DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 29. vasárnap
F1

Nagy F1-es szezonértékelő – Az év bukása

Ahogy szép előzések vagy érzelmes pillanatok, úgy nagy balesetek nélkül sem múlhat el egy Formula-1-es évad. A kezdeti ijedtséget szerencsére az esetek 99%-ában megkönnyebbülés követi, utólag csak az izgalmi értéket hagyva meg a nézőkben.

Idén is elkészítettük hagyományos F1-es évértékelőnket, amelyben 12 napon át, 12 kategóriában szavazunk a szezon legjobb, legrémesebb vagy éppen legemlékezetesebb szereplőiről és történéseiről. A balesetek összegzésekor is volt miből válogatnunk.

alo2 



Balogh Tamás: A szezon – szerintem – két legnagyobb balesetében egyaránt érintett volt egy Alfa Romeo Sauber: Marcus Ericsson az Olasz Nagydíj péntek délutáni edzésén nyitva maradó DRS-e miatt bukott óriásit, míg a spái rajtnál Nico Hülkenberg indította el a dominót egy csúnyán elmért féktávval, Fernando Alonso McLarenjétől pedig csak a halo védte meg Charles Leclerc fejét. A harmadik helyezett baleset is ijesztő volt, Brendon Hartley felfüggesztés-meghibásodás miatt esett hatalmasat a Brit GP harmadik tréningjén.

1. Marcus Ericsson az Olasz Nagydíj második edzésén
2. Nico Hülkenberg, Fernando Alonso és Charles Leclerc a Belga Nagydíj rajtjánál
3. Brendon Hartley a Brit Nagydíj harmadik edzésén

 

Bognár Viktor: A csattanás nagyságát illetően nekem nem jut eszembe Hartley-énál durvább – és sajnos az új-zélandi szezonja azáltal hagyta bennem a legmélyebb nyomot, hogy még a listám harmadik helyére is ő került. Közöttük helye van Ericsson monzai szabadedzésen bemutatott pörgésének, ami szerencsére látványosabb volt, mint amilyen fájdalmas. 

1. Hartley Silverstone-ban
2. Ericsson Monzában
3. Hartley és Stroll Montrealban

Czinege Ádám: A belga rajtnál szinte megismétlődött a pár évvel ezelőtti incidens: ezúttal Nico Hülkenberg ütközött neki Fernando Alonsónak, aki átrepült Charles Leclerc felett. Egyesek szerint a halo mentette meg a fiatal monacóit a fejsérüléstől és a katasztrófától. Romain Grosjean a szezonzárón akarta előzni Nico Hülkenberget, de összeértek a kerekeik, aminek a német itta meg a levét, és többször is átpördülve a falban kötött ki. Marcus Ericcson Sauberje a monzai szabadedzésen vált irányíthatatlanná a célegyenes végén, és óriásit esett. Szerencsére senkinek nem esett komolyabb baja a balesetek miatt.

1. Hülkenberg, Leclerc és Alonso balesete Belgiumban
2. Grosjean és Hülkenberg ütközése Abu Dhabiban
3. Ericsson balesete Monzában

 

Dezső Attila: Egy rosszkor lecsapódó hátsó szárny képes volt arra, hogy többször megforgassa hosszanti tengelye körül Marcus Ericsson autóját a monzai célegyenesben, talán ez volt a legfélelmetesebb bukás Fernando Alonso 2016-os, melbourne-i repülése óta. A spanyol egyébként idén is szárnyakat kapott, méghozzá Nico Hülkenbergnek köszönhetően Spában, kis híján letarolva Charles Leclerc-t. A bukások közötti kapcsolódások folytatásaként kihagyhatatlan a német szezonzárón bemutatott szaltója.

1. Marcus Ericsson – Olasz Nagydíj, FP2
2. Fernando Alonso, Nico Hülkenberg és Charles Leclerc – Belga Nagydíj
3. Nico Hülkenberg – Abu Dhabi Nagydíj

Gellérfi Gergő: Hat év után ismét egy óriási, nagyon veszélyes balesetet eredményezett egy elmért féktáv a rövid spái célegyenes végén, szerencsére ezúttal is mindenki sértetlenül hagyta el az autóját. A dobogó másik két fokára én Hartley két balesetét jelölöm, aki ráadásul Barcelonában is esett egy nagyot – igaz, a háromból csak egy írható az ő számlájára.

