DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Csapatvezetők a hibrid erőforrások ellen

Egyszerű, magas fordulatszámú szívó motorokat vagy összetett hibrid rendszerrel szerelt erőforrásokat használjon az F1 2020 után? Egyáltalán muszáj ezek közül választani, vagy van harmadik út is? Szakemberek taglalják, mit hozhat a jövő.

A jelen pillanatban is kialakítás alatt álló 2021-es Formula-1-es szabályrendszer miatt az átlagosnál is több szó esik arról, milyen erőforrásokat kellene használnia az autósport csúcsának a 2020-as évtized első felében. Akik kellő ideje követik a száguldó cirkuszt, azok döntő többségben a kilencvenes, kétezres években használt nagy V12-es vagy V10-es erőforrásokat, esetleg az ezt követően használt kisebb, ám hasonlóan hátborzongató hangú V8-asokat sírják vissza. 

 f1-hondamotor-2018

Egy mai F1-es autó motorburkolata alá benézni túlzás nélkül olyan, mintha egy űrhajó részleteit vizslatnánk


Ezeket az egyszerűnek mondható szívó motorokat 2014-ben küldték nyugdíjba az újgenerációs, turbóval és hibrid rendszerrel szerelt V6-os konstrukciók, amelyek mai napig Az F1-es szabálykönyv alapjait képezik. Az ezekről kialakult vélemények megoszlóak, az F1-ben dolgozó szakemberek egy része örülne annak, ha a következő szabályrendszerben kevésbé uralkodna a technológia.

"Bámulatos mérnöki teljesítmény lapul az autó hátuljában. Mondhatnánk úgy is, hogy túlságosan is elképesztő. Az én meglátásom szerint ezek az erőforrások túl magasra tették a lécet, szeretnék valamivel egyszerűbb egységeket látni" - nyilatkozta Andy Green, a Mercedest használó Racing Point technikai igazgatója. "Több lóerőre sosem mondanék nemet, ebben a sportban nem lehet elég a teljesítmény. Legyenek az autók nehezen vezethetők. Több erő és egyszerűbb erőforrások, én ebbe az irányba mennék."

 vettel_szereles

A Red Bull csapatfőnöke is szívesebben hallgatná az előző étvized magas fordulatszámú szörnyetegeit, ám úgy érzi, az általa dédelgetett kép túlságosan is romantikus a modern világ környezetkímélő szemlélete mellett. "Csodás lenne visszakapni a normál működésű, sokat pörgő V10-es vagy V12-es motorokat. Kár, hogy ezek elavultak. De ahogy Andy is mondta, a [jelenkori] technológiák fenomenálisak."

"A motorok terén 2023-2024-ig stabilitás várható, ezért fontos, hogy az F1 a helyes irányt válassza. Az autóiparban most borzasztóan nagy a mozgolódás, és kérdés, hogy akkorra mely technológiák lesznek a meghatározók. Én azt mondom, menjünk visszafelé: zaj, magas fordulatszám, normál felépítés" - tette hozzá Horner.

A Renault főnöke, Cyril Abiteboul is osztja a két szakember véleményét. Ő is kedveli az egyszerű, szívó erőforrásokat, és szerinte ezeknek a jövőben is lehet helyük. "Bennem is él egy ilyen vágy, de 2025-ben más lesz a világ. Nyilvánvaló, hogy több erőre, fenntartható energiákra és hosszú futamokra van szükség, de érkeznek olyan új dolgok is, mint például a bio- vagy a szintetikus üzemanyag. Ezek vonzóvá válhatnak és új fejlesztési irányokat igényelnek. Szerintem ez a helyes irány. Ezek kevésbé vonzóak, mint egy egyszerűbb, magas fordulatszámú motorok, de a társadalomra is tekintettel kell lennünk."

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: