DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Nagy F1-es szezonértékelő – Az év meglepetése

A szezon meglepetése nem feltétlenül azonos a szezon legjobbjával, itt ugyanis olyanokat listáztunk, akik alaposan felülmúlták az elvárásokat 2018 során, legyen szó akár pilótáról, akár csapatról.

Idén is elkészítettük hagyományos F1-es évértékelőnket, amelyben 12 napon át, 12 kategóriában szavazunk a szezon legjobb, legrémesebb vagy éppen legemlékezetesebb szereplőiről és történéseiről. Mai kiadásunkban az év meglepetésének indultunk a nyomába.

lec-haa  



Balogh Tamás: Az előző szezonok vesszőfutása után aligha gondolhattuk, hogy az Alfa Romeo Sauber formáció ilyen látványos előrelépést tesz 2018-ban. Egy 39 éves pilóta esetén, aki korábban vb-címet is szerzett, furcsa lehet meglepetésről beszélni, de a korábbi idények teljesítménye alapján Kimi Raikkönentől sem várhattuk azt, hogy éppen idén produkálja majd második ferraris karrierje legerősebb szezonját. A Haas pedig mindössze a harmadik évét tölti a Formula-1-ben, de máris a „B liga” egyik legmeghatározóbb csapatává nőtte ki magát, s még a konstruktőri negyedik helyért is harcban állt.

1. Sauber
2. Kimi Raikkönen
3. Haas

 

Bognár Viktor: Komoly Ferrari-háttér ide vagy oda, azért arra nem lehetett előzetesen számítani, hogy az amerikai istálló a középmezőny legjobbjai között, olykor negyedik erőként fog vitézkedni. Raikkönen nehéz helyzet, mert attól azért nem kell hanyatt esni, hogy ötévnyi ferraris élet alatt végre összehozott egy vérszegény győzelmet, de ahogy korelnökként is évről évre egyre kiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújt, azzal azért szembemegy a tendenciáknak. A Force Indiát azért tettem a meglepetések közé, mert most, hogy napvilágra kerültek valós anyagi nehézségeik, tényleg nem lett volna tőlük elvárható, hogy akár a csőd előtt, akár közvetlenül utána is hozzák a tőlük megszokott magas szintet.

1. Haas
2. Kimi Raikkönen
3. Force India

haas 

Czinege Ádám: Charles Leclerc teljesítménye volt a legmeglepőbb számomra: mindent kihozott a Sauberből, amit lehetett. Nyilván a csapat autója is alapvetően jobb volt a tavalyinál, de újoncként sorozatosan az első tízben szerepelt, ami egyáltalán nem könnyű a jelenlegi mezőnyben. A Haas az utolsó fordulókig harcban volt a konstruktőri negyedik pozícióért, amire nem sokan gondoltak, és Ausztriában a csapat eddigi legjobb eredményét érte el: a negyedik és ötödik pozícióval történetük legtöbb pontjával távoztak a hétvégéről. Az összetett negyedik helyet elbukták a Renault-val szemben, de 2019-ben is biztosan erre fognak hajtani. Régen láthattunk ilyen tüzet, ami Kimi Raikkönenben idén égett. Monzában pole-t szerzett, ám ott Hamiltonnal szemben elbukta a győzelmet. Austinban viszont megmutatta, hogy még 39 évesen is fel tud érni a csúcsra, ami kellemes meglepetés volt számomra.

1. Charles Leclerc
2. Haas
3. Kimi Raikkönen

 

Dezső Attila: Kicsit kezdtük unni, hogy hiába hosszabbít szerződést év közben Raikkönennel a Ferrari, a finn csak nem tud konstans erős teljesítményt kisajtolni magából. Idén viszont minden összeállt, és minden korábbinál közelebb tudott kerülni Sebastian Vettelhez. Nico Hülkenberg esetében az a meglepetés, hogy hogyan tudott odaérni a három nagycsapat mögé, a „futottak még” kategória legjobbjaként: Bakuban, Spában és Abu Dhabiban is bődületes hibákat vétett, a szerencse sem nagyon állt mellette, viszont amikor ment az autó, általában erős pontszerző helyeken ért célba. Charles Leclerc-ről eddig is tudtuk, hogy tehetséges, mégis meglepő volt látni, ahogyan újoncként meg tudta csillogtatni világbajnokokat megszégyenítő képességeit.

