethet: „Ha a kivezető körön lévő autó 10 másodperccel lassabb kört tud teljesíteni, akkor az valóban olyan sebességkülönbség, amit figyelembe kell venni. Azt hiszem, Lewis megjegyzése is erre vonatkozó, és ez egy jogos észrevétel. Ezeket a tényezőket mind figyelembe kell venni: az üzemanyagot, a kivezető kört – ezért is fogunk a következő teszten egy új metódust alkalmazni, hogy mérlegeljük az utóbbit, mivel a paplanok nélküli kivezető kör egy kulcsparaméter a döntést illetően.”
Érdekesség, hogy a Pirelli szállít olyan szériáknak is gumikat, ahol már most sincsenek melegítő paplanok, mint például a Formula-2, Isola szerint azonban az F1-es autók olyan terhelést produkálnak, hogy az teljesen más világ még az F2-höz képest is, ezért összetettebben a királykategória számára a gumifejlesztés.