DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Pirelli: Az új gumikkal másképp kell bánni

Az új 18 colos abroncsok tapasztalatairól beszélt nemrégiben a Pirelli F1-es projektjének vezetője. Mario Isola elismerte, hogy az idei autók trükkösebben viselkednek a lassú kanyarokban.

Már csak egy hét van hátra az F1-es szezonnyitóig, a tesztnapok után pedig egyértelműen látszik, hogy az új szabályok jelentős kihívás elé állították a csapatokat és a sportág hivatalos gumibeszállítóját egyaránt. Ezt Mario Isola is megerősítette, aki az F1 TV kérésére a bahreini teszt utolsó napján igyekezett összefoglalni az eddigi tapasztalataikat.

„Ezek a gumik egészen mások, és máshogy is kell vezetni őket. Valószínűleg sokkal többet kell használniuk az egyenes vonalú tapadást a kombinált tapadáshoz képest, a hátsó abroncsok tulajdonságai miatt. Úgy gondolom, hogy a versenyzők gyorsan alkalmazkodni az új helyzethez, amin viszont folyamatosan dolgoznak, azaz egyensúlybeli különbség” – mondta Isola.

„Nagy sebességnél a legtöbb csapat azt mondja, hogy az autója elég kiegyensúlyozott, tehát ilyenkor rendesen nyomhatják, de alacsony sebességnél sokat csúszkálnak, ez pedig jelentkezhet elöl vagy hátul, függően az egyensúlytól és attól, hogy milyen beállításokat teszel az autón. Ez egy olyan tanulási folyamat, amit minden alkalommal látunk, amikor valami teljesen új dolog történik – folytatta a szakember.

Isola szerint a 18 colos gumik tesztjei során nyilvánvalóvá vált, hogy az alulkormányozottsággal sokan küzdeni fognak.



„Vegyük figyelembe, hogy kevesebb leszorítóerővel rendelkeznek az alacsony sebességű kanyarokban. Tehát van egy kis alulkormányozottságuk, amit az erősebb hátsó gumiabroncsok generálnak. Jelentették, hogy a hátsó gumi elég erős, és tolja az elejét. Korábban az összvér-autókkal volt némi alulkormányzottságuk, de ezt az új autókkal Barcelonában sikerült korrigálniuk. Az első blokkolás sem volt teljesen váratlan, mert az autók merevebbek, és nagyon közel vannak az aszfalthoz, hogy leszorítóerőt generáljanak. Barcelonában ráadásul ott volt a delfinezés is, ami szintén nehezítette a dolgokat a féktávon. Nyilvánvalóan, amikor egy mozgó autóban ülsz, fennáll a veszélye annak, hogy blokkolnak a gumik, ezt pedig meg kell tanulniuk kezelni.”

A Pirelli szakembere arról is beszélt, hogy a két teszt körülményei jelentősen különböztek, így a csapatokkal együtt rengeteg értékes információhoz jutottak.

„A pálya vonalvezetése, az érdessége, és az időjárási körülmények is ellentétesek, tehát alapvetően hasznos információkat nyerhetünk ebből a három tesztnapból. Barcelonában megerősítettük, hogy a versenyzők jobban nyomhatják ezekkel a gumikkal, de az itteni körülmények miatt jobban szenvedünk a túlmelegedéstől, és napközben, a nap legmelegebb részében futnak, szóval mások a körülmények. Ami a teljesítményt illeti, várnunk kell egy kicsit, hogy megértsük a delta üzemidőt és a degradációt. Az első teszten sokan inkább az új autókra koncentráltak, így szerintem az utolsó napon gumik viselkedésével többet foglalkoznak majd” – tette hozzá.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: