DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

A csapatok lázasan keresik a 2022-es szabályok kiskapuit

Emlékszünk még a 2009-es váratlan és teljes erőviszony-felborulásra? Jövőre ismét hasonlóan nagymértékű szabályváltozás következik és már van, aki el is ismeri, hogy a szürke zónák kiskapuit keresi.

Amikor bő tizenkét évvel ezelőtt óriási szabályváltozáson ment keresztül a Formula-1, akkor három istálló óriásit nyert azzal, hogy sikeresen talált meg egy kiskaput, amit a többiek nem. Elsősorban a Honda utódjaként létrejövő Brawn-Mercedes nyert sokat ezzel, annyit, hogy ez végül az évadban világbajnoki címet is jelentett Jenson Button és az istálló számára is. De szintén rengeteget profitált a sikeres szürke zónás keresgélésből a Toyota és a Williams is.

Az Alfa Romeo technikai igazgatója elismerte, minden lehetséges kiskaput, azaz az esetleges, nem egyértelműen lefektetett szabályrészekben a lehetséges innovatív megoldásokat keresik, aminek segítségével extra tizedeket nyerhetnek a mérnökök a rivális csapatokkal szemben. Erre számítsunk a jövő évben.

Igyekeznek a szabályokon belül maradni, de azért minden csapat keresgéli az apró kiskapukat


„A szabályalkotók igyekeztek minden egyes lehetséges kiskaput bezárni már előre, de én most sem látom feketének és fehérnek a lehetőségeket. Az autón dolgozó összes mérnökünk minden egyes területen a szabályok adta lehetőségek szerint dolgozik. De az tény, hogy mi is és mások is folyamatosan nézegetik, vannak-e lehetséges apró lyukak, kiskapuk, amiket ki lehet használni” – ecsetelte véleményét Jan Monchaux az Auto Motor und Sport hasábjain.

„Ilyen téren a mozgástér rendkívül korlátozott, mert az új szabályok igen szigorúan kötnek meg mindent. Amikor az F1 vezetése belevonta az istállókat is a szabályozás menetébe, akkor a csapatok gyakorlatilag saját maguk zárták be már előre a lehetséges nagyobb kiskapukat.”

„Azt természetesen nem akarom kizárni, hogy ismét trükköket fogunk majd látni, de semmiképpen sem olyan mértékű előnyt hozóakat, mint 2009-ben a Brawn GP dupla diffúzora. Itt inkább apróságokban kell majd keresni a trükközéseket. A szabályokat áthágó megoldások pedig előbb-utóbb biztosan kiderülnének, akkor pedig egy istállónak jobban fájna, ha ezeket utólag meg kellene változtatni, már nem lesz ugyanolyan az autó koncepciója, rengeteg időveszteség és kétszeres költség, erre pedig végképp nincs szüksége senkinek, amikor egyébként is felső határt szabtak a költségvetésben” – tette hozzá Monchaux.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: