Az igazi SF-23-at mutatta meg és járatta be Fioranóban a Ferrari. Az új modell a 2022-es F1-75 aerodinamikai koncepcióját követi minden területen, nem történt jelentős szemléletváltás, viszont az egyes elemek – mint az oldaldoboz és az ennek felső felszínén található jellegzetes bemélyedés – egyértelmű evolúciói a tavalyinak.
Az első szárny is több újítást vonultat fel: az alsó két szárnylap közti rés a szárny teljes hosszán végigfut (azaz nem ér össze az orrkúp csúcsa és az alsó lap), a felső szárnylap kilépőéle pedig megtörik a kerekek vonala előtt. A megoldás célja, hogy a kerekek közti területen és a karosszérián át konzisztens legyen a levegőáramlás mértéke, az úgynevezett outwash hatással viszont a levegőt kifelé terelje el az első kerekek útjából – amennyire ezt az előírások lehetővé teszik, mivel a 2022-es szabályok éppen a csapatok számára kívánatos outwash-t hivatottak ellehetetleníteni.
Az első szárnyon van azonban még egy technikai megoldás, amely rögtön szemet szúrt a szakértőknek: a felső két szárnylap távtartói, az öt-öt összekötő elem, amelyek azonban formájukban különböznek, és aerodinamikai célt szolgálnak, a légáramlás kifelé terelését, szintén outwash érdekében. Ezek a távtartók tavaly a Mercedesen is feltűntek – és akkor felmerült a szabálytalanságuk.
A Mercedes inkább nem használta
A 2022-es címvédő csapat az USA Nagydíjon mutatta be ezt szárnymegoldást fejlesztési csomagja részeként, a légterelő azonban sosem került fel az autóra. Hivatalos óvás – éppen emiatt – nem történt, de a riválisok gyanúja szerint a távtartók aerodinamikus kialakítása szabálytalan volt, hiszen a technikai szabályzat 3.9.8 cikkében szerepel, ezek az elemek „elsődlegesen mechanikai, strukturális vagy mérési okokból használhatók.”
Akkor ellentmondásos hírek érkeztek arról, hogy a szárnyat azért nem használta a Mercedes végül egyik nagydíjon sem, mert az FIA szabálytalannak minősítette a megoldást, vagy a Mercedes azért nem szerelte fel, mert az FIA illegálisnak találta volna. A csapat állította, érvelhetne a testületnél amellett, hogy a megoldás szabályos – de olyan kicsi aerodinamikai előnnyel járna, amelyért cserébe nem akartak vitába bonyolódni. Decemberben arról is érkezett hír, hogy egy szabálymódosítás végképp bezárta a kiskaput, de most úgy tűnik, ez a módosítás sem pontosan azt fedte, amit gondoltunk.
A Ferrari mégis használhatja őket
A Motorsport.com mutatott rá, hogy az „elsődlegesen mechanikai, strukturális vagy mérési okokból használhatók” mondat kikerült a 2023-ra átírt szabályzat fent említett cikkéből. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a távtartóknak van strukturális szerepük és természetesen megfelelnek a mérési követelményeknek, szabadon alkalmazhatók függetlenül attól, mekkora az aerodinamikai hatásuk.
Ez alapján ami a Mercedesnél tavaly vitát generált, a Ferrari esetében szabadon használható a 2023-as szezonban. Érdekes lesz látni, más csapat is él-e a megoldással, elsősorban annak kiötlője, a szerdán bemutatót tartó Mercedes.