1. Spái rajtbaleset (Hülkenberg, Alonso, Leclerc)
2. Hartley és Stroll Montrealban
3. Hartley Silverstone-ban

 

Gobodics Tamás: Én nem feltétlenül a legnagyobbakat, inkább a számomra legemlékezetesebbeket választottam ki: az Alonso-Leclerc-halo balesetről beszéltünk a legtöbbet, de én kiemelném azt, amikor Spanyolországban Grosjean megforgott és a szemből érkező forgalomnak okozott óriási gondokat, illetve szintén Grosjeantól, amikor Bakuban „Ericsson hit me” módon falnak csapta a Haast. Érdekes, hogy talán Hartley-nak volt a legtöbb nagy esése idén, de a top3-ban nálam azok most nem fértek be.

1. Alonso-Leclerc Spában
2. Grosjean megforgása Barcelonában
3. Grosjean „Ericsson hit me”

Héjas Szilárd: Idén sem volt hiány óriási balesetekből, ami velejárója egy ilyen sportnak, és elmondhatjuk, hogy idén mindegyik szerencsés kimenetelű volt, részben a halónak is köszönhetően. Több bukása is volt Brendon Hartley-nek, például amikor Kanadában Stroll ráhúzta a falra, de szerintem látványosabb és veszélyesebb volt a silverstone-i felfüggesztési hibája, ami után el sem tudott indulni az időmérőn. A második helyezett nálam Ericsson olaszországi triplaszaltója, az év bukása címet pedig a spái rajtbaleset érdemelte ki az én listámon.

1. A spái rajtbaleset
2. Ericsson bukása Monzában
3. Hartley Silverstone-ban

 

Strommer Benjamin: Ha nagy baleset és az idei szezon, rögtön a belgiumi rajt jut eszembe: a hat évvel ezelőtti tömegbukás másolata hajmeresztő pillanat volt, amelyet követően Leclerc hálát adhatott a döntéshozóknak, akik a csapatokra erőszakolták a halo idei bevezetését. Én írtam az élő közvetítést az Olasz Nagydíj második szabadedzéséről, és néhány hosszú másodpercre a billentyűzet felett maradt a kezem, mikor Marcus Ericsson Sauberje forgásba, pörgésbe és szaltóba kezdett a célegyenes végén. Emlékeimbe ivódott a szemből készült szuperlassítás is, amelyen apró karbonelemek ezrei szóródtak a levegőbe, amint a fékhibás Leclerc Hartley autójába szaladt a monacói sikánnál.

1. Alonso átugrat Leclerc Sauberjén Spában
2. Ericsson forog-pörög a monzai szabadedzésen
3. Leclerc Hartley-ba szalad Monacóban

 

Vaszilykó Péter: Pörög, forog, csavarodik. Ericsson ha másban nem is, a bukásokat tekintve egyéniben mindenki közül kiemelkedett – számomra az év leglátványosabbját Monzában mutatta be. Hartley-nak is kijutott az esésekből, szegény új-zélandi idén jó párszor végezte a falban vagy annak tövében, a silverstone-i esése pedig igazán nagyra sikeredett. A fenti kettőhöz képest a Red Bull bakui dupla kiesése messze nem volt olyan látványos, ám akkora drámával járt, hogy nálam simán felfért a dobogóra.

1. Marcus Ericsson Monzában
2. Brendon Hartley Silverstone-ban
3. A két Red Bull Bakuban

 

A végeredmény: A balesetek szoros csatájából a spái rajtnál történtek kerültek ki győztesen - kétségtelenül az volt a legtöbb pilótát érintő, és az egyetlen olyan, amelyet követően még hosszú ideig téma maradt, hogy egy személyi sérülést sikerült megelőzni. Ericsson szépség- vagy inkább csúnyaságdíjas pörgése a második lett, Hartley-t pedig hiába gondoltuk többen is a szezon balesetkirályának, végül mégsem soroltuk előrébb a 3. helynél.

1. Spái rajtbaleset 19 pont
2. Ericsson Monzában 16 pont
3. Hartley Silverstone-ban 8 pont
4. Hartley és Stroll Montrealban 3 pont
5. Hülkenberg Abu Dhabiban 3 pont

alo

Korábbi ranglistáink:

Az év pilótája: 1. Lewis Hamilton, 2. Max Verstappen, 3. Charles Leclerc
Az év csapata: 1. Mercedes, 2. Sauber, 3. Ferrari
Az év meglepetése: 1. Kimi Raikkönen, 2. Sauber, 3. Haas
Az év csalódása: 1. McLaren, 2. Williams, 3. Valtteri Bottas
Az év újonca: 1. Charles Leclerc, 2. Szergej Szirotkin, 3. Pierre Gasly
Az év versenye: 1. Azerbajdzsáni Nagydíj, 2. USA Nagydíj, 3. Német Nagydíj
Az év előzése: 1. Ricciardo Bottast Sanghajban, 2. Vettel Bottast Silverstone-ban, 3. Hamilton hármat Szahírban

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: