DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 24. kedd
F1

„Ha kihagysz egy évet, aligha van visszaút”

Az F1-es „szabadságok” szakértője, Mika Hakkinen véleményezte Daniel Ricciardo helyzetét: a kétszeres világbajnok szerint az ausztrál visszaeső teljesítménye és gyakori csapatváltása is rizikó.

Minden jel arra utal és maga Daniel Ricciardo is úgy nyilatkozott többször, hogy kihagyja a 2023-as Formula-1-es idényt – igaz, arra van esély, hogy valahol tartalékversenyző legyen –, viszont „tervei” vannak arra, hogy 2024-ben visszatérjen, méghozzá olyan helyen, ahol újra győzelmekért harcolhat. Nemrég egy cikkben mutattunk rá, hogy erre alapból is kevés esélye lenne az ausztrálnak, de az utóbbi időben nyújtott teljesítménye alapján pedig még inkább kérdőjeles, hogy bármely csapat megpróbálna-e lecsapni rá.

Mika Hakkinen, aki annak idején 2001 végén a McLaren-csapatfőnök Ron Dennis kérésére nem a visszavonulását, hanem szintén egy „szabadságot” jelentett be, azaz a téma szakértőjének számít, ugyancsak úgy látja, hogy nehéz helyzetben lehet Ricciardo – ráadásul ellentétben vele, az ausztrál nem is nyert még vb-címet:

ricciardo-dppi-2022-austin-f1



„Szerintem az én helyzetem kissé más volt, hiszen kétszeres világbajnok voltam, már elértem a céljaimat” – magyarázta Hakkinen a The Race F1-es podcastműsorában. „Danielnél más a helyzet. Az ő teljesítménye visszaesett, úgyhogy az emberek nem biztosak benne, hogy még mindig elég gyors-e. Emiatt nehéz lehet egy évet kihagyni, majd megpróbálni visszatérni. Mert ha nem vagy elég gyors, arra mindig van valami magyarázat, valami ok. És úgy érzem, ezt az információt nem adja át világosan a média, a rajongók és a csapat számára. Ez kicsit ijesztő, mert tudnod kell, miért nem tudsz úgy teljesíteni, mint a csapattársad.”

Hakkinen azt is elmondta, hogy ő maga már a 2022-es idény igen korai szakaszában érezte, hogy nem fog már visszatérni a Formula-1-be, mivel az komoly fizikai és pszichológiai igénybevételt jelent: „Már a szezon felénél tudtam, hogy nem fogok visszatérni. Ha Daniel úgy dönt, kihagy egy évet, akkor saját tapasztalatból tudom, hogy ha elhagyod ezt a sportot, általában nem térsz vissza. Nem tudsz úgy teljesíteni a pályán, hogy közben azon gondolkozol, hogy visszavonulj-e vagy sem.”

A finnek egykori klasszisa arra is rávilágított, miért van most sokkal nehezebb helyzetben Ricciardo, mintha két évtizede versenyzett volna: „Egyértelműen nem egyszerű a helyzete. Amikor én versenyeztem, folyamatosan teszteltünk. Az autók a versenyzőre voltak szabva, ma viszont ez már nincs így a tesztek hiánya miatt. Emiatt a mérnököknek a gyárban rengeteg kalkulációt kell végezniük, hogy megtervezzék az autót a következő évadra. Ha egy pilóta panaszkodik egy hétvégén az egyensúlyra, lehet változtatni a rugókon, az aerodinamikán, a differenciálművön, a fékegyensúlyon, a guminyomáson, de manapság az is erősen limitálva van, min lehet módosítani.”

„Nagyon kevés dolgot lehet csinálni. És ha olyan a stílusod, hogy nagyon agresszív vagy a kanyarbejáratokon, akkor úgy kell beállítanod az autót, hogy az jól viselkedjen még a kanyar közepén és a kijáraton is. De ha nem változtathatsz az első vagy a hátsó felfüggesztés geometriáján, az megnehezíti az életed, mert akkor neked kell alkalmazkodnod. Márpedig az egyáltalán nem mókás, de ha a csapattársad meg tudja csinálni, akkor te is.”

Hakkinen végezetül azt is felvetette, hogy Ricciardo sűrű átigazolásai sem tehettek jót neki, hiszen a csapatainak nem volt elég ideje arra, hogy kiismerjék a többszörös nagydíjgyőztes vezetési stílusát és hozzáállítsák a versenygépet – ellentétben vele, aki majdnem a teljes karrierjét a McLaren teljesítette: „Úgy gondolom, Daniel elég gyakran váltott csapatot: Red Bull, Renault és McLaren – és erre mindig kockázatként tekintettem. Az emberek kiismernek téged, de megérteni, hogy milyen is a vezetési stílusod, már nem olyan egyszerű. Az időt igényel.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: