DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Ezért változnak jövőre az F1-es szárnyak

Kiderült, miért váltanak néhány éven belül ismét irányt az F1 aerodinamikai szabályai. Az FIA az előzések további csökkenésétől tartott, ezért hozott döntést az utolsó pillanatban.

A Formula-1-es csapatok többsége ellenezte, az FIA április végén mégis úgy határozott, az előzések elősegítése érdekében jövőre leegyszerűsíti az autók első és hátsó szárnyait, mindössze két szezonnal az után, hogy a mérnökök újra szabad utat kaptak a területen való kreatívkodáshoz. A döntést követően többen – például Sebastian Vettel is – feltették a kérdést, vajon mi szükség van arra, hogy a száguldó cirkusz néhány évente megvariálja az autókhoz való hozzáállását. Az értetlenségük egyáltalán nem alaptalan, ugyanis az F1 alig tíz éve, 2009-ben kezdett alkalmazni egy csökkentett leszorítóerőt preferáló szabályrendszert, amiről 2017-ben tért vissza a tempót növelő és aerodinamikailag hatékonyabb megoldásokra. Ezen az FIA 2019-re ismét csavar egyet, és 2009-hez hasonlóan újra egyszerűsítenek az autók légterelőin. Az FIA együléses versenyautók technikai területeiért felelős szakembere árulta el, hogyan is gondolkodott a szövetség erről a kérdésről.

renault-2018-fwing-aero

A Mercedes első szárnya az idei évből...


„A legfontosabb dolga egy Formula-1-ben dolgozó aerodinamikai szakembernek az, hogy az első kerekekről leváló légáramlatokat oldalirányban elvezesse az autóról. Minél jobban kezeli a turbulenciát, más néven a „wake-et”, annál jobban működik a hátsó szárny és a diffúzor. Ez egy kulcsfontosságú terület, ami a követő autót viszont megzavarja” – magyarázta Nikolas Tombazis, aki kiemelte, az FIA előrejelzései szerint a jövőre várhatóan még tovább fejlesztett, még hatékonyabban működő első szárnyak előzési szituációban tovább rontották volna az üldöző autó kezelhetőségét, ezért volt szükség az elemek egyszerűsítésére.

mclaren- 2009-fwing-aero

... És a McLarené 2009-ből. Aerodinamikailag szemmel láthatóan egyszerűbbek voltak az autók, ezáltal követni is könnyebb volt egymást.

 „Ez előrelépést fog jelenteni” – szabadkozott a szakember. „Arra nem számítok, hogy úgy fogják egymást követni, mint a túraautók, de javulni fog a helyzet. Arra számítottunk, hogy ha nem lépünk közbe, a következő két év során tovább romlik a helyzet - ezért nyúltunk bele ebbe a folyamatba. A valóságban úgy fog kinézni a dolog, hogy ha egy 2018-as autó egy másodpercre tudja követni az előtte lévőt, akkor az új szabályokkal ez a különbség körülbelül 0,8 másodpercre csökken le. Ugyanakkora teljesítményvesztés mellett tehát valamivel közelebb tud kerülni az előtte lévőhöz” – derült ki nyilatkozatából. 

Ez persze csak az elmélet, a változtatás valódi hatékonyságára leghamarabb a jövő tavaszi idénynyitón derül fény.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: