DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Így mennek a pilóták agyára a Pirelli gumijai

„Mennyi időd van?” – kérdezte egy gonosz vigyorral az arcán Romain Grosjean, majd belement az F1-es pilótákat bosszantó gumihelyzet olyan részletes kifejtésében, ami egyszer s mindenkorra érthetővé teszi a problémát a nyilvánosság számára.

A 2021-es szabályalkotásból a versenyzők is szeretnék kivenni a részüket, így az érdekvédelmi szervezetük, a GPDA is felsorolt négy kérést, amelyek teljesülése esetén tapasztalataik szerint számukra és a nézők számára is izgalmasabbá válna a versenyzés. Ezen pontok egyike a gumikat érinti: olyan abroncsok gyártására kérik a Pirellit, amelyek lassabban használódnak el, ezáltal hosszabb időn át és intenzívebben préselhetik ki belőle a maximális teljesítményt.

A Német Nagydíj időmérőjét követően a formula.hu is jelen volt a Haas motorhome-jában azon a Romain Grosjean által tartott sajtóbeszélgetésen, amelyen előtérbe került ez a téma. A francia pilótától megkérdezték, a GPDA elnökségének tagjaként miért olyan biztos abban, hogy a tartósabb gumik jobbá teszik a versenyzést, mire a tízszeres dobogós pilóta felcsillant szemmel kezdett bele a hosszas magyarázatba.

grosjean



„Oké, mennyi időd van?” – kérdezett vissza viccesen, majd a válasz megvárása nélkül folytatta is. „A ’degradálódás’ egy olyan szó, ami nagyon sokféle elhasználódást magában foglal. Amit mindannyian a legjobban utálunk, az a gumi futófelületének a gyors túlmelegedése, amit egyáltalán nem lehet kontrollálni, amikor egy másik autót üldözünk. Egyrészt ilyenkor jelentős leszorítóerőt veszítünk, ami így van azóta, hogy átváltottunk az 1,6 literes motorformulára – ezt persze már mindenki tudja. A másik összetevő viszont, hogy amint megcsúszik az autó, a gumi felülete azonnal túlmelegszik, és ez óriási mértékben növeli az elhasználódást.”

„A Pirelli gumijaival azért törekszünk minden versenyen az egyetlen bokszkiállásos taktikára, mert hiába tennénk fel a leglágyabb gumikat és próbálnánk a lehető leggyorsabb köröket futni, ez mindössze két körig működne, utána viszont jelentősen visszalassulnánk, mivel az abroncsok végtelenül érzékenyek a hőmérsékletre. Ha akár csak tíz körön át mindent kihozhatnánk belőlük, annak már örülnénk, ám jelenleg erre sincs lehetőség, mivel a túlmelegedés után a külső réteg már nem tudja visszanyerni korábbi állapotát, és még ha egyáltalán nem is kopott el a gumi, mégis úgy érezzük, mintha teljesen eltűnt volna a kopófelület.”

„Egyszerűen mondva olyan gumikat akarunk, amelyekben megbízhatunk, és amelyekkel a határokat feszegethetjük. A mostani időmérőn a Q2-es köröm kiváló példája volt annak, hogy mi a baj. Elképesztően jó körön voltam, egészen a 13-as kanyarig csupán 2,5 tizedmásodperc volt a lemaradásom. Aztán megérkeztem a 16-osba, ahol 100%-ig ugyanazt csináltam, mint a megelőző körömben. Ám amikor elfordítottam a kormányt, a bal első gumim túlmelegedett, és az autó ment tovább egyenesen, amivel 4,5 tizedet veszítettem. És mindez amiatt történt, mert a kör korábbi szakaszán, a 8-as kanyarban egy kicsit gyorsabban haladtam, mert stabilabbnak éreztem az autót és előbb tudtam a gázra lépni. A gumi felülete azonban emiatt már ott elváltozott, ami aztán a 16-os kanyarban éreztette hatását.  Ezért van az, hogy amikor az időmérőn képesek lennénk bevenni egy kanyart padlógázon, mégsem tesszük, mert tudjuk, hogy a kör későbbi szakaszában ennek megisszuk a levét. Ez pedig így nem valami élvezetes.”

A versenyzők álláspontja tehát egyértelmű, így most az a kérdés, mennyire veszik ezt figyelembe az új irányelvek lefektetésekor, illetve a Pirelli képes lesz-e megfelelni a kérésnek. Az olasz gumicég már többször és egyre aggodalmasabban jelezte, hogy a szabályok véglegesítésének folyamatos halogatása miatt egyre kevesebb idő áll rendelkezésükre ahhoz, hogy elvégezzék a szükséges tesztmunkát.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: