DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

A szakértő szerint az F1 és az FIA magának csinálta a bajt

A száguldó cirkusz egyik legelismertebb szakembere, Martin Brundle is kifejtette véleményét az USA Nagydíj legvitatottabb bírói döntéséről: noha egyetért a stewardokkal, megérti a büntetést ellenzőket is.

Martin Brundle, a Sky Sports szakkommentátora minden hétvége után hosszú bejegyzésben fejti ki véleményét a mögöttünk hagyott versenyről a csatorna F1-es oldalán, és ez ezúttal sem volt másképp. A brit írásában előbb Lewis Hamilton megingathatatlan teljesítményét dicsérte, majd szókimondó felütéssel kezdte taglalni a Verstappen-féle büntetés körüli mizériát. „Az F1 és az FIA egyedül magukat hibáztathatják ezért a felzúdulásért, hiszen mindenki számára következetlenek a szabályok, és csak zavart okoznak” - írta a brit.

Az expilóta kifejtette, hogy a lebetonozott bukóterek nagyban növelték az F1 biztonságát, majd kitért arra, hogy az olyan visszatartó tényezők, mint a magas, vagy agresszívabb kerékvetők balesetveszélyesek, és jelentősen rongálhatják az autókat. „A szélesebb abronccsal és nagyobb leszorítóerővel rendelkező autóknak megvan az az előnye, hogy bármilyen felületen jelentős tapadást találnak, a füvet is beleértve. Egyértelműen meghatározott pályára van szükségünk, ahol a pilóták nem kedvük szerint alakítják a határokat. Mint bármely más sportágban, szabályok kellenek, melyeket a bírók betartatnak a résztvevőkkel.”



„Az a probléma, hogy a mi pályáink határait nem jelölték ki igazán. Ott van a ’négy kerék a fehér vonalon kívül’-szabály, és megpróbálták visszatartani a pilótákat többféle rázókővel, műfűvel, csúszós festékkel egyaránt, az autók azonban csak kinevetik ezeket” - mondta Brundle, aláhúzva, hogy az F1-ben bevett szokás volt eddig, ha valaki a pályát levágva nyer pozíciót, azt vissza kellett adnia. „Az FIA ott hibázott, hogy nem alkalmazta szigorúan a pálya határaira vonatkozó szabályokat minden időben, minden pályán. Az időmérőn és a versenyen néhány kanyarra nagyobb figyelem hárul, mint a többire. Ez csak összezavarja és feldühíti a rajongókat és a paddock résztvevőit.”

„Ott van az a nevetséges fogalom, amikor valaki ’kézzelfogható előnyt’ szerez. Hogyan lehet ezt számszerűen meghatározni, és ki által azt kivéve, ha egy autó pozíciót nyert? A pilóták nem mennek le a pályáról, hacsak nem jutnak előnyhöz vele, vagy nem tudják irányítani az autóikat.” A szakember úgy véli, más sorozatoknál sokkal jobban működik a szabályok betartatása, Austinban viszont az F1 két tűz közé került, hiszen Verstappennek nem adták meg a lehetőséget a védekezésre az időkorlát miatt.

Sőt, a brit bevallotta: „Beletekinthettem az üggyel kapcsolatos átfogó adathalmazba, mely teljes mértékben és azonnal a versenybírák rendelkezésére áll, és meg kell mondjam, sokkal többről volt szó, mint amit valaha látni fogunk. Nem az a helyzet, hogy valaki mondott egy véleményt, aztán meghozta az ítéletet.” Brundle azt javasolja, jó lenne ugyanazokat a versenybírákat alkalmazni a következetesség érdekében, az év minden futamán, ehhez azonban rendesen megfizetett szakértők kellenének.

Addig is, „az FIA mindannyiunkon segíthet, ha megfelelően és következetesen alkalmazzák a szabályokat” - zárta gondolatait az expilóta.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: