Néhány hete derült ki, hogy a korábbi híreszteléseknek megfelelően Mattia Binotto az esztendő végén távozik a Ferrari Formula-1-es csapatfőnöki székéből, a helyét pedig az Alfa Romeótól érkező Frederic Vasseur veszi át.
Binotto összesen négy szezont húzott le a Scuderia élén, s bár 2020-ban például történelmi mélypontot jelentett a konstruktőrök között elért hatodik helyük, mégis annak az évadnak a végén távozik Maranellóból a szakember, amelyben egyértelműen a legversenyképesebbek voltak a regnálása idején. Az idény elején egyértelműen a leggyorsabb konstrukciónak tűnt az F1-75-ös, s ez egy körön szinte az év végéig így is maradt. A versenyeken azonban már többször alulmaradt a Red Bull RB18-asával szemben – és akkor mindehhez még hozzájött a számos stratégiai és műszaki hiba is, amelyek révén a Ferrari hamar elbukta az esélyét a vb-címre.
A csapatfőnök ennek ellenére az összes elbaltázott futam után rendre védelmébe vette a stratégákat és az istálló többi tagját is. Binotto többször is elmondta, hogy nem látja szükségét változtatásoknak a csapat összetételében, mivel lépésről lépésre szeretnének építkezni – miközben a Ferrarinál korábban nagyon is jellemző volt, hogy egy-egy elrontott lépés után fejek hullottak.
David Croft, a Sky Sports F1-es kommentátora szerint épp itt hibázott Binotto – annak ellenére, hogy a Mercedesnél Toto Wolff ugyanilyen felfogásban működteti lassan egy évtizede a csapatot, ám az Ezüst Nyilaknál ez sikerre vezetett:
„Vajon egy várakozáson felüli szezonnak fizette meg az árát Mattia Binotto? Nem a válasz erre” – fogalmazott Croft. „Mint mondtuk, ők készítették a leggyorsabb autót. Annak fizette-e meg az árát, hogy próbálta megvédeni a Maranellóban dolgozókat az intenzív vizsgálódástól és a nyilvános hibáztatástól? Igen, szerintem igen. Toto Wolff egy olyan közeget alakított ki a Mercedesnél, ahol nem hibáztatnak senkit. Mattia ugyanezt próbálta elérni a Ferrarinál. Egyiküket ünneplik ezért, a másik viszont lemondott miatta.”
Amiben más volt Wolff és Binotto helyzete
Kétségtelen, hogy a hozzáállás hasonlónak tűnik a Mercedesnél és a Ferrarinál, ám mint arra a korábbi Formula-1-es pilóta, a jelenleg a Sky Sportsnál szakértőként ténykedő Karun Chandhok rámutatott: míg előbbi istállónál az idei szezont megelőzően csak egy-egy kisiklás után kellett védelmébe vennie az embereit Wolffnak, addig a vörösöknál rendszeresen visszatérő problémákról volt szó, amelyek már változásért kiáltottak volna:
„Van azért egy különbség, mert egy dolog az a kultúra, hogy nem hibáztatunk senkit, viszont ha valami nem teljesít megfelelően – márpedig stratégiailag ez volt a helyzet náluk –, akkor változtatásokat kell végrehajtani. Mattia talán afelé hajlott, hogy védje az embereit és senkit se rúgjon ki az idény közben, és alighanem hezitált a szükséges változtatások meglépésével” – vélekedett Chandhok.
Az indiai expilóta azt is hozzátette: nem gondolja, hogy Binotto lecserélése a megoldás az említett problémákra, hiszen bizonyos területek működtek – elvégre az autó gyors és versenyképes volt –, így mindezt Chandhok a labdarúgóklubok edzőváltásaihoz hasonlította, ahol szintén legegyszerűbb lépésként a csapat vezetőjének leváltására szokott sor kerülni, ami viszont nem mindig gyógyír a gondok gyökerére.