Hónapokig pletykának tűnt a Ford F1-es visszatérése és szövetségre lépése a Red Bull-lal, amelyből aztán a valóság lett, a New Yorkban tartott bejelentéssel pedig ráütötték a pecsétet a megállapodásra. Noha az energiaitalosok hihetetlenül magasan szárnyalnak jelenleg a Honda technológiai partnereként, mégis igent mondtak az autóversenyzés minden zegzugában jelenlévő Fordnak, így nem nehéz elképzelni: a színfalak mögött a Kék Ovál súlyos és komoly ajánlattal csábította el a királykategória jelenlegi címvédőjét.
Közel két évtizednyi távollét után a Ford a jelek szerint meglehetősen gyorsan döntötte el, hogy visszatérnek az elitkategóriába. Ebben elismerten fontos szerepe van annak, hogy a sportágat soha nem látott őrület övezi az egész világon, így a láthatóság és a megtérülés kvázi garantált, ugyanakkor azt sem leplezték a konszern vezetői: csábító volt számukra az a tény, hogy az F1 robog a hibrid- és fenntartható technológiák útján, amely számukra is kiemelten fontos a közúti járművek világában.
Érdekesség, hogy az amerikaiak a jelek szerint gyorsan döntöttek: erre az mutat rá a legjobban, hogy például a sokáig vajúdó VW-konszernnel ellentétben a Ford sem a mostani, 2025 végén elbúcsúzó, sem pedig a 2026-ban életbe lépő új motorszabály-csomag kialakításában nem vállalt semmilyen szerepet. Erre a magyarázat az, hogy nem önálló portékával kell érkezniük, a bejelentés értelmében ugyanis betársulnak és a nyilvánvalóan vaskos dollárkötegek mellé jelentősnek ígérkező technológiai hátteret és támogatást nyújtanak majd a Red Bull motorgyártásért felelős szárnyának, a Powertrainsnek.
Miért nem a Porsche?
A Ford-bejelentés önmagában is óriási durranás, még inkább az viszont annak fényében, hogy tavaly őszig, közel egy éven át úgy tűnt, hogy a Red Bull új partnere a Porsche lesz. Minden jel arra utalt, hogy a helyzet visszafordíthatatlan, mígnem a nyári szünetet követő első futam, a Belga Nagydíj idején felröppent, hogy mégsem lesz az egészből semmi, ráadásul nem is a stuttgarti márka, sokkal inkább az energiaitalos oldal miatt.
A rossznyelvek arról pletykáltak, hogy a háttérben egyfajta szembenállás alakult ki az anyacég és a versenycsapat vezérkara között, ugyanis – állítólag – az osztrák oldalon hajlottak arra, hogy társtulajdonosként, szemmagasságban fogadják az autógyárat, amelynek így egyenértékű szavazati joga lehetett volna a csapat életét érintő kulcsfontosságú kérdésekben. A bikás alakulat vezérei félreérthetetlen jeleit adták annak, hogy nem kérnek ebből, így csupán néhány hét leforgása alatt akkorát fordult a világ, hogy egyértelművé vált: az egészből nem lesz semmi.
Míg a Porsche-kooperáció a kiszivárgott információk szerint túl sok kötöttséggel járt volna, a Ford érdeklődése jókor jött és a Kék Ovál épp azt adja majd, ami a Red Bullnak kell. A tulajdonosi körben nem történik változás, érkezik viszont a biztos háttér pénzzel és technológiai támogatással, amit tökéletesen kihasználhatnak majd a Red Bull – hamarosan Ford – Powertrains égisze alatt.
Ezt nyakon lehet önteni egy óriási adag marketingértékkel is: egy ilyen óriási gyártó visszatérésére odafigyel az egész világ, ráadásul ezzel a Red Bull tulajdonképpen rárúgja az ajtót Észak-Amerikára, ahol a jelenlegi F1-es bumm egyre inkább beröffenti a piacot. A világbajnok csapatnál a második legnagyobb amerikai autógyártóval a háta mögött minden adott lesz ahhoz, hogy taroljanak az ottani piacon.
Mi lesz a Hondával?
Az egyik legfogósabb kérdés jelenleg ez: mi lesz a japán gyártóval, amely 2020 októberében bejelentette, hogy az év végén hivatalosan lezárja F1-es programját, amelyet aztán le is zártak, meg nem is, közben pedig világbajnoki címeket szereztek. A szakmán belül nyílt titok, hogy a Honda érdeklődése megvan és szívesen maradnának az F1-ben a Red Bull-megállapodás 2025 végi lejárta után is.
A Ford érkezésének fényében immáron biztos, hogy az energiaitalos táborban nem maradnak, de így is maradtak esélyeik: saját csapatot indítani, megvásárolni vagy felkarolni egy jelenlegi istállót, esetleg motorszállítóként bent maradni a körforgásban. Nagyobb sansz az utóbbira mutatkozik, de az sem teljesen tiszta, hogy milyen formában történhetne meg. Mivel az FIA körömszakadtáig harcol a mezőny bővítéséért, előfordulhat, hogy 2026-tól új formációk jelenhetnek meg az F1-ben, ez pedig esélyt adhat a Hondának is.
A műfaj berkein belül már egy extrémnek mondható teória is napvilágot látott, mégpedig a királykategória felé nagy sebbel-lobbal igyekvő Andretti Global vonatkozásában. Az amerikaiak már bejelentették, hogy a General Motors egyik zászlóshajóját, a Cadillac márkát hoznák magukkal, de egyes források makacsul állítják, hogy akár a Hondáé is lehet az erőforrás, a Cadillac pedig valójában csak marketingeszköz lenne.
A teória hívei azzal indokolnak, hogy a General Motors tavaly óta roppant szoros szövetségben dolgozik a Hondával az elektromos autók frontján, Andrettiék pedig jelenleg is a japán márka ügyfelei az Indycarban.