DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Verseny közben büntethetik a motorcserét az F1-ben?

Dolgozik az F1 a jelenlegi, igencsak népszerűtlen büntetési rendszer leváltásán: sajtóértesülések szerint egy javaslat szerint nem a rajtrácsot forgatnák fel, hanem inkább futam közben büntetnének az új erőforrás-komponensekért.

Különösen a 2022-es Formula-1-es Olasz Nagydíj után került terítékre a motorcseréért járó büntetések kérdése, miután órákkal az időmérő edzés végeztével sem lehetett tudni, ki honnan rajtol a másnapi versenyen, köszönhetően annak, hogy a mezőny közel fele új erőforrás-komponenst szerelt az autójába.

f1-motor-2022



Amióta erősen limitálják az idény közben felhasználható hajtásláncok számát, gyakori jelenséggé vált, hogy amikor az F1-es csapatok érzékelik, hogy nem fogják kihúzni a szezont a megadott limit alatt, inkább olyan pályákon szerelnek be új motort, ahol annak karakterisztikája révén könnyebb előzni és felzárkózni, mint például Spa-Francorchamps vagy Monza. Márpedig ez rendszerint sok istállót és pilótát érint – idén például csak az egyaránt Mercedes-erőforrást használó Williamsek, Aston Martinok és Daniel Ricciardo McLarenje nem részesült ilyen büntetésben –, ezért előfordulnak olyan esetek, mint az olasz futamon.

Az F1 Bizottság ezért a legutóbbi ülésén arra jutott, hogy meg kell vizsgálni, hogy másfajta és súlyosabb büntetéseket rójanak ki azokra, akik túllépik a megadott motorkomponensszámot. A RacingNews365.com szaklap birtokába jutott információk szerint a jövőben keményebb szankciókat vezetnének, és teljesen más jellegűek is lennének, mint a jelenlegi rajtrácsos hátrasorolás.

A lap úgy tudja, az egyik fő javaslat, hogy a rajthelybüntetések helyett inkább a verseny közben kapjon büntetést a pilóta az adott hétvégén megejtett első alkatrészcseréért. Ezt a versenyző az első bokszkiállásánál töltheti le, s a tervezetben az is szerepel, hogy egy időhatárt is szabnának mindehhez, azaz meghatároznák, hogy hány körön belül kell túlesni rajta. Annak érdekében, hogy elkerüljék, hogy stratégiai okokból több motorcserét is végrehajtsanak egy nagydíjhétvégén belül, ezekért további büntetések járhatnak – igaz, ennek jellegéről egyelőre nincs döntés.

f1-monza-start-2022

Az F1-es Olasz Nagydíjon csak nyomokban emlékeztett a rajtrács az időmérő eredményére

Egy másik fontos újdonság és szigorítás lenne a RacingNews365.com szerint, hogy a lecserélt erőforrásokat kivennék az elérhető készletből, azaz azokat már többet nem lehet visszarakni az autókba. Értelemszerűen emiatt az istállók alaposabban átgondolnák a motorcseréket, hiszen bár új hajtáslánc kerülne az elérhetők közé, egyet cserébe elveszítenének, így ezzel annak alighanem elejét vennék, hogy taktikai okokból, csak egy friss erőforrás érdekében hajtsanak végre cserét.

Növelhetik a limitet

A szaklap úgy tudja, hogy a súlyosabb büntetések – és persze az egyre több futam – miatt az is szerepel a javaslatok között, hogy minden komponens esetén növeljék az idény során felhasználható elemek számát. Példának okáért ez a belsőégésű motornál azt jelentené, hogy három helyett négy használható egy szezonban.

A javaslatokat először a sportszabályzatért és az erőforrásokért felelős bizottságok fogják áttanulmányozni, majd szavazhat róla az FIA, az F1 és a csapatokat tömörítő F1 Bizottság. Ha pedig ők elfogadják, a Motorsport Világtanácsnak kell jóváhagynia a potenciális szabálymódosításokat.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: