Még ha hátborzongatóan is hangzik, a második világháború óta nem volt példa arra, hogy globálisan ennyi nagyszabású rendezvényt törölni vagy halasztani kelljen, mint amennyit az elmúlt hetekben bejelentettek, és lehet, hogy még csak a folyamat elején járunk. Persze az eseményeknek csak egy részét képezik a sportesemények, azokon belül pedig egy újabb kis darab vonatkozik oldalunk tematikájára, a technikai sportokra, de így is minden erről szól mostanság főként a Formula-1, a MotoGP és a Formula-E körül.
A versenynaptár kihirdetése, a szerződések aláírása és adott esetben jelentős pénzösszegek kifizetése után persze már nem egyszerű folyamat csak úgy kihúzni egy-egy eseményt a naptárból, ezért is igyekeznek a legnagyobb bajnokságok most még a világtrendekkel szembe menni, hogy mégis megtartsák versenyeiket, még ha csak olyan kompromisszumos feltételek mellett is, amiképp a nézők nélküli F1-es Bahreini Nagydíjat tervezik.
De mi van, ha túl sok versenyt nem tudnak majd megrendezni? Az hogyan érinti a kereskedelmi szerződéseket és a bajnokságok sorsát? A versenyek számát illetően leginkább a Formula-E-nek lehet aggódnivalója, hiszen naptáruk nem olyan bő, mint más, nagyobb múltra visszatekintő sorozatoké, és szerződésük értelmében legalább hat versenyhétvégét le kell bonyolítaniuk ahhoz, hogy bajnokot hirdethessenek. Jelenleg négy hétvégénél járnak, a következő öt sorsa azonban veszélyben – ezért is készült a sorozat válságtervvel, amiről ide kattintva találhatók részletek.
A Formula-1-nek bőven vannak tartalékai, sőt a félelmek és szigorítások ellenére is határozott szándékuk megrendezni az Ausztrál és a Bahreini Nagydíjat. Egyelőre csak a kínai forduló került ki a naptárból, ami egyébként 22 futammal rekordhosszúságú lehetne. A helyzetet tovább bonyolítják az Olaszországból utazókra vonatkozó szigorítások, amelyek két F1-es istállót, a Ferrarit és az Alpha Taurit közvetlenül is érintik, de a Ferrari-technikát használó Haasra és Alfa Romeóra, valamint a gumiszállító Pirellire is hatással lehetnek. Az FIA-val kötött szerződés arra kötelezi az F1-et, hogy minden nagydíjhétvégére legalább 16 autóból álló mezőnyt hozzon össze, az egy szezon alatt lebonyolított versenyek számában pedig 15 a kritikus pont: ha ennél kevesebbet rendeznek meg, akkor a tévétársaságoknak kevesebbet kell fizetniük a jogokért, így csökken az a pénzmennyiség is, amiben a csapatok részesülnek. Ezen felül persze minden egyes elmaradt futam után csökkennek az F1 és a csapatok szponzori bevételei is. Viszont hogy teljesen kifürkészhetetlen legyen az összkép, a legtöbb ilyen kikötés mellé tartozik egy megjegyzés, miszerint a force majeure esetek, vagyis szélsőséges körülmények miatti törlések kivételt képeznek a szabály alól, ami kilátásba helyez egy izgalmas vitát arról, hogy a koronavírus-járvány szélsőséges körülménynek számít-e…
A MotoGP is soha nem látott hosszúságú, 20 versenyből álló szezont tervezett, de a Katari Nagydíjat már biztosan nem fogják bepótolni, hiszen az lezajlott a királykategória nélkül az elmúlt hétvégén. A sorozat kötelezettségeiről a Dorna első embere, Carmelo Ezpeleta beszélt a crash.net-net.
„A FIM-mel kötött szerződésünk értelmében legalább 13 futamot meg kell rendeznünk, de a célunk az, hogy a hátralévő 19-et mind megtartsuk. Ha kell, karácsonykor is versenyzünk majd meleg országokban!” – mondta, talán félkomolyan. „Azt nem állítom, hogy optimista vagyok, de azt megígérhetem, hogy megpróbálunk megoldást találni mind a 19 verseny számára.”