Mint ismert, a Red Bull volt az egyetlen istálló, amely a 2021-es szezonban átlépte az FIA által megállapított költségvetési limitet, a szabályszegés eredményeként pedig a Szövetség hétmillió dolláros pénzbüntetés befizetésére kötelezte az osztrák istállót, valamint 2023-ban 10%-kal kevesebb időt fordíthatnak különböző aerodinamikai tesztelésekre. Az energiaitalosok vezetői szerint idén több istálló is követheti példájukat, hiszen előzetesen senki nem számolt ekkora mértékű inflációval, valamint a növekvő energiaárakkal.
„Úgy hiszem, jelenleg hat csapat is a limit fölött van” – idézi Dr. Helmut Markót a RacingNews365. „Senki nem számolt ekkora inflációval, az energiárakkal pedig végképp nem.” A csapatok még júliusban, az Osztrák Nagydíjon állapodtak meg abban az FIA-val és az F1 vezetőivel, hogy az inflációra és a szállítási költségek rendkívüli növekedésére való tekintettel 3,1%-kal megnövelik az idei szezonra tervezett költségkeretet, Christian Horner szerint azonban néhány istállónak ez sem lesz elég ahhoz, hogy a limit alatt maradjanak.
„Az a veszély áll fenn, hogy idén akár hat istálló is szabályszegést követhet el, amit ők maguk állítottak néhányan különböző bizottsági ülések során. Úgy hisszük, hogy mi idén nem lépjük túl a keretet, ugyanakkor a büntetésünk precedenst teremtett. Ha 0,3%-os túlköltekezésért 10%-kal csökkentették a tesztelésekre fordítható időt, akkor mi jár majd 5%-os túllépésért” – tette fel a költői kérdést a brit csapatfőnök.
Marko szerint azonban az új pénzügyi szabályozások egyelőre nem változtattak sokat a csapatok hozzállásán. „Eddig semmi változás nem történt a költségsapka miatt. Miért lenne ez máshogy a jövőben? Egyszerűen jobban kell teljesítened a fejlesztések terén. Nyilván az minket is érint, hogy a konstruktőri bajnoki címünk miatt egyébként is kevesebb időt fordíthattunk volna szélcsatornás tesztekre, most pedig még inkább el kell találnunk a fejlesztéseket, de végső soron ez mindig is a szakemberek minőségén múlt” – magyarázta az osztrák szakember, aki szerint az előzetes audit alapján nyugodtan várták az FIA vizsgálatát. „A tavalyi volt a költségsapka első éve, a szabályok pedig eléggé homályosak voltak, az FIA pedig későn tisztázta a dolgokat. Az Ernst & Young mindent ellenőrzött nekünk. Valamire támaszkodnunk kellett, mi pedig azt hittük, hogy van hárommilliónyi tartalékunk, ami azonban végül 400 ezerre csökkent. Abból a pénzből Hamilton építene egy új első szárnyat, a Haas pedig egy komplett új autót” – szúrt oda viccesen az ellenfeleknek az osztrák.