1. Kimi Raikkönen
2. Nico Hülkenberg
3. Charles Leclerc

rai2 

Gellérfi Gergő: Bevallom, ezerszer leírtam már a Jégembert, a legutóbbi szerződéshosszabbítás jogosságát pedig erősen megkérdőjeleztem – annál inkább meglepett, hogy a szezon egyik legjobb produkciójával rukkolt elő, én személy szerint az összesített pilótalistán csak Hamilton, Verstappent és Leclerc-t helyezném elé. A Sauberről tegnap már szóltam, míg Gasly úgyszintén felülmúlta a várakozásaimat – őszintén, nem számítottam tőle sokra.

1. Kimi Raikkönen
2. Sauber
3. Pierre Gasly

 

Gobodics Tamás: Egy-egy jeleneteket is választhattam volna, de inkább egy pozitívumot és két negatívumot írok: nem számítottam rá, hogy a Sauber ennyire erős lesz ilyen rövid idő alatt és tényleg a középmezőny teljes értékű tagjává, Q3-as résztvevővé válik, ezzel pedig összekapcsolódik az is, hogy Charles Leclerc-től sem vártam ilyen erős újoncévet, egyúttal Ferrari-szerződést - ez egy külön helyet is megérdemel, hiszen a Scuderia nem minden nap választ ilyen fiatal pilótát. A dobogóra nálam felfér még az, hogy Verstappen milyen kiegyensúlyozottan és magas szinten teljesített az év utolsó szakaszában, ezt sem a szezon előtt, sem a szezon első harmada után nem vártam.

1. Sauber
2. Max Verstappen
3. Charles Leclerc

lec_1 

Héjas Szilárd: Az ritka, hogy valaki egy fél szezon alatt, mindössze húsz esztendősen meggyőzze a Ferrarit, hogy rá van szükségük, szóval Leclerc teljesítménye a legnagyobb meglepetése az évnek szerintem, ehhez viszont szüksége volt egy feljavuló Alfa Romeo Sauberre is, a csapat pedig minden várakozást felülmúlva összekapta magát, és nem várt eredményeket tudtak elérni a kiábrándító tavalyi szezon után. A Force India Spában pedig olyat villantott az időmérőn, hogy mindenkinek tátva maradt a szája, hiszen néhány nappal korábban még az sem volt biztos, hogy egyáltalán részt vehetnek a Belga Nagydíjon, ehhez képest kisajátították a második sort a rajtrácson.

1. Charles Leclerc
2. Sauber
3. Force India

 

Strommer Benjamin: Nem számítottam rá, hogy Kimi Raikkönen négy évvel a Ferrarihoz szerződése után, 39 évesen fog újra versenyt nyerni és rendszeres dobogókat szállítani – idén jobban megérdemelte volna az egyéves hosszabbítást, mint bármikor, mikor megkapta. A Haas teljesítménye a lagymatag 2017-es szezon után nagyot ugrott előre, és számos versenyen a negyedik erőt képviselte. Ugyancsak meglepetés volt, hogy házon belül Kevin Magnussen vette át a kezdeményező szerepet az eddigi kiskirály Romain Grosjeantól.

1. Kimi Raikkönen
2. Haas
3. Kevin Magnussen

rai1 

Vaszilykó Péter: Idén a Ferrari mindkét motorpartnere jelentőset lépett előre, meglepve a középmezőny csapatait. A Haas egy mindössze hároméves alakulatként idén akár az F1 B csoportjának az élén is kiköthetett volna, ilyen szintű fejlődést ritkán látunk. Hozzájuk hasonló képet mutatott a Sauber is, ráadásul náluk ott volt az a Leclerc, aki újoncként 10 alkalommal végzett a top 10-ben.

1. Haas
2. Sauber
3. Charles Leclerc

 

A végeredmény: Kimi Raikkönen neve az elmúlt években inkább az év csalódásai között tűnt fel a listánkon, így pedig még váratlanabb, hogy 2018-ban a meglepetésteljesítmény első helyén végzett. Bár átlagos tempóban gyorsabb most sem volt Sebastian Vettelnél, stabilitása és dobogós szériája tényleg a legszebb éveit idézte. De a dobogónk második és harmadik helyezettjének is van köze a Ferrarihoz, a Sauber és a Haas egyaránt az ő hathatós technikai segédletükkel tudott nagyobbat előrelépni, mint az várható lett volna tőlük. 

1. Kimi Raikkönen 14 pont
2. Sauber 12 pont
3. Haas 11 pont
4. Charles Leclerc 9 pont
5-7. Force India, Nico Hülkenberg és Max Verstappen 2 pont
8-9. Pierre Gasly és Kevin Magnussen 1-1 pont

rai3

Korábbi ranglistáink:

Az év pilótája: 1. Lewis Hamilton, 2. Max Verstappen, 3. Charles Leclerc
Az év csapata: 1. Mercedes, 2. Sauber, 3. Ferrari

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: