Néhány hete a nagy múltú Williams istálló pénzügyi válságától hangos a világsajtó, immáron pedig arról is pusmognak szakmabeli források, hogy kik jöhetnek számításba potenciális befektetőként a csapatnál. Az olasz Gazzetta dello Sport mindjárt három nevet is említett ezen a héten: a debütálásra készülő versenyző, Nicholas Latifi dúsgazdag édesapját, a gárdába már eddig is invesztáló, a McLarenben is tulajdonrésszel bíró Michaelt, az F2-ben pallérozódva a királykategóriát megcélzó Nikita Mazepin édesapját, az orosz milliárdos Dimitrijt, valamit egy másik F2-es, a grove-i csapatnál tesztpilótaként alkalmazott Roy Nissany édesapját, Chanochot.
Míg az első kettőről már évek óta hallani, hogy csapatvásárlással igyekeznek segíteni csemetéiknek, a Budapesten élő idősebb Nissanyról – aki hajdanán magyar formaautós bajnok volt, s a Minardi F1-es istállójánál is megfordult tesztpilótaként - viszont első ízben röppent fel ilyesmi. Noha a névsort megszellőztető olasz lap Nissany-t csak említette a mélyebben taglalt Latifi és Mazepin mellett, a formula.hu megpróbált mélyebbre ásni vele kapcsolatban és vizsgálódásaink során arra a következtetésre jutottunk, hogy hiba lenne ezt az érdekeltségi kört a másik kettő mögé sorolni.
Hogy miért? Chanoch és Roy Nissany mögött egy dúsgazdag kanadai-izraeli milliárdos, Sylvan Adams áll, aki forrásaink szerint „gazdasági potenciál vonatkozásában lazán szemmagasságban van a másik két üzletemberrel, sőt…” Adams Kanadában, Izraelben és a világ más tájain is kiterjedt üzleti partnerhálózattal rendelkezik, filantrópként gyakran és nagy összegeket adományoz, a sport pedig különösen közel áll a szívéhez: hozzá köthető például az is, hogy 2018-ban Izraelbe vitte a Giro d’Italia kerékpáros körversenyt. Az üzletember a közelmúltban fedezte fel magának az autósport királykategóriáját: szponzorként az idei év kezdete előtt állt be a Magyar Nemzeti Autósport Szövetséget elnökként irányító Oláh Gyárfás által a kezdetek óta menedzselt Roy Nissany mögé. Az üzletember a tavalyi Magyar Nagydíjon szagolt bele első ízben az F1-es paddock levegőjébe, azon a hétvégén több ízben lehetett látni Chanoch Nissany és Oláh Gyárfás társaságában, szakmai berkekben pedig ezt követően indultak el a spekulációk, hogy a kapcsolat talán F1-es szerződést eredményezhet Nissany számára.
Csupán néhány héttel a mogyoródi egyeztetések után már be is jelentették, hogy Nissany az Abu Dhabiban tartandó évadzáró tesztelésen vezetheti majd a Williams autóját. Adams ott még nem jelent meg a pilótával, januárban viszont már részt vett azon a tel-avivi sajtótájékoztatón is, amelyen a Williams bejelentette, hogy a magyar sportdiplomata által pártfogolt Nissany a gárda tesztpilótája, versenyzői akadémiájának tagja lesz idén, F1-es berkekben pedig már akkor elkezdték pusmogni, hogy Adams komoly motivációt is talált magának. Egyrészt az üzletember roppant lelkes Roy Nissany-val, az őt segítő, a magyar szakember által vezetett szakmai stáb munkájával kapcsolatban, másrészt felkeltette az érdeklődését a szintén kanadai kötődésű Stroll-család térnyerése. Forrásunk szerint ez adta meg a löketet ahhoz, hogy komolyabb F1-es érdekeltség szerzésén kezdjen gondolkodni, ráadásul Strollék miatt egyre jobban hajtja a becsvágy is.
Ami biztos: a januári, tel-avivi sajtóesemény óta Adams és Nissany neve egyre többször kerül elő a Williams-invesztíció kapcsolatban, a karanténidőszakban állítólag videolinken folytattak egyeztetéseket Claire Williams csapatfőnökkel és az alakulat vezetőségével. Most, hogy a különítmény pénzügyi helyzete elismerten válságosra fordult, Adamsnek is fontos szerep juthat a gárda megmentésében, ráadásul úgy tudjuk, hogy F1-es vonalon hagyatkozik Nissan menedzserére, Oláh Gyárfásra is. A magyar szakember a hazai autósport-szövetség irányítása mellett az FIA off-road bizottságának elnöki szerepét is betölti, köztudottan jó és bensőséges kapcsolatokat ápol Jean Todt elnökkel és otthonosan mozog az F1 berkein belül is. Gyakran feltűnik külföldi nagydíjakon és egyéb, az F1-es világbajnoksággal kapcsolatos eseményeken, számos komoly döntéshozó is a közvetlen barátai között tartja számon.
A formula.hu természetesen megkereste Oláh Gyárfást, aki nem cáfolta, hogy jó viszonyt ápol Adamsszel, ám az üggyel kapcsolatban nem kívánt részletekbe bocsátkozni. Mint hangsúlyozta: jelenleg minden idejét és energiáját a hazai autósport-élet újraindításának szenteli, igyekszik gondoskodni arról, hogy a pandémia miatt felborult versenynaptár magyar és nemzetközi eseményei zökkenőmentesen lebonyolódjanak, a fennmaradó kevéske idejében pedig Roy Nissany F2-es idényének előkészületeivel foglalkozik. „Roy F1-es és F2-es szerződései már tavaly aláírásra kerültek, most pedig az a cél, hogy minél felkészültebben vágjon neki az F2-nek, hogy az F1-es szuperlicenc megszerzéséhez szükséges 40 pontból minél többet megszerezzen ebben a csonka szezonban” – fogalmazott a magyar szakember.
A Williamst is megkerestük és érdekes választ kaptunk az Adams szerepének esetleges erősödését firtató kérdésünkre, a csapat álláspontja cáfolatnak biztosan nem nevezhető: „A folyamat körül zajló jogi ügyek miatt jelenleg nem áll módunkban kommentálni a potenciális befektetőkkel vagy tárgyalásokkal kapcsolatos felvetéseket” – közölte a grove-i istálló sajtóirodája.
Aligha lehet kétséges, hogy jónéhány forgatókönyvet és spekulációt fogunk még hallani a Williams körüli helyzettel kapcsolatban, ugyanakkor érdemes eljátszadozni a gondolattal: az erős magyar kapcsolat révén Adams esetleges szerepvállalása jótékony hatással lehet hazánk motorsport-életére is. A közelmúltban politikai berkekből is elhangzott, hogy a következő öt-tíz évben hazánk MotoGP-s és F1-es versenyzőt is szeretne adni a nemzetközi mezőnynek: F1-es fronton erre jelenleg kicsi a sansz, az viszont jócskán felpörgethetné az eseményeket és javíthatná az esélyeket, ha Adams valóban befolyást szerezne a Williams vezérkarában, hiszen ezáltal – elméletileg – a legmagasabban jegyzett magyar motorsport-diplomata is közel kerülne a királykategória egyik istállójának vezetőségéhez, ahol jobb esetben még bizonyos döntésekere is hatással lehetne. Most még talán elhamarkodottnak tűnik ez az elképzelés, de az F1 tipikusan az a műfaj, ahol bármikor, bármi megtörténhet.
Miközben az események alakulására várunk, érdemes lesz figyelemmel kísérni Roy Nissany idei útját. Az F2-es évad július eleji rajtjára hangoló 25 éves pilóta soha nem felejti el megemlíteni magyar kötődését, az Autósport és Formula Magazinnak tavaly decemberben, az Abu Dhabiban tartott évadzáró F1-es tesztelésen például kihangsúlyozta: legyen szó akár az F2-es versenygépről, akár a Williams F1-es autójáról, izraeli zászló alatt, de magyar szívvel fogja vezetni azokat.
A Williams-Adams-Nissany ügyről a #FormulaHUPodcast 17. adásában is szó esett, amelyben egyéb érdekességek mellett exkluzív interjú hallgató a Haas F1 Team versenyzőjével, Romain Grosjeannal.