Az idei Formula-1-es szezon egyik legfőbb témája az autókat sújtó pattogás, illetve az, hogy ezzel melyik csapat hogyan tud megbirkózni. A megoldást követelő hangok felerősödtek a bakui hétvégét követően, ahol extrém méreteket öltött a delfinezés, a pilóták közül többen is (köztük Lewis Hamilton) hátfájással küszködtek a jelenség miatt.
Az FIA egy technikai irányelv kiadásával reagált a hangokra és tájékoztatta a csapatokat, hogy egy olyan mérőszámon dolgoznak, amellyel mérhető az autók függőleges terhelése, ezzel rákényszerítve a csapatokat a pattogás megszüntetésére. Kiegészítésképp, az FIA együléses versenyekért felelős vezetője, Nikolas Tombazis azt is felajánlotta, hogy a padlólemez megerősítése érdekében egy második merevítőt is beépíthetnek. Ez a megoldás a Mercedes autóin a pénteki montreali edzésen fel is tűnt.
Azonban szombatra el is távolította a német istálló a megoldást, mert a többi csapat felvetette, hogy van okuk óvást benyújtani, mivel Tombazis technikai utasítása csak tanácsadói jellegű volt, így autójukat az FIA ellenőrei még mindig szabálytalannak nyilváníthatták, hiszen a technikai szabályzat hivatalosan csak egyetlen padlólemez-merevítőt engedélyez.
A héten esedékes további egyezetetések előtt a Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto megjegyezte, hogy a technikai irányelv kiadásával az FIA nem követte a helyes eljárást, mert egy direktíva nem változtathatja meg a szabályokat. „Számunkra a technikai irányelv nem alkalmazható – nyilatkozta a szakember vasárnap este.
„Jeleztük az FIA-nak, hogy azért nem alkalmazható, mert egy technikai direktíva azért van, hogy tisztázza az előírásokat, rendezze a szabályozást, nem azért, hogy megváltoztassa azt. Nem lehet az előírásokat egy technikai irányelvvel megváltoztatni” – mondta Binotto.
Az FIA biztonsági okokból a csapatok jóváhagyása nélkül is keresztül tudna vinni egy szabálymódosítást, de azt még mindig a Motorsport Világtanácsnak kellene ratifikálnia. A tanács következő ülésére a hónap végén, a Brit Nagydíj előtt kerül sor, így elméletileg egy szabálymódosítás már a következő futam előtt életbe léphetne.
Binotto ennek kapcsán folytatta: „Még biztonsági okokból is, mit tehet az FIA? Először konzultálnia kell a technikai tanácsadó bizottsággal, meg kell változtatnia a szabályokat és egyenesen a Világtanács elé kellene mennie, anélkül, hogy a csapatok biztonsági okokon alapuló hozzájárulásával rendelkezne. De technikai direktívával nem lehet szabályt módosítani.” Binotto folytatta: „Azt gondolom, hogy tévedésből került kiadásra a direktíva, a mérést nem alkalmazták. A mérőeszközök nem kerültek fel egyik autóra sem a hétvégén. Így ez nagy zaj a semmiért.”
Az olasz szakember azzal egyetért, hogy a jövőben foglalkozni kell a delfinezéssel a pilóták hosszú távú egészsége érdekében. Viszont úgy látja, hogy a problémák az FIA beavatkozása nélkül is enyhíthetők, mivel a csapatok még fejlesztik a 2022-es autóikat, amelyek még viszonylag újak.
„A delfinezés olyan probléma, amit a jövőben meg kell oldanunk, illetve meg kell próbálnunk csökkenteni és ezt talán egy technikai változtatással érhetjük el. Hozzáteszem, eddig hasonló problémával nem találkoztunk” – nyilatkozta Binotto. Összegzésül azt mondta: „Ez egy technikai kérdés, amiről egyeztetni kell és hogy ezt hogyan csináljuk, az számomra nyitott kérdés.”