Már több mint három hónap eltelt azóta, hogy pont került a Piastri-botrány végére: szeptember első napjaiban döntött a szerződéseket felülvizsgáló CRB, hogy az ausztrál versenyzőre 2023-ban nem az Alpine, hanem a McLaren formálhat jogot. A 2021-es Formula-2-es bajnok az őt kinevelő Alpine tudtán kívül, a franciák terveit keresztülhúzva egyezett meg a McLarennel, ezt pedig az enstone-i csapat vezetése továbbra is nehezen emészti meg.
„Az olyan fajok, melyek képesek együtt élni a többivel, túlélnek. Az önző fajok kihalnak – ezt tanúsítja a történelem” – idézi Otmar Szafnauer friss megnyilvánulását az F1i.com. Az Alpine csapatfőnöke arra tett célzást, a hűtlenség még kihathat Piastri pályafutására. „Ez talán a Formula-1-ben is érvényesülhet, de majd meglátjuk, mit hoz a jövő.”
A botrány akkor robbant ki, mikor a Magyar Nagydíjat követően Fernando Alonso váratlanul távozott a csapattól, az istálló pedig gyorsan reagálva bejelentette, Oscar Piastri ül a helyére. A 21 éves pilóta azonban cáfolta a hírt, állítva, az Alpine beleegyezésén kívül tett bejelentést – hiszen ekkor Piastri (bár ez csak később került napvilágra) már megállapodott a McLarennel, abban a tudatban, hogy az Alpine-nál nem lesz üresedés, és nevelőcsapata csak a Williams ülését tudja felkínálni.
„Nekünk volt egy kötelezettségünk Oscar felé, hogy vagy a saját autónkba ültetjük, vagy kölcsönbe adjuk valahol, máskülönben szabad ügynökké válik. Az eredeti terv az volt vele, hogy a Williamsnél kap egy ülést. Ha ez megtörtént volna, akkor valószínűleg idén szabadedzésen is részt vett volna a Williamssszel” – mondta Szafnauer. Az az előszerződés, amelyből végül sosem vált végleges szerződés – ezért a CRB nem is fogadta el – két szezonról szólt a Williamsnél kölcsönben, majd még kettőről 2025-ben az Alpine-nál.
A versenyzői akadémia megszüntetése is felmerült
A nagycsapatokhoz hasonlóan az Alpine is számos versenyző pályafutását egyengeti: négy akadémista tartozik a kötelékbe F2-es és F3-as szinten – Piastri kilépése óta Jack Doohan van legközelebb közülük a tűzhöz –, továbbá még öt támogatott versenyző szerepel alacsonyabb kategóriákban. Az ausztrál elvesztésével azonban az is felmerült, van-e egyáltalán értelme a nevelőprogramnak.
„Mindent megvizsgáltunk, azt hiszem, Laurent (Rossi) is elmondta, hogy újra át kell gondolnunk, van-e értelme arra költeni a pénzt, hogy eljuttassunk valameddig egy versenyzőt, aki aztán máshova akar menni. Ezzel is foglalkoztunk, de egyértelműen elkötelezettek vagyunk a fiatal versenyzői program és az akadémia irányába.”
Az említett pénz valóban nem kis tétel – Szafnauer így illusztrálta korábban, mennyibe került Piastri tesztprogramja, amellyel egy későbbi ülésre készítették fel: „Számításba kell vennünk, hogy tavaly egy F1-es autóba ültettek, és 3500 kilométert teljesített. Hét önálló tesztje volt, ami egyáltalán nem olcsó. Egyedül egy motor 1 millió 750 ezer euróba került. Aztán ott vannak a szerelők, a tesztet lebonyolító csapat, az utazások… Rengeteg pénzt költöttünk Piastrira, hogy felkészítsük őt a jövőre” – mondta a csalódott csapatfőnök.
Az Alpine-vezér is többször kiosztotta már Piastrit
A vitás eset során az Alpine támadó kommunikációs stratégiát alkalmazott: a CRB döntését követően a márka vezérigazgatója, Laurent Rossi többször felrótta a lojalitás hiányát Piastrinak. Felidézzük, mit mondott szeptemberben a francia menedzser:
„Nincs mentség Oscar viselkedésére. Az őt etető kézbe harapott bele, és szórakozott velünk, mert nem küldtük el időben a szerződéstervezetet. Ebben a csapatban nőtt fel, mindenkit ismer nálunk. Az elkötelezettségünket az irányába már bizonyítottuk. Nem kellene kicsit hálásnak lennie emiatt? Oscar biztosan jó lesz jövőre és eredményeket fog hozni. De még ha ő is lesz a következő Michael Schumacher, ez az eset örökre megbélyegzi őt” – fejtette ki akkor Rossi, szintén rámutatva, hogy az Alpine elhagyása később még megbosszulhatja magát Piastri karrierje során. Azaz, ahogy Szafnauer megfogalmazta: „Az önző fajok kihalnak.”