DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
F1

Ralf Schumacher: Ha ez bebizonyosodik, a Renault egy csaló csapat

Az egykori F1-es pilóta megdöbbenve követi a francia gyári istálló fékekkel kapcsolatos botrányát. Szerinte ilyen nem történhet a pilóták tudta nélkül, tehát a csalásban ők is aktívan részt vettek.

2019 nem kerül majd a Renault istálló aranykönyvébe, az évek óta tartó, folyamatos fejlődés idén láthatóan megtorpant, a gyári csapatként való visszatérés utáni negyedik évben sincs még semmi közük az élmezőnyhöz. Hiába szerezték meg Daniel Ricciardót, egyelőre dobogós helyezést sem tudnak felmutatni.

Sokkal inkább a balhék kezdik övezni a Renault-t, Szingapúrban az MGU-K bizonyult szabálytalannak az adatok alapján, amiért Ricciardót a rajtrács végére száműzték, most pedig a Racing Point illette súlyos vádakkal a francia gárdát. Tizenkét oldalas aktát adtak át az FIA-nak, amiben részletezik, mivel támasztják alá feltevésüket, hogy a rivális istálló tiltott, automatikus fékerőelosztó-rendszert használ.

Ralf Schumacher úgy véli, a Renault komoly bajban van. „Íratlan szabály, hogy ilyen vádakkal csak akkor jön elő valaki, ha 100%-ig biztos az igazában. Ha tényleg ez a helyzet, akkor az katasztrófa lesz a Renault számára. Rövid időn belül másodszor buknának le szabálytalan autóval” – nyilatkozta a hatszoros futamgyőztes a Sky televízió adásában.

Schumacher szerint a vádak szinte biztosan megalapozottak


„Először Szingapúrban, amikor Ricciardo autóján találták szabályellenesnek az energiavisszanyerő-rendszert. Ha pedig ez is bebizonyosodik, akkor az egyértelműen csalás. Maguk a versenyzők is bajba kerülhetnek, ez ugyanis nem működhet a pilóta tudta nélkül. Ha te vagy a versenyző és nem kell manuálisan állítgatnod a fékerőt egyszer sem, akkor le kell, hogy essen a tantusz.”

„Mindig a vezető felelős a fékerő-egyensúly állítgatásáért. Ha ez automatikusan történik, az a kanyarokban egyértelmű előnyt jelent. Sokkal később fékezhet a pilóta és nagyobb sebességgel kanyarodhat. Egy automatikus rendszer mindig jobban végzi ezt a munkát, mint bármelyik ember.”

„Kétségtelen, hogy valaki elárulta a titkukat. Több, mint 1000 ember dolgozik mindkét csapatnál, de előbb-utóbb valaki úgyis munkahelyet vált és ilyenkor esélyes, hogy bizonyos információk napvilágot látnak” – fogalmazott Schumacher. Egyébként a Renault-nak, illetve elődjének, a Benettonnak már komoly története van a szabálytalanságok terén. 2008-ban az emlékezetes szingapúri csalás mindenkiben megmaradt, de a Benetton 1994-1995-ös időszakában is jócskán adódtak szabálytalan pillanatok, amiből a csapaton kívül Michael Schumacher profitált leginkább.